Fin bänk, ser fram emot slutresultatet!

Enkel men bra lösning för engångshandskarna, jag använder ofta arbetshandskar när det grävs eller jobbas i trädgården, när man släpar och bär saker, eller tankar diesel på Ingo (som verkar ha slabbigast handtag av alla..).
Men har inte kommit mig för att handla en ask engångshandskar till garaget förän nu när jag såg din hållare/hylla. (y)

Gott Nytt År Ronnie! :beer:
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Nu blev jag riktigt nyfiken, ser fram emot snillrika funktioner! :D(y)
Ajdå, är rädd att de inte är så hemskt nyskapande, finns säkert någon annan som har liknande lösningar i sin bänk även om jag inte sett just sådana än...

Jag hoppas du inte blir för besviken!
//Ronnie
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Fin bänk, ser fram emot slutresultatet!

Enkel men bra lösning för engångshandskarna, jag använder ofta arbetshandskar när det grävs eller jobbas i trädgården, när man släpar och bär saker, eller tankar diesel på Ingo (som verkar ha slabbigast handtag av alla..).
Men har inte kommit mig för att handla en ask engångshandskar till garaget förän nu när jag såg din hållare/hylla. (y)

Gott Nytt År Ronnie! :beer:
Tackar, roligt att höra!!! :)

Ett riktigt Gott Nytt till dig också Fredrik!
Kan vi knäcka ryggen på Coronamonstret genom att så många som möjligt vaccinerar sig kan säkert åtminstone andra halvan av 2021 bli riktigt bra. Tills dess får vi fortsätta att isolera oss i våra verkstäder och snickerier och det är ju inte helt dåligt. ;)
//Ronnie
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Plan A funkade inte och inte heller Plan B...

Hade en fiffig idé om att hissa upp nya arbetsbänken över den gamla, dra bort den gamla och elegant fira ner den nya bänken till golvet; ja tjena. Byggde en simpel ställning men enkelskurna block i kombination med mina klena armar innebar att bänken inte lyftes det minsta, det bara knakade lite — i mig!

Plan B var att dra ut nya bänken över kanten på den gamla, låta den tippa över och sakta hasa ner den på golvet. Insåg dock att bänken med säkerhet skulle sticka iväg och jag skulle inte orka hålla emot. Resultatet skulle bli att sargens sågade spår för T-tracks blev skrot. Kändes dumt.

Dags att uppfinna plan C: svängde helt enkelt ut nya bänkens ena gavel i rät vinkel mot den gamla, drog ut den lite till och satte ner den gaveln på golvet. Därefter tog jag tag i gaveln som låg kvar på bänken, vred ut den och satte ner den på golvet. På så vis behövde jag inte hantera hela tyngden i ett lyft. Varför tänkte jag inte på det först?

Nu står bänken på golvet och jag har börjat skruva isär den gamla, och det är egentligen det det här inlägget handlar om.

Av ren och skär sparsamhet återanvände jag skruvar av olika sort när jag satte ihop den gamla bänken. Poz, Ph, torx blandade härs om tvärs och dessutom i olika storlekar, så förbannat dumt! Just nu är jag glad att jag lämnade alla mina spårskruv till metallåtervinningen för annars hade sådana också ingått i den här skruvkompotten.

Som tur är har jag de här kompisarna:

Tre Bosch skruvdragare och en bitset på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet att det är lyxigt att hålla sig med fyra skruvdragare men idag känns det som att det inte är tvingar man inte kan ha för många av, det är skruvdragare! Och trots att jag har alla de här dragarna måste jag byta bit då och då till annan storlek av samma sort när det gäller poz/Ph.
Hatar när jag gör såhär och har lovat mig själv att skruva in någon självborrande variant i pannan på mig själv om jag gör det igen. För det är inte första gången...

