233 867 läst ·
1 009 svar
234k läst
1,0k svar
Från garage till "multiverkstad" en riktigt seg byggtråd
Verktygstokig
· Halland
· 8 135 inlägg
Ja, det går l å n g s a m t framåt...
Har en del grejor som är svårt att prioritera bland när det gäller att få verkstaden driftfärdig och det gör att jag ibland ägnar mig åt mindre viktiga saker. Bara för att få känna att jag får till någonting överhuvudtaget; återigen ett utslag av att man är slav under belöningssystemet.
Men nu är jag åtminstone igång med ytterligare inredning/förvaring, den här gången är det underskåpen till arbetsbänken på metalloftet. Loftet består av tre golvsektioner som är sextio cm breda och de tre skåpen anpassas till det måttet, det för att man vid behov ska kunna ta bort en sektion i taget om något skrymmande ska nerför trappan. En frys t ex.
Bygger skåpen i sextonmillimeters mdf och då jag av olika anledningar inte kan såga upp allt på justersågen får TS-femtiofemman träda i tjänst. Ett gäng gavlar, bottnar och toppbitar med samma djupmått ska kapas till så för att streamlina serieproduktionen fuskade jag ihop en egen variant av Festools FS-PA:
Så här ser fusket ut på närmare håll:
Lite spillvirke bara, trälisterna placeras som alla förstår med stoppblocken mot skivans kant och hålls fast medan skenan försiktigt trycks mot liständarna, en i taget. Väldigt okrångligt faktiskt.
Guiderna gjorde jag genom att mäta upp såglinjen på skivan och placera skenan där den skulle vara och därefter lägga stoppblocken (med lim på ovansidan) mot skivkanten och sedan, mycket noggrant, placera listerna mot skenans bakkant och på stoppblocken. Det fick torka över natten och nu har jag parallellanslag för alla de gånger jag repetitivt behöver såga 500 mm breda remsor av skivor.
Grunkorna funkade hursomhelst kanon och här ser vi alla delarna till skåpstommarna.
Dags att fräsa för kex; sedan ska det fräsas en fals i stomdelarna för ryggstycket plus att gavlarna ska få hålrader för hyllbärare/hyllplan innan allt sätts ihop. Eftersom jag behöver förvaringen pronto blir det hyllor men på sikt ska de ersättas med lådor.
Jaha, det är vad som hänt idag, inte jättespännande men ändå på rätt väg.
Tack till dig som orkade läsa allt det här, hoppas kunna återkomma med intressantare rapporter snart.
Ha ett riktigt skönt avslut på helgen och kom ihåg att tvätta tassarna ofta.
//Ronnie
Har en del grejor som är svårt att prioritera bland när det gäller att få verkstaden driftfärdig och det gör att jag ibland ägnar mig åt mindre viktiga saker. Bara för att få känna att jag får till någonting överhuvudtaget; återigen ett utslag av att man är slav under belöningssystemet.
Men nu är jag åtminstone igång med ytterligare inredning/förvaring, den här gången är det underskåpen till arbetsbänken på metalloftet. Loftet består av tre golvsektioner som är sextio cm breda och de tre skåpen anpassas till det måttet, det för att man vid behov ska kunna ta bort en sektion i taget om något skrymmande ska nerför trappan. En frys t ex.
Bygger skåpen i sextonmillimeters mdf och då jag av olika anledningar inte kan såga upp allt på justersågen får TS-femtiofemman träda i tjänst. Ett gäng gavlar, bottnar och toppbitar med samma djupmått ska kapas till så för att streamlina serieproduktionen fuskade jag ihop en egen variant av Festools FS-PA:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser fusket ut på närmare håll:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite spillvirke bara, trälisterna placeras som alla förstår med stoppblocken mot skivans kant och hålls fast medan skenan försiktigt trycks mot liständarna, en i taget. Väldigt okrångligt faktiskt.
Guiderna gjorde jag genom att mäta upp såglinjen på skivan och placera skenan där den skulle vara och därefter lägga stoppblocken (med lim på ovansidan) mot skivkanten och sedan, mycket noggrant, placera listerna mot skenans bakkant och på stoppblocken. Det fick torka över natten och nu har jag parallellanslag för alla de gånger jag repetitivt behöver såga 500 mm breda remsor av skivor.
