Byggahus.se
C capture skrev:
Jag kan tänka mig att en sådan här skulle kunna fungera också [länk]
Den var ju lite nättare och kan nog byggas in i luftrenaren, eller placeras ovanpå.
Frågan är om den levererar likström? Hittade inget om det på hemsidan.

stort tack för tipset!
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Den var ju lite nättare och kan nog byggas in i luftrenaren, eller placeras ovanpå.
Frågan är om den levererar likström? Hittade inget om det på hemsidan.

stort tack för tipset!
//Ronnie
Jag öppnade manualen och längst ned där de visade vad färgerna på kablarna betydde så står det DC på högra sidan, så den bör ge ut likström
 
C capture skrev:
Jag öppnade manualen och längst ned där de visade vad färgerna på kablarna betydde så står det DC på högra sidan, så den bör ge ut likström
Suveränt! Då ska det ju funka.

Jättehyggligt — tusen tack för hjälpen!
//Ronnie
 
Plötsligt fick man lite att göra, och bråttom är det också…

Nytt uppdrag i verkstaden — om än på en oändligt lägre nivå än en del som presenteras här på Byggahus — men roligt ändå att vara igång nu.
Konvalecensen efter operationen och de påföljande komplikationerna är i stort sett över och jag kan tillbringa mer tid i verkstaden vilket är underbart!

Utöver mina egna bordsbyggen, fortsatt utveckling av verkstaden osv har jag ett uppdrag i form av att bygga en badrumskommod som gått lite i stå pga min sjukdom men som snart ska aktiveras igen. Idag fick jag ett nytt uppdrag som gör mig väldigt glad: jag ska renovera tolv stycken fönsterbrädor som ska sitta i ett hus byggt i slutet av 1920-talet.

Stapel med renoverade träfönsterbrädor redo för hus från 1920-talet i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De ska planas (så lite som möjligt), hål ska pluggas och de ska breddas eller kanske snarare ”fördjupas” till ca 180 mm djup. Och det skall vara klart i slutet av veckan.
Inte finsnickeri (vilket jag inte behärskar) men det är så skönt att vara igång!

Vad gäller utveckling av verkstaden har jag äntligen kommit till skott med att få upp dammsugaren — inte spånsugen — på väggen istället för testriggen jag gjorde för ett antal år sedan. Testriggen har stått på golvet och tagit en massa plats men nu bestämde jag att dammsugaren får en plats och om den inte är bra får jag väl flytta den. Det är väl ett av mina stora problem i ett nötskal annars — behovet av att allt blir perfekt på första försöket…

Dammsugare monterad på verkstadsvägg, används för träbearbetning med spår av sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett av mina dilemman har varit att jag behöver kunna skjuta maskinen åt sidan för att koppla ifrån den från cyklonen, givetvis har jag i huvudet konstruerat löjligt många fästen med hjul, kullager och annat mög som överkomplicerat och gjort det omöjligt att komma vidare. @Daniel_N vet hur jag funkar…
Nu gav jag fan i allt, fulsnickrade en hållare till dammsugaren där den rörliga delen glider på remsor från en skärbräda i plast. Och det funkar!!! Jag blir galen på mig själv ibland!

Eftersom jag har en ny cyklon bygger jag en ny, något mindre och därmed lättare spånlåda och tänker koppla ihop cyklonen och sugaren med en kort bit slang.
Därför köpte jag ett par meter 50 mm slang från Duab.

Blå PVC-slang med slät insida som är tänkt för anslutning till dammsugaren i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PVC, slät insida osv, verkar ok och var billig. Nu ska jag bara Frankensteina lite olika kopplingar/övergångar så är även dammsugaren snart up and running igen! Nästa steg blir rördragning till pelarborr, metallloft, fräsbord mm.

Mina Festoolskenor förvarar jag ju i en box uppe i taket; otroligt besviken på hissmekanismen jag fann upp. Tungt som s a t a n att hissa upp dem trots att jag hade så fina idéer och lösningar.
Ett problem trodde jag var att ”slutblocket” som växlade riktning från tak till vägg var för litet.

