Byggahus.se
LoweW
P Pysslarn skrev:
Näe, jag har inte dött, även om man kan tro det...

Måste erkänna att det då och då känns som ett sisyfosarbete som inte ens är lönt att påbörja när det gäller att komma vidare i verkstaden. Samtidigt är den mitt hopp inför framtiden och det som ger mig motivation att röra mig framåt. Har varit inne i en rätt depressiv period (kommer då och då) men börjar närma mig ytan igen vilket är skönt.

På sistone har mycket handlat om min arbetsbänk och undan för undan börjar den bli klar. Har fräst för mötena mellan mina hemgjorda T-tracks på kort- och långsidor och som jag visat tidigare monterat de vertikala skenorna för tvingar och annat i benen. Dessutom har jag fått alulisterna på plats i en av de längsgående sargerna i det som jag avser att ha som framsida av bänken.

[bild]

Det är aluminiumplattjärn (det heter tydligen så) 4 x 25 mm som delvis täcker en utfräst kanal i sargen och på så sätt ger mig en fullt fungerande T-track i bänkens sarg.

[bild]

Jag har påpekat tidigare att detta är inte min idé, jag har helt simpelt snott den från @jac. Samma lösning ska gå runt bänken men nu har min lokala leverantör slut på profiler med rätt dimension så jag behöver hitta någon annan.

Under tiden roar jag mig med att olja bänkskivan; det här är undersidan.

[bild]

Vet inte om man måste behandla över- och undersida lika men gör det för säkerhets skull. Det går åt en del parafinolja men det är ett meditativt arbete som ger en viss njutning.

I övrigt har jag slipat av en dryg tredjedel av en pekfingernagel på min tallrikslip — korn 80 — när jag var dum och oaktsam — det gjorde ont som fan och gör det fortfarande men det goda med det onda är att jag lär inte göra om det. Det är nog så att vi lär oss mer av motgångar än medgångar. :)

Lite småtrist men ändå ett livstecken. Hurra, eller nåt...
//Ronnie
Är du nöjd med ytan som blir efter paraffinoljan? Vill minnas att jag läst om att vissa har spätt ut den för att den ska gå in djupare.
 
LoweW LoweW skrev:
Är du nöjd med ytan som blir efter paraffinoljan? Vill minnas att jag läst om att vissa har spätt ut den för att den ska gå in djupare.
Jag får nog säga att det känns ok. Jag stryker på rätt generöst, kanske motsvarande en matsked åt gången och det blir väl max ett par kvadratdecimeter det täcker, så mdf-en suger i sig rätt bra.
Sedan är det inte viktigt tror jag att oljan ska tränga in djupt; jag har den bara för att skydda ytan mot limspill och liknande.

//Ronnie
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
P Pysslarn skrev:
Jag får nog säga att det känns ok. Jag stryker på rätt generöst, kanske motsvarande en matsked åt gången och det blir väl max ett par kvadratdecimeter det täcker, så mdf-en suger i sig rätt bra.
Sedan är det inte viktigt tror jag att oljan ska tränga in djupt; jag har den bara för att skydda ytan mot limspill och liknande.

//Ronnie
Ja, just limspill känns som den största boven. Du märker inte av att hålen "sväller upp" och blir lite tajtare än vad de ska vara?

Överväger att behandla hela skivan innan jag borrar hålen i min arbetsbänk men det kanske inte spelar någon roll?
 
LoweW LoweW skrev:
Ja, just limspill känns som den största boven. Du märker inte av att hålen "sväller upp" och blir lite tajtare än vad de ska vara?

Överväger att behandla hela skivan innan jag borrar hålen i min arbetsbänk men det kanske inte spelar någon roll?
Har inte hunnit så längt ännu. Arbetsbänken är i stort sett oanvänd hittills men jag tror inte att det blir några problem om hålen skulle bli lite tajtare av oljan — mina Parfdogs av rostfritt kommer nog att öppna upp dem igen isåfall när de trycks ner i hålen. ;)

Jag har för avsikt att olja in även insidan av hålen för det verkar som att oljan med tiden härdnar och ger ett hårdare ytskikt som tar slitage bättre. Där tror jag att @Daniel_N har en del erfarenhet att tillföra från sin arbetsbänk som hängt med ett tag och oljats regelbundet.

//Ronnie
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Har inte hunnit så längt ännu. Arbetsbänken är i stort sett oanvänd hittills men jag tror inte att det blir några problem om hålen skulle bli lite tajtare av oljan — mina Parfdogs av rostfritt kommer nog att öppna upp dem igen isåfall när de trycks ner i hålen. ;)

Jag har för avsikt att olja in även insidan av hålen för det verkar som att oljan med tiden härdnar och ger ett hårdare ytskikt som tar slitage bättre. Där tror jag att @Daniel_N har en del erfarenhet att tillföra från sin arbetsbänk som hängt med ett tag och oljats regelbundet.

//Ronnie
Paraffinolja härdar inte alls. Däremot kommer den att sugas, via kapillärverkan, längre och längre in i trät, till att man har en alldeles jämn fördelning (asymtotiskt)
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Paraffinolja härdar inte alls. Däremot kommer den att sugas, via kapillärverkan, längre och längre in i trät, till att man har en alldeles jämn fördelning (asymtotiskt)
How I love science!!!