Inte mycket till post, ville väl bara skriva av mig. Tack till dig som orkat läsa ända hit!
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Har inget och bidra med, vill bara tacka för en jäkla trevlig tråd med bra innehåll. Finns en del guldkorn här på byggahus och denna är en av dom!
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Vad skönt att det gick bra att få ner bänken till slut. Jag ser fram emot att se resultatet när bänken är färdig med lådor och allt.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T TriNitro skrev:
Har inget och bidra med, vill bara tacka för en jäkla trevlig tråd med bra innehåll. Finns en del guldkorn här på byggahus och denna är en av dom!
Stort tack för de orden, det gör mig väldigt glad att få veta att du tycker att min verkstadstråd är av intresse!

Håller med dig om att forumet i vissa fall är rena guldgruvan.
Ha ett gott 2021!
//Ronnie
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Vad skönt att det gick bra att få ner bänken till slut. Jag ser fram emot att se resultatet när bänken är färdig med lådor och allt.
Tack @Dheri; ja ett tag ifrågasatte jag hur smart det var att bygga den nya bänken på den gamla men det löste sig ju till slut.
Har blivit lovad en del verkstadstid och kommer att bygga på men funderar på att posta lite skisser på mina planer för att få lite feedback — inuti ens eget huvud är ju alla idéer storartade... ;)
Hur som helst kommer jag att posta utvecklingen av bänken.

Önskar dig och de du bryr dig om ett gott nytt år!
//Ronnie
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Plan A funkade inte och inte heller Plan B...

Hade en fiffig idé om att hissa upp nya arbetsbänken över den gamla, dra bort den gamla och elegant fira ner den nya bänken till golvet; ja tjena. Byggde en simpel ställning men enkelskurna block i kombination med mina klena armar innebar att bänken inte lyftes det minsta, det bara knakade lite — i mig!

Plan B var att dra ut nya bänken över kanten på den gamla, låta den tippa över och sakta hasa ner den på golvet. Insåg dock att bänken med säkerhet skulle sticka iväg och jag skulle inte orka hålla emot. Resultatet skulle bli att sargens sågade spår för T-tracks blev skrot. Kändes dumt.

Dags att uppfinna plan C: svängde helt enkelt ut nya bänkens ena gavel i rät vinkel mot den gamla, drog ut den lite till och satte ner den gaveln på golvet. Därefter tog jag tag i gaveln som låg kvar på bänken, vred ut den och satte ner den på golvet. På så vis behövde jag inte hantera hela tyngden i ett lyft. Varför tänkte jag inte på det först?

Nu står bänken på golvet och jag har börjat skruva isär den gamla, och det är egentligen det det här inlägget handlar om.

Av ren och skär sparsamhet återanvände jag skruvar av olika sort när jag satte ihop den gamla bänken. Poz, Ph, torx blandade härs om tvärs och dessutom i olika storlekar, så förbannat dumt! Just nu är jag glad att jag lämnade alla mina spårskruv till metallåtervinningen för annars hade sådana också ingått i den här skruvkompotten.

Som tur är har jag de här kompisarna:

[bild]

Vet att det är lyxigt att hålla sig med fyra skruvdragare men idag känns det som att det inte är tvingar man inte kan ha för många av, det är skruvdragare! Och trots att jag har alla de här dragarna måste jag byta bit då och då till annan storlek av samma sort när det gäller poz/Ph.
Hatar när jag gör såhär och har lovat mig själv att skruva in någon självborrande variant i pannan på mig själv om jag gör det igen. För det är inte första gången...

Inte mycket till post, ville väl bara skriva av mig. Tack till dig som orkat läsa ända hit!
//Ronnie
Ronnie. Först vill jag önska dig och familjen ett underbart 2021. För det andra ber jag dig sluta urskuldra dig för dina inlägg och fortsätt skriva. Det är upplyftande varje gång det är ett nytt inlägg från dig. Ärlighet varar längst, och om vi alla vore lite mer ärliga i våra misstag och annat vi gör dagligdags vore det lättare att acceptera felen vi gör. Och det gör vi ju. Alla! Skit att du bor så långt bort nuförtiden. Skulle varit lärorikt att få ta del av alla dina framsteg på plats. Hursomhelst - igen ett Gott Nytt År
/T
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Timmarna går och vi närmar oss slutet för ett ovanligt eländigt år...

Ja, vad ska man kalla 2020, välj själv men något slags skitår är det ju.