Grunkorna funkade hursomhelst kanon och här ser vi alla delarna till skåpstommarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags att fräsa för kex; sedan ska det fräsas en fals i stomdelarna för ryggstycket plus att gavlarna ska få hålrader för hyllbärare/hyllplan innan allt sätts ihop. Eftersom jag behöver förvaringen pronto blir det hyllor men på sikt ska de ersättas med lådor.
Jaha, det är vad som hänt idag, inte jättespännande men ändå på rätt väg.
Tack till dig som orkade läsa allt det här, hoppas kunna återkomma med intressantare rapporter snart.
Ha ett riktigt skönt avslut på helgen och kom ihåg att tvätta tassarna ofta.
//Ronnie
Varför inte såga m justersågen? Den är ju som gjord för dettaP Pysslarn skrev:Ja, det går l å n g s a m t framåt...
Har en del grejor som är svårt att prioritera bland när det gäller att få verkstaden driftfärdig och det gör att jag ibland ägnar mig åt mindre viktiga saker. Bara för att få känna att jag får till någonting överhuvudtaget; återigen ett utslag av att man är slav under belöningssystemet.
Men nu är jag åtminstone igång med ytterligare inredning/förvaring, den här gången är det underskåpen till arbetsbänken på metalloftet. Loftet består av tre golvsektioner som är sextio cm breda och de tre skåpen anpassas till det måttet, det för att man vid behov ska kunna ta bort en sektion i taget om något skrymmande ska nerför trappan. En frys t ex.
Bygger skåpen i sextonmillimeters mdf och då jag av olika anledningar inte kan såga upp allt på justersågen får TS-femtiofemman träda i tjänst. Ett gäng gavlar, bottnar och toppbitar med samma djupmått ska kapas till så för att streamlina serieproduktionen fuskade jag ihop en egen variant av Festools FS-PA:
[bild]
Så här ser fusket ut på närmare håll:
[bild]
Lite spillvirke bara, trälisterna placeras som alla förstår med stoppblocken mot skivans kant och hålls fast medan skenan försiktigt trycks mot liständarna, en i taget. Väldigt okrångligt faktiskt.
Guiderna gjorde jag genom att mäta upp såglinjen på skivan och placera skenan där den skulle vara och därefter lägga stoppblocken (med lim på ovansidan) mot skivkanten och sedan, mycket noggrant, placera listerna mot skenans bakkant och på stoppblocken. Det fick torka över natten och nu har jag parallellanslag för alla de gånger jag repetitivt behöver såga 500 mm breda remsor av skivor.
Grunkorna funkade hursomhelst kanon och här ser vi alla delarna till skåpstommarna.
[bild]
Dags att fräsa för kex; sedan ska det fräsas en fals i stomdelarna för ryggstycket plus att gavlarna ska få hålrader för hyllbärare/hyllplan innan allt sätts ihop. Eftersom jag behöver förvaringen pronto blir det hyllor men på sikt ska de ersättas med lådor.
Jaha, det är vad som hänt idag, inte jättespännande men ändå på rätt väg.
Tack till dig som orkade läsa allt det här, hoppas kunna återkomma med intressantare rapporter snart.
Ha ett riktigt skönt avslut på helgen och kom ihåg att tvätta tassarna ofta.
//Ronnie
Japp, det är just sådant den är gjord för men den relativt korta slaglängden innebör att jag måste flytta fram kapanhållet till främre positionen på kapbordet och såga skivorna "efter" kapanhållet istället för "före". Inget konstigt egentligen men just nu har jag — så gott det går att mäta — helt nittiogradiga snitt mot kapanhållet. Flyttar jag det försvinner all postning (Minimaxen är en kanonsåg men har lite kreativa lösningar för hur kapanhållet postas) så just nu gör jag inga ändringar som går att undvika.
Självklart måste jag ta i det men det innebär nog en radikal modifiering av hur kapanhållet fästs; jag tänker mig en enklare lösning av hur det ser ut på din SCM. Och det blir nog inte helt enkelt ändå...
Tack för tipset om hur jag kunde gjort mina provisoriska parallellanslag på sågen, hade såklart blivit ännu bättre men jag uppnådde tillräcklig precision för ändamålet. När jag mäter bitarna ligger variationen inom ett skalstrecks bredd på talmetern, ibland lite åt vänster och ibland lite åt höger. Reserverar mig dock för dålig mätteknik.