Hemmagjord hissmekanism med trissa för förvaring av verktygsskenor i verkstadstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trissan i blocket är ca 20 mm. Nu gjorde jag en egen grunka som skulle fixa problemet, ny hållare med större trissa (65 mm), axel som rullar i ett rör som rullar i ett annat rör med HDPM-distanser (eller vad heter det?) i hållaren.

Trähållare och delar till en dammsugarmontage i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord träfäste med plastskärbrädsremsor och en stor trissa, del av dammsugarsystem i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hemmagjord trisskonstruktion för hissmekanism med rep i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev det bättre? Lite…
Men inte så mycket som jag trodde.
Problemet är nog den här skräplösningen:

Fästanordning för verktygslåda med röda rep, under tak, med simpel hemmagjord konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En krok för att växla belastningen från vertikal till horisontell när jag drar i linan. Korkat, jag vet men nu har jag en ny idé om hur jag ska lösa det här slutgiltigt. Det kommer att bli skitbra!
Detta är inte på något vis mitt största problem i verkstaden men det är SÅ förbannat irriterande att ha dumma lösningar som ställer till det. Så nu måste det fixas. (Jag vet att jag är dum…)

Annars har det väl inte hänt så mycket. Shoppat märkkniv, en Stanley (som jag generellt tycker är sopigt nuförtiden) men den här känns överraskande bra måste jag säga.

En täljkniv och en märkkniv på ett spånskivegolv med spån och verktygshandtag i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är egentligen en skalpellvariant med utbytbart blad och egentligen ville jag ha en liknande från Swann-Morton men hittade ingen svensk återförsäljare.
Men om sanningen ska fram har jag blivit lite förtjust i den här så i värsta fall förblir vi ett par.
Bredvid hänger en täljkniv från Two Cherries som jag har andra planer för.

En ”Card Scraper” från Swedendro har också flyttat in; känns juste tycker jag.

En handdriven trähyvel på ett träbord med staplade träbrädor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också utökat tvingbeståndet med några 30-centimers Bessey skentvingar av Festooltyp, en längd jag faktiskt saknat då och då, ok men lite sladdrigare än Festools.
Eftersom alla vet hur en sådan tving ser ut ska jag inte besvära er med bilder på dem.

Det är väl i runda slängar allt jag har att rapportera, lite tunt får jag erkänna men det har varit begränsat med aktivitet i verkstaden det sista. Förhoppningsvis blir det ändring på det från och med nu. :)

Hoppas att det varit en bra påsk; ha det riktigt gott!
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
Putte G... och 13 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Plötsligt fick man lite att göra, och bråttom är det också…

Nytt uppdrag i verkstaden — om än på en oändligt lägre nivå än en del som presenteras här på Byggahus — men roligt ändå att vara igång nu.
Konvalecensen efter operationen och de påföljande komplikationerna är i stort sett över och jag kan tillbringa mer tid i verkstaden vilket är underbart!

Utöver mina egna bordsbyggen, fortsatt utveckling av verkstaden osv har jag ett uppdrag i form av att bygga en badrumskommod som gått lite i stå pga min sjukdom men som snart ska aktiveras igen. Idag fick jag ett nytt uppdrag som gör mig väldigt glad: jag ska renovera tolv stycken fönsterbrädor som ska sitta i ett hus byggt i slutet av 1920-talet.

[bild]

De ska planas (så lite som möjligt), hål ska pluggas och de ska breddas eller kanske snarare ”fördjupas” till ca 180 mm djup. Och det skall vara klart i slutet av veckan.
Inte finsnickeri (vilket jag inte behärskar) men det är så skönt att vara igång!