Många har förlorat — oftast äldre — nära och kära i Covid19, andra har själva insjuknat med allt från lindriga symptom till hjärnskador, lukt- och smakbortfall som eventuellt upphör mm.
Många i riskgrupperna har isolerat sig och erfarit konsekvenserna som långvarig upplevd ensamhet ger: psykiskt dåligtmående av olika slag.

Viruset i kombination med grovt oansvarigt beteende från en mängd individer har utsatt och fortsätter att utsätta vården för en extraordinär belastning som bl a inneburit indragna ledigheter och förkortad semester för vårdpersonal vilket inneburit att de som ska rädda dig om du blir sjuk själva blir sjuka och faller bort. Genom egen sjukdom eller för att de är förbrukade och säger upp sig.
Det är helt för jävligt. Det handlar om människor som kämpar som hjältar och borde ha bonusar i klass med finansvärldens när det här väl är över. Vi kan INTE tacka dem nog.

För många av oss kom det här som en blixt från klar himmel, vi är vana vid att allting funkar och att samhället tar hand om oss. Plötsligt hamstrades det toalettpapper och ris- och pastahyllorna i affären gapade tomma och alla man pratade med var lite förvirrade och visste inte vad de skulle tro.
Ja, ni vet ju, ni har ju själva gjort resan.

Men nu är vi plötsligt här. 2020 håller äntligen på att ta slut.
Ett nytt år står inför oss med allt vad det normalt innebär av förhoppningar och kanske oro men det kan bara bli bättre känns det som. Och nu finns det också vaccin mot eländet. Vilket ger ytterligare hopp. Om tillräckligt många vaccinerar sig kommer vi att få ner Coronaspöket på knä och kunna hantera det framöver även om vi måste acceptera att det kommer att finnas vid vår sida framgent.

Men jag känner och tror att vi tar oss igenom det hör också. Och jag hoppas att vi alla har fått nya insikter om vad som är viktigt i livet.

Med den tillbakablicken summerar jag och tackar för det här året. Det finns utöver nyttan en gemenskap på det här forumet som jag verkligen uppskattar; alltifrån konkreta tips/råd/upplysningar till humoristiska/ironiska/satiriska inlägg. Stundtals en känsla av kompiskommentarer. Till och med de rakt av negativa inläggen som tvingar en att tänka ett varv till är av värde. Och då menar jag inte bara min egen verkstadstråd utan alla de trådar jag läser för att jag är intresserad.

Jag ber att få önska er alla ett särskilt gott nytt år som kompensation för 2020 så ses vi 2021 på forumet igen.
Stort tack!
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
ceson och 8 till
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
Ronnie. Först vill jag önska dig och familjen ett underbart 2021. För det andra ber jag dig sluta urskuldra dig för dina inlägg och fortsätt skriva. Det är upplyftande varje gång det är ett nytt inlägg från dig. Ärlighet varar längst, och om vi alla vore lite mer ärliga i våra misstag och annat vi gör dagligdags vore det lättare att acceptera felen vi gör. Och det gör vi ju. Alla! Skit att du bor så långt bort nuförtiden. Skulle varit lärorikt att få ta del av alla dina framsteg på plats. Hursomhelst - igen ett Gott Nytt År
/T
Tack @Rönnis!!!
Det är ju du som har flyttat! ;)
Skämt åsido, så tokigt att vi inte fick till att ses på all den tid vi (trodde) att vi hade. Ångrar det.
Men självklart står dörren öppen om du har vägarna förbi och vi gör gärna en resa då och då till vår vackra huvudstad; vi får helt enkelt försöka sy ihop någonting när det återigen blir möjligt.

Jag hoppas att du och din familj får ett riktigt fint nytt år med allt vad det kan innebära!
//Ronnie
 
  • Gilla
Rönnis och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Men jag känner och tror att vi tar oss igenom det hör också. Och jag hoppas att vi alla har fått nya insikter om vad som är viktigt i livet.
Är det därför vi hänger här på nyårsafton? ;)

Skämt åsido, väl skrivet, just nu håller hustrun på att valla barn mot sängen så passar på, istället för att diska :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
En nyckelfeature med nya arbetsbänken klar! Nu är det bara lite småpyssel kvar så är den komplett. :)

Ja, ikväll fick jag äntligen ihop det. Inspirerad av ett riktigt snickeri ville jag också ha en hylla under arbetsskivan på bänken. Där står lite olika slipmaskiner redo att tas fram vid behov plus lite annat smått och gott. Funkar smidigt.