//Ronnie
Självklart måste jag ta i det men det innebär nog en radikal modifiering av hur kapanhållet fästs; jag tänker mig en enklare lösning av hur det ser ut på din SCM. Och det blir nog inte helt enkelt ändå...
Tack för tipset om hur jag kunde gjort mina provisoriska parallellanslag på sågen, hade såklart blivit ännu bättre men jag uppnådde tillräcklig precision för ändamålet. När jag mäter bitarna ligger variationen inom ett skalstrecks bredd på talmetern, ibland lite åt vänster och ibland lite åt höger. Reserverar mig dock för dålig mätteknik.
//Ronnie
Jag har ingen justersåg så gör ungefär som du fast använder kombinationsvinkeln som anslag mot skenan och får bättre repeterbarhet än ett talstreckP Pysslarn skrev:
Största felkällan för mig har varit att inte fixera skenan i ena änden vid inställningen. Med en lös snabbtving på ena kortsidan av skenan under inställning ger det ämnen som inte fingertopparna känner nivåskillnad mellan. Kan det kanske hjälpa?
Här har jag redogjort för min metod. Jag funderar på en mer permanent lösning att integreras i det fällbara sågbordet. Det kan nog ta några år innan det är på plats.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kapa-virke-i-samma-laengd.362942/#post-3542824
https://www.byggahus.se/forum/threads/kapa-virke-i-samma-laengd.362942/#post-3542824
Kexfräsning av delarna till skåpstommarna idag.
Bottnar och toppbitar frästes i kortändarna med arbetsbänkens skiva som referensyta, enkelt och odramatiskt.
När det gäller gavlarna skulle de såklart fräsas på insidan och jag brukar använda mig av ett anhåll som jag kör kexfräsen stående på nosen med sulan mot anhållet. Den här gången hade jag en överbliven bit ask från ett bordsbygge som jag använde som anhåll. Vid fräsningen för toppbitarna fick jag användning för mina nya cam levers från Axminster, funkade enkelt och smidigt.
Jobbar ofta med kilar och bitar att spänna mot i kombination med olika dogs i arbetsbänken, framför allt när det är flera ämnen som ska bearbetas på samma sätt. Satt som berget och var snabbt och enkelt att skifta.
Bottnarna i skåpen sitter drygt 80 mm upp från golvet för att ge lite "tåutrymme" när man står vid bänken, jmfr en indragen sockel på en köksbänk. (Det är inget indrag på gavlarna, detta för att ge maximal stödyta mot golvet.)
Det innebär att anhållet för kexfräsen fick måttas in och spännas fast med tvingar. Gaveln trycktes upp mot två dogs — har två Workmate från B&D vars orange plastdogs funkar perfekt till sådant — och fixerades med en tving. En fotvinkel på 265 x 400 mm användes för att få askbiten vinkelrät mot gaveln.
Sedan var det bara att köra.
Smidigt och enkelt, inga ämnen eller anhåll som slingrade sig och ställde till problem, hela proceduren med inmätning, uppspänning och fräsning tog max två till tre minuter per gavel. Så här ser det ut när det är klart:
Enda problemet är faktiskt sladden till kexfräsen. Den är tjock och stel som om den egentligen vore avsedd för att distribuera el till öar i skärgården, hatar fanskapet. Har funderingar på att låta byta den till en Festool Plug-it adapter pga att Festools sladdar är så oerhört smidiga. Vad tror du som läser det här; kräver maskinen någon extra "kabelarea" (tror jag det heter) som gör att Festools sladd blir för klen eller är det bara att byta? Tacksam för råd och tips.
Dagen avslutades med att jag på säkrast möjliga vis riggade ett tillfälligt fräsbord och körde falsen för ryggstycket i gavlar, bottnar och toppbitar. Valde dock bort att dokumentera det då det finns gränser för hur mycket man får tråka ut sina medmänniskor. Särskilt som jag vet att samtliga här kan föreställa sig hur en sådan fräsning ser ut och går till.
Sålunda avrundar jag här, tack till dig som har läst!
Det vi kan ta med oss efter dagens övningar är väl kanske främst att enkla saker som dogs, kilar och cam levers löser samma uppgifter som Festools snygga och smidiga bänkspännare men till ett lägre pris. Och i ärlighetens namn klarade jag mig bra med kilar innan jag köpte mina cam levers också.