Då vet vi! :) Tack!
//Ronnie
 
@mattiasp Låter ju som en riktigt bra behandling av MDF, för de ställena där färg inte är ett alternativ (som en arbetsbänk!). Gissar att samma gäller för Valchromat och liknande?
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@mattiasp Låter ju som en riktigt bra behandling av MDF, för de ställena där färg inte är ett alternativ (som en arbetsbänk!). Gissar att samma gäller för Valchromat och liknande?
Snarare tvärt om iom att oljan kommer sugas in och inte ligga kvar i ytan där den gör nytta. En härdande olja är nog bättre.
 
@nanowire tänker att den bör bli mindre känslig för skador, men ytan blir kanske för känslig som du säger? :)
 
P Pysslarn skrev:
Har inte hunnit så längt ännu. Arbetsbänken är i stort sett oanvänd hittills men jag tror inte att det blir några problem om hålen skulle bli lite tajtare av oljan — mina Parfdogs av rostfritt kommer nog att öppna upp dem igen isåfall när de trycks ner i hålen. ;)

Jag har för avsikt att olja in även insidan av hålen för det verkar som att oljan med tiden härdnar och ger ett hårdare ytskikt som tar slitage bättre. Där tror jag att @Daniel_N har en del erfarenhet att tillföra från sin arbetsbänk som hängt med ett tag och oljats regelbundet.

//Ronnie
Vi har oftast oljat in vår bänk med närmsta olja när vi ändå oljat in något annat. Den har fått teakolja, kinesisk tungolja, kokt linolja, osmo, parafinolja och säkert något mer. Har funkat bra allihop:) Använder dock inte dogs i hålen.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@nanowire tänker att den bör bli mindre känslig för skador, men ytan blir kanske för känslig som du säger? :)
Jag menar bara att om man vill skydda ytan så är det nog bättre med en olja som stannar och härdar i ytan. En härdande olja borde också göra ytan hårdare, just iom att den härdar.
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Så hände det som inte fick hända...

Ja, förlåt men nu blir det en sådan där konstig post igen. Som egentligen inte handlar om min verkstad utan om något som är livsviktigt i mitt liv — precis som verkstaden. Men varför välja om man inte måste?

Vår älskade mops Moltas förlorade ju höger öga hösten nitton. Sedan dess har man haft hjärtat i halsgropen vid varje promenad när han kört in ansiktet i en buske där någon jycke med intressant CV lämnat ett doftspår. Det är ett ögonblicksverk att spetsa ett mopsöga på en vass kvist.
(Vår andra lilla älskling Truls har haft sju (!) ögonskador inom loppet av ett år. Kvistar, grässtrån och lekkamraters klor har varit orsakerna.)

Onsdag morgon såg jag att han knep med vänster ögat och att det rann; dåliga tecken.
Till vet omgående som inte hittar sår/skador och blodprov mm är ok och tyder inte på andra bakomliggande orsaker. Moltas får smärtstillande och vi ska träffa vet nästa dag igen.
Kort efter hemkomst gör jag ett ärende och hämtar min Jenny från jobbet. När vi kommer hem verkar Moltas helt desorienterad och reagerar inte på gester eller tecken.
När vi kollar honom är hela ögat grumligt. Akutkörning från Varberg till Blå Stjärnan i Göteborg i ett synnerligen jobbigt snöoväder.

På djursjukhuset konstateras att Moltas hastigt utvecklat Glaukom vilket innebär ett onormalt högt tryck i ögat vilket i sin tur leder till att ögat förstörs inom loppet av några timmar om inte behandling sätts in i tid.
Dessvärre blev han inte hjälpt i tid.

Och i detta nu sitter jag och försöker lindra ångesten hos en liten mops som blivit blind inom loppet av några timmar.

Det finns inget jag kan säga som lindrar hans ångest och väldigt lite jag kan göra. Han hör mig men ser mig inte, han förstår att han är hemma men ser inget; han hör Jenny och mopskompisen Truls men ser såklart inte dem heller. Allt är helt obegripligt för honom och det enda jag kan göra är att hålla honom i min famn och prata lugnande med honom. Känslan av maktlöshet är överväldigande!

Om vi har tur kan han få något av synen tillbaka men det tar åtminstone en vecka innan det visar sig och om vi har otur får han Glaukom igen med stor risk att ögat måste tas ut. Hopp och förtvivlan sliter oss och mitt i alltiihop börjar man ändå fundera över lämplig färdighetsträning för en blind liten mops...

Nyss somnade han av utmattning men nu har han vaknat till en vaken mardröm igen.
Livet kan vara helt förjävligt!
//Ronnie
 
  • Ledsen
  • Älska
  • Gilla
jockeping och 22 till
  • Laddar…
Känner med dig i din svåra situation. :cry:

Har själv en hund som närmar sig strecket.

Han är 15 och ett halvt år.
Före jul blev han av med kulorna, efter att fått en tumör på den ena.
Han är pigg och glad i sinnet, men kroppen är ju typ 100år.

Såsmåningom måste han väl lämna jordelivet, men ingen ser fram emot det.

//AA
 
  • Ledsen
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Lider med dig och din familj framför allt med Truls. Detta är den jobbiga biten med våra vänner. Hoppas att allt löser sig till det bästa.
Krama Truls.:heart:
 
  • Älska
Pysslarn
  • Laddar…
Otroligt tråkigt att läsa Ronnie. Sitter här och håller tummarna för att han ska återfå lite syn.
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.