Valde att lösa det på mitt eget vis; får väl se om det var mödan värt.

Träarbetsbänk med utdragbara hålade hyllor och kantlister, slipmaskin på undre hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taskig bild men så här blev det. En hylla i varje sektion av bänken.

En arbetsbänk i snickeriet med utdragbara hyllor försedda med hålmönster och kantlister i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyllorna kan dras ut ungefär som skärbrädor, det ger mig enkel tillgång till det som förvaras där och vill jag kan de vara extra avlastningsyta. Hålningen är inte avsedd för att spänna ämnen i egentligen utan snarare för att ge mig frihet att hitta på funktioner framöver. Till exempel kan jag använda en hylla som avställningsplats för sänksågen; då kan jag trycka ner några dogs i lämpliga hål för att se till att den inte kan kasa iväg och gå i golvet.

Utdragbar hylla med hålmönster och kantlister under konstruktion av arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyllorna är hålade med min egentillverkade mall (behöver ingen precision i hålbilden här) samt försedda med kantlister i furu för att förstyva dem. Den främre bygger lite nedåt och ger mig därmed ett fingergrepp.
Expansionsbeslagen kommer från Biltema och ger mig ett utdrag på lite mer än 380 mm, två stycken konpletta beslag kostar 49 kr.

Återstod bara att kolla om Ronnie-effekten slagit till igen eller om jag både tänkt och gjort rätt för en gångs skull:

Bosch excenterslip på en nytillverkad utdragsbar arbetsbänkshylla med hålmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Puh! Excenterslipen, som fick styra placeringen av hyllorna, passerade sargen med den marginal jag faktiskt räknat med!

Inte så superspännande post kanske men det känns bra ändå. Återkommer allteftersom det händer något. Ha det gott!
//Ronnie
 
  • Gilla
Hylman och 13 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
En nyckelfeature med nya arbetsbänken klar! Nu är det bara lite småpyssel kvar så är den komplett. :)

Ja, ikväll fick jag äntligen ihop det. Inspirerad av ett riktigt snickeri ville jag också ha en hylla under arbetsskivan på bänken. Där står lite olika slipmaskiner redo att tas fram vid behov plus lite annat smått och gott. Funkar smidigt.

Valde att lösa det på mitt eget vis; får väl se om det var mödan värt.

[bild]

Taskig bild men så här blev det. En hylla i varje sektion av bänken.

[bild]

Hyllorna kan dras ut ungefär som skärbrädor, det ger mig enkel tillgång till det som förvaras där och vill jag kan de vara extra avlastningsyta. Hålningen är inte avsedd för att spänna ämnen i egentligen utan snarare för att ge mig frihet att hitta på funktioner framöver. Till exempel kan jag använda en hylla som avställningsplats för sänksågen; då kan jag trycka ner några dogs i lämpliga hål för att se till att den inte kan kasa iväg och gå i golvet.

[bild]

Hyllorna är hålade med min egentillverkade mall (behöver ingen precision i hålbilden här) samt försedda med kantlister i furu för att förstyva dem. Den främre bygger lite nedåt och ger mig därmed ett fingergrepp.
Expansionsbeslagen kommer från Biltema och ger mig ett utdrag på lite mer än 380 mm, två stycken konpletta beslag kostar 49 kr.

Återstod bara att kolla om Ronnie-effekten slagit till igen eller om jag både tänkt och gjort rätt för en gångs skull:

[bild]

Puh! Excenterslipen, som fick styra placeringen av hyllorna, passerade sargen med den marginal jag faktiskt räknat med!

Inte så superspännande post kanske men det känns bra ändå. Återkommer allteftersom det händer något. Ha det gott!
//Ronnie
Den passerar med marginal för en nedhängande dog också? ;)
 
  • Gilla
axel_n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.