Vad gäller utveckling av verkstaden har jag äntligen kommit till skott med att få upp dammsugaren — inte spånsugen — på väggen istället för testriggen jag gjorde för ett antal år sedan. Testriggen har stått på golvet och tagit en massa plats men nu bestämde jag att dammsugaren får en plats och om den inte är bra får jag väl flytta den. Det är väl ett av mina stora problem i ett nötskal annars — behovet av att allt blir perfekt på första försöket…

[bild]

Ett av mina dilemman har varit att jag behöver kunna skjuta maskinen åt sidan för att koppla ifrån den från cyklonen, givetvis har jag i huvudet konstruerat löjligt många fästen med hjul, kullager och annat mög som överkomplicerat och gjort det omöjligt att komma vidare. @Daniel_N vet hur jag funkar…
Nu gav jag fan i allt, fulsnickrade en hållare till dammsugaren där den rörliga delen glider på remsor från en skärbräda i plast. Och det funkar!!! Jag blir galen på mig själv ibland!

Eftersom jag har en ny cyklon bygger jag en ny, något mindre och därmed lättare spånlåda och tänker koppla ihop cyklonen och sugaren med en kort bit slang.
Därför köpte jag ett par meter 50 mm slang från Duab.

[bild]

PVC, slät insida osv, verkar ok och var billig. Nu ska jag bara Frankensteina lite olika kopplingar/övergångar så är även dammsugaren snart up and running igen! Nästa steg blir rördragning till pelarborr, metallloft, fräsbord mm.

Mina Festoolskenor förvarar jag ju i en box uppe i taket; otroligt besviken på hissmekanismen jag fann upp. Tungt som s a t a n att hissa upp dem trots att jag hade så fina idéer och lösningar.
Ett problem trodde jag var att ”slutblocket” som växlade riktning från tak till vägg var för litet.

[bild]

Trissan i blocket är ca 20 mm. Nu gjorde jag en egen grunka som skulle fixa problemet, ny hållare med större trissa (65 mm), axel som rullar i ett rör som rullar i ett annat rör med HDPM-distanser (eller vad heter det?) i hållaren.

[bild]

[bild]

[bild]

Blev det bättre? Lite…
Men inte så mycket som jag trodde.
Problemet är nog den här skräplösningen:

[bild]

En krok för att växla belastningen från vertikal till horisontell när jag drar i linan. Korkat, jag vet men nu har jag en ny idé om hur jag ska lösa det här slutgiltigt. Det kommer att bli skitbra!
Detta är inte på något vis mitt största problem i verkstaden men det är SÅ förbannat irriterande att ha dumma lösningar som ställer till det. Så nu måste det fixas. (Jag vet att jag är dum…)

Annars har det väl inte hänt så mycket. Shoppat märkkniv, en Stanley (som jag generellt tycker är sopigt nuförtiden) men den här känns överraskande bra måste jag säga.

[bild]

Det är egentligen en skalpellvariant med utbytbart blad och egentligen ville jag ha en liknande från Swann-Morton men hittade ingen svensk återförsäljare.
Men om sanningen ska fram har jag blivit lite förtjust i den här så i värsta fall förblir vi ett par.
Bredvid hänger en täljkniv från Two Cherries som jag har andra planer för.

En ”Card Scraper” från Swedendro har också flyttat in; känns juste tycker jag.

[bild]

Har också utökat tvingbeståndet med några 30-centimers Bessey skentvingar av Festooltyp, en längd jag faktiskt saknat då och då, ok men lite sladdrigare än Festools.
Eftersom alla vet hur en sådan tving ser ut ska jag inte besvära er med bilder på dem.

Det är väl i runda slängar allt jag har att rapportera, lite tunt får jag erkänna men det har varit begränsat med aktivitet i verkstaden det sista. Förhoppningsvis blir det ändring på det från och med nu. :)

Hoppas att det varit en bra påsk; ha det riktigt gott!
//Ronnie
Underbart alltihop!

Kul m kundjobb också! Kör hårt! Betyder detta att hyveln ska igång?
 
  • Älska
Pysslarn
  • Laddar…
Härligt du e på benen o att det händer saker i verkstan🙂.
 
  • Gilla
  • Älska
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Kort uppdatering som handlar om inget märkvärdigt alls…

Sedan sist har jag pysslat med dammsugningen i verkstaden; fått upp fäste på väggen för centraldammsugaren samt snickrat ny mindre spånlåda med väggfäste.