Ha det gott och tvätta händerna!
//Ronnie
Bottnar och toppbitar frästes i kortändarna med arbetsbänkens skiva som referensyta, enkelt och odramatiskt.
När det gäller gavlarna skulle de såklart fräsas på insidan och jag brukar använda mig av ett anhåll som jag kör kexfräsen stående på nosen med sulan mot anhållet. Den här gången hade jag en överbliven bit ask från ett bordsbygge som jag använde som anhåll. Vid fräsningen för toppbitarna fick jag användning för mina nya cam levers från Axminster, funkade enkelt och smidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jobbar ofta med kilar och bitar att spänna mot i kombination med olika dogs i arbetsbänken, framför allt när det är flera ämnen som ska bearbetas på samma sätt. Satt som berget och var snabbt och enkelt att skifta.
Bottnarna i skåpen sitter drygt 80 mm upp från golvet för att ge lite "tåutrymme" när man står vid bänken, jmfr en indragen sockel på en köksbänk. (Det är inget indrag på gavlarna, detta för att ge maximal stödyta mot golvet.)
Det innebär att anhållet för kexfräsen fick måttas in och spännas fast med tvingar. Gaveln trycktes upp mot två dogs — har två Workmate från B&D vars orange plastdogs funkar perfekt till sådant — och fixerades med en tving. En fotvinkel på 265 x 400 mm användes för att få askbiten vinkelrät mot gaveln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan var det bara att köra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smidigt och enkelt, inga ämnen eller anhåll som slingrade sig och ställde till problem, hela proceduren med inmätning, uppspänning och fräsning tog max två till tre minuter per gavel. Så här ser det ut när det är klart:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda problemet är faktiskt sladden till kexfräsen. Den är tjock och stel som om den egentligen vore avsedd för att distribuera el till öar i skärgården, hatar fanskapet. Har funderingar på att låta byta den till en Festool Plug-it adapter pga att Festools sladdar är så oerhört smidiga. Vad tror du som läser det här; kräver maskinen någon extra "kabelarea" (tror jag det heter) som gör att Festools sladd blir för klen eller är det bara att byta? Tacksam för råd och tips.
Dagen avslutades med att jag på säkrast möjliga vis riggade ett tillfälligt fräsbord och körde falsen för ryggstycket i gavlar, bottnar och toppbitar. Valde dock bort att dokumentera det då det finns gränser för hur mycket man får tråka ut sina medmänniskor. Särskilt som jag vet att samtliga här kan föreställa sig hur en sådan fräsning ser ut och går till.
Sålunda avrundar jag här, tack till dig som har läst!
Det vi kan ta med oss efter dagens övningar är väl kanske främst att enkla saker som dogs, kilar och cam levers löser samma uppgifter som Festools snygga och smidiga bänkspännare men till ett lägre pris. Och i ärlighetens namn klarade jag mig bra med kilar innan jag köpte mina cam levers också.
Ha det gott och tvätta händerna!
//Ronnie
Bord till Arbogan, ett gäng hål och sedan ännu fler hål...
På sistone har tillvaron i verkstaden mest handlat om att sortera verktyg och andra grejor efter pappa. En märklig känsla att upptäcka att en man som alltid tyckt att om ska man köpa verktyg överhuvudtaget ska de vara av hög kvalitet, de sista femton-tjugo åren har haft Jula, Biltema, Clas Ohlson m fl som huvudleverantörer.
Det hela har slutat med att jag kört det mesta till tippen eller Myrorna för att bli av med sorteringsprojektet.
Men nu har jag äntligen kommit till skott och flyttat bordet med anhåll från gamla pelarborren till den nya.
Definitivt inget fancy men det får fylla sin funktion tills dess jag blir klar med bord 2.0 som jag håller på med. Gamla bordet på bilden har liten aluprofil som anhåll, öglemutter som spänner vagnsbultar som slipats till så att huvudena kan löpa i tracksen av — gardinskenor, funkar bättre än det låter men inget jag skulle använda om mitt liv hängde på dem. Den mörka biten i mitten är en lättersättlig offerbit som kan skjutas upp och ner eller vändas allteftersom den borras sönder. Skitbra idé som dessvärre inte är min, har snott den från ett riktigt snickeri.
När bordet var på plats kunde jag rigga upp en anordning för att borra en ny hålmall i en aluminiumskena, en före detta gipsvinkel som inte var rätvinklig. Det är de ju iofs aldrig men nu blev den en riktigt värdefull resurs.
Ett långt hyllplan med en aluprofil som anhåll och en bit mdf för att hålla aluskenan på plats samt 32-millimeters distanser. Började med att lägga upp en räcka distanser framför skenan med början mot dess kortände och ett stopp i slutet av distanserna. Sedan borra första hålet, ta bort närmsta distansen och flytta fram skenan till nästa distans borra nytt hål och upprepa proceduren.
När distanserna framför skenan var slut satte jag ett stopp mot skenans bakre kortände, la in en distans mellan skenan och stoppet och borrade hål igen, flyttade fram skenan och la in en till distans bakom den och borrade nytt hål osv. Lätt som en plätt, bara att se till att skenans kortändar var i tight kontakt med distanserna.
Det här är resultatet:
Den nya hålmallen kommer att effektivisera hålandet jämfört med de gamla korta mallarna som går i pension nu. De gjordes i mdf och slets snabbt med slafsigt resultat som följd.
Nu var det dags att ge sig på skåpsgavlarna som ligger i botten på den här traven och göra en massa hål i dem.
Så här såg min setup ut när jag var redo att börja köra:
Gaveln och hålmallen fastspänd i bordet med hålen före och efter de som ska användas övertejpade så att jag inte skulle börja för tidigt eller fortsätta av bara farten, sådant är jag expert på.
Skruvdragaren har en styr-och djupstoppskloss på borret så jag skulle få enhetligt djup och inte borra genom skivan. För säkerhets skull gjorde jag några klossar extra eftersom jag vet att de också slits.
Alltid när jag ska göra repetetiva saker försöker jag använda mig av distanser av olika slag för att mäta in de olika delarna, vet att felrisken ökar dramatiskt om jag ska mäta in grejorna med måttband, tumstock e dyl för varje moment.
Den här tråkiga bilden visar bara hur jag mätte in hålmallen efter gavlarnas kanter innan jag spände fast den.
Första hålraden såg ut såhär när den var klar, helt ok!
Eller om sanningen ska fram så var den inte klar och därmed inte ok. Eftersom Ronniefaktorn slog till missade jag att ta hänsyn till hålmallens tjocklek när jag ställde borrdjupet så hålen var för grunda. Whaaa!
Som tur var det lätt att åtgärda; hålmallen positionerades på nytt med ett par femmillimeters borr i de yttersta hålen och tvingades sedan fast igen och det var bara att ta bort "styrstiften" och borra om hålen till rätt djup. Ingen stor sak men det är ju alltid roligt när det blir rätt från början — å andra sidan lär man ju sig mycket av sina misstag...
Ledsen om jag tråkat ut någon med den här omgången "snickeri-trivia" men eftersom jag avstod att posta fräsbilder för att ingen skulle bli less i någon tidigare post, tycker jag att jag har lite tillgodo.
Återigen — tack om du läst allt det här och dessutom tittat på bilderna, jag hoppas att du haft något utbyte av det.
Önskar en fin påsk även om den säkert kommer att bli väldigt annorlunda i år!
//Ronnie
På sistone har tillvaron i verkstaden mest handlat om att sortera verktyg och andra grejor efter pappa. En märklig känsla att upptäcka att en man som alltid tyckt att om ska man köpa verktyg överhuvudtaget ska de vara av hög kvalitet, de sista femton-tjugo åren har haft Jula, Biltema, Clas Ohlson m fl som huvudleverantörer.
Det hela har slutat med att jag kört det mesta till tippen eller Myrorna för att bli av med sorteringsprojektet.
Men nu har jag äntligen kommit till skott och flyttat bordet med anhåll från gamla pelarborren till den nya.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Definitivt inget fancy men det får fylla sin funktion tills dess jag blir klar med bord 2.0 som jag håller på med. Gamla bordet på bilden har liten aluprofil som anhåll, öglemutter som spänner vagnsbultar som slipats till så att huvudena kan löpa i tracksen av — gardinskenor, funkar bättre än det låter men inget jag skulle använda om mitt liv hängde på dem. Den mörka biten i mitten är en lättersättlig offerbit som kan skjutas upp och ner eller vändas allteftersom den borras sönder. Skitbra idé som dessvärre inte är min, har snott den från ett riktigt snickeri.
När bordet var