Verkstadsdammsugare och cyklonseparator monterade på vägg ovanför en spånlåda med väggfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya cyklonen verkar juste men nu ska jag måla spånlådan in och utvändigt; det verkar gå rätt mycket luft genom spånskivan i den.
Det gosiga med att grejorna äntligen hänger på väggen är att nu ska jag dra rör till olika stationer i verstaden: metalloftet, pelarborren, arbetsbänken, fräsbordet och justersågen där jag ska ha ett klingutsug i kombination med spånsugen.
Därför har jag börjat fiffla med en prototyp till utsugsanordning för pelarborren, varning för starka bilder — det är mycket fulsnickeri och spillbitar inblandat.

Hemmagjord utsugsanordning för pelarborr med hålplatta fastsatt på pelaren med slangklämmor och en stabil brädbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med att göra några slitsar i en hålplatta och fästa den på pelaren med slangklämmor. Blev stabilare i alla ledder än jag vågade hoppas på.

En hemmasnickrad utsugsanordning för pelarborr fästad med skruvar och distanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På detta skruvades en brädbit med några distanser bakom fast.

Hemsnickrad utsugsanordningsprototyp i en verkstad med träbitar och metallklämmor som visar slitstark och funktionell hemgjord design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord utsugsanordning för pelarborr med slitsad hålplatta och brädbit på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten hylla med en snurrplatta med låsning med vagnsbult och vingmutter totades ihop.

Hemmagjord dammsugsanordning av trä med snurrplatta fastskruvad på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är den anordningen fastskruvad på brädbiten; alt fortfarande förvånansvärt stabilt…
Nu ska resten av riggen byggas, återkommer om det.

Apropå dammsugaren har jag ju en femmeters slang kopplad till den. Den hänger i en ultrasimpel bomarm över bänken men min hemmakrökta krok har inte varit superbra — fulsnickrade en ny lösning som faktiskt funkar riktigt bra. Ber om ursäkt för hur den ser ut:

Verkstad med verktyg på väggen och en självgjord utsugsanordning fastskruvad på en brädbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer nog att utvecklas.

Eftersom jag har tinnitus sedan lumpen gillar jag att lyssna på musik, det distraherar uppmärksamheten från oljudet så att säja. Köpte ett par blåtandshögtalare på CO för några hundralappar i veckan.

Två blåtandshögtalare på ett arbetsbord i en verkstad, lysande ringar runt knapparna indikerar att de är på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överraskande bra ljud måste jag säga och just nu njuter jag av Bill Nelsons ”On A Blue Wing”!

Mina verktyg för att dela på saker och dra ut spik och annat har ny upphängning. Ok, fattar att det i sig inte är särskilt intressant för någon men jag testade en idé och det föll väl ut och det är det jag vill visa om det skulle kunna vara användbart för någon annan:

Verktygsupphängning på vägg med olika slags verktyg samt arbetsbänk och utrustning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppe till vänster hänger en slits-huggmejsel och en kupkniv. De hänger i sådana där ”clip on” reflexbrickor i plast som jag borrat hål i och skruvat upp. Funkar fint.

Det var väl allt för den här gången! Återkommer när jag har mer att berätta om mina små projekt.
Ha det gott!
//Ronnie
 
  • Gilla
Chiippe och 11 till
  • Laddar…
Hur har du löst tömningen av spånlådan?
 
Dheri Dheri skrev:
Hur har du löst tömningen av spånlådan?
@Dheri

Tätningen mellan spånlåda och lock sker med fyra excenterlås som komprimerar packningen som består av en bit liggunderlag.

Excenterlås som komprimerar packning på en spånlåda, med nivåmarkering och mellanlägg av laminat synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De bär dock inte vikten utan det gör tre skruvar i botten av ställningen, med ett mellanlägg i form av en bit laminatgolv så att skruvarna inte äter sig in i spånlådan.

Träställning med skruvar och mellanlägg, avsedd för att hålla och spänna fast en spånlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träspånlåda upphängd på en ställning med synliga excenterlås och ställskruvar, och en bit laminatgolv under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på kanten av en spånlåda med synliga excenterlås och del av ställning med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellanskivan av laminat under spånlådan lite utdragen; det är inga problem att dra ut den även om spånlådan är full när skruvarna under är helt nerdragna.

När jag ställer spånlådan i ställningen är skruvarna i botten, jag lägger först in mellanskivan av laminat och sedan ställer jag in och spänner fast lådan med excenterlåsen. Därefter skruvar jag upp skruvarna i botten tills dess de tar över vikten. Klart.

När jag tömmer lossar jag excenterlåsen, skruvar de bärande skruvarna i botten och drar ut mellanskivan och nu har jag utrymme att dra ut spånlådan och tömma den. Även med full spånlåda (fyller inte mer än drygt två tredjedelar av volymen för med min gamla cyklon sögs innehållet ur spånlådan och in i dammsugarbehållaren) är det ändå lätt att dra ut mellanskivan.

Att lossa, tömma och sätta spånlådan på plats igen tar max tre minuter. 🙂
//Ronnie

PS Det horisontella sågspåret på spånlådan är som ni alla redan förstått en nivåmarkering. DS
 
  • Gilla
  • Älska
Daniel_N och 8 till
  • Laddar…
Händer det här bara mig…

…eller finns det fler här som ibland upplever samma sak?

Jag vet att jag är oerhört privilegierad och jag känner att jag är särskilt gynnad som har kunnat bygga upp en relativt välutrustad verkstad och har en fantastisk partner som stöttar mina försök att göra snickeri till en inkomstkälla. Jag inser att jag är och känner mig lyckligt lottad!

Och jag jobbar glädjefyllt på för att utveckla mig själv och min verkstad.
Men ibland går det fullkomligt i baklås — jag postar om små och stora framsteg i verkstaden, stundtals bara för att bara ge ifrån mig ett livstecken när jag inte kunnat vara i verkstaden så mycket som jag ska av olika anledningar.
Senast om dammsugare, märkknivar och annat trivialt. Och det rullar på…

Men de senaste veckorna när jag gått ut i verkstaden har jag fått något alternativ till skrivkramp.

Det finns massor med saker jag vill, behöver och måste göra. Listorna är oändliga och jag kommer aldrig att bli klar. Vilket i någon mån känns positivt, det är ju kul att utveckla sin verkstad.
Ibland kan jag ta mig ur ett dödläge genom att ta itu med ett mindre viktigt projekt och avsluta det vilket ger energi att tackla något större.

Men på sistone har jag gått ut i verkstaden och inte klarat av att ta tag i någonting alls. Allt jag vill, behöver och måste göra blir svindlande och jag klarar inte av att göra någonting.

Jag blir bara frustrerad och ledsen och det slutar med att jag ”går hem igen” och försöker tvätta, diska, dammsuga eller göra något annat nyttigt för att inte känna mig helt värdelös.

Jag får då och då depressioner, de är inte säsongsbundna och gudskelov oftast inte så långvariga att jag ser behov av att medicinera, vilket jag gjort tidigare. (Jag är absolut inte emot medicinering vid behov men det är inget man lättvindigt ”hoppar på” och avslutar lite hur som helst.)
Och jag undrar om jag möjligen är på väg in i en ny ”period” igen? Det verkar så. Utifrån tecknen jag ser.

Och då kan det bli så att jag postar om småsaker som kanske inte skulle postas alls, vilket jag isåfall ber om ursäkt för på förhand; är inte ute efter att bara lyfta ”antal-poster-statistiken” men jag gillar att ”ha ett liv” i det här sammanhanget för de flesta av er känns numera som gamla bekanta och jag vill gärna hålla kontakten.

Trots nuvarande läge har jag långt gångna funderingar kring ett nytt fräsbord med granitskiva och en annorlunda lösning när det gäller fräslift som kommer att driva @Daniel_N till vansinne när jag vill bolla mina idéer med honom. (Som tur är är han en vänlig och hjälpsam person som inte ber folk att fara åt helvete, även om de förtjänar det!)
Så i bästa fall kan den här tråden bli lite intressantare framöver.

Till dig som läst allt det här ända hit, vill jag tacka för ditt tålamod.
Och till er alla vill jag, tja, be om ursäkt för att jag är ”a bit boring for the moment” — eller kanske mer än vanligt…
//Ronnie
 
  • Älska
  • Gilla
stugfar och 25 till
  • Laddar…
T
Alla har vi våra bra och dåliga perioder, på en del märks det tydligt, medan andra håller det dolt inom sig. Även om man är introvärt behöver man någonstans att vara


Vi är här.
Tar du en paus, är vi här när du kommer tillbaka. Du väljer själv vad du vill dela med oss, men vi är här.
 
  • Älska
  • Gilla
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
Det är samma här, man bränner ut sig lite med alla tankar idéer och pågående projekt. Jag har stått still sedan i höstas, bara tagit tag i brandsläckning och underhållsarbeten.
Man får vara snäll och ge sig lite utrymme.
 
  • Älska
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Genuint skrivet. Ta hand om dig och försök hitta glädjen i snickrandet igen. Kanske kan tiden när det låser sig nyttjas genom att fokusera på det lilla. Städa och plocka i ordning i verkstaden och skapa förutsättningar för att allt ska gå lättare nästa dag.
 
  • Älska
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Försök släppa tankarna på helheten en stund. Definiera ett litet problem, ge dig hän och bygg tex några förvaringslådor som löser det problemet. Tänk verkstadsmindfullness! 😊
 
  • Älska
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Haha, nu har jag satt mig i klistret igen. Gudskelov, så kanske det händer något…

Det är rätt trögt just nu så för att tvinga mig att åstadkomma något gav jag bland annat bort mitt gamla bord till pelarborren till min bror som nyligen gått i pension och bygger upp en liten verkstad.
(Kul att vända på arvsföljden — nu är det storebror som ärver av lillebror.)

De som har lite koll bakåt på den här tråden vet att jag har hållit på med ett nytt bord i ”några” år — genom att göra mig av med bordet jag normalt använder tänker jag att jag tvingar mig att få någonting gjort och få mitt nya bord på plats.

Så nu har jag gjort en ”fästplatta” mot det vanliga bordet:

Nygjord fästplatta av MDF med kant i björk ovanpå ett gjutjärnsbord av en pelarborr, markerad med cirkellinjer och skärmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två st hoplimmade tolv mm mdf som kantats med björk för att öka på styvheten.

Haft olika idéer om hur jag ska spänna fast det nya bordet men orkade inte med mig själv till slut utan bestämde mig för att helt enkelt borra hål i det befintliga bordet och dra skruv genom det.
Förstår att vissa av er reagerar när jag gör hål i ”såsrännan” på gjutjärnsbordet men ser det inte som mitt problem hur framtida användare får hantera den här modden.

Rostigt gjutjärnsbord med borrad hål, pappershanddukar, skärvätskeburk och borrmaskin på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra hål borrades i steg från litet dubborr för att få en start till tre, sex och slutligen nio mm med rikligt med skärvätska och var helt odramatiskt. Blev fina små chips — för att kunna noll om att arbeta med metall måste jag säga att det är trevligt att göra hål i gjutjärn.

Ja, och då står jag här:

Verkstadsbord med en fästplatta av MDF, stålprofiler och en del av ett gjutjärnsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutjärnsbord med borrade hål och påmonterad fästplatta med stålprofiler och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här har vi ingredienserna i i den här anrättningen; originalbordet i gjutjärn, fästplatta, stålprofiler mellan fästplatta och nya pelarbordet. Tror jag vet hur jag vill ha det nu…
Enda kruxet är att jag har lite Ågren runt originalbordet; det är nätt men väger säkert 20-25 kg. Det nya bordet är inte lätt och stålprofilerna tillför såklart sitt. Dessutom har jag tankar om bordsbreddare som spär på den tillagda vikten ytterligare.

Borde jag lyfta ut originalbordet ur sammanhanget och tota ihop ett annat, lättare, bordsfäste?
Eller är Arbogan en stridsvagn som fixar det här med lätthet?

Vad tycker du?
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
Daniel_N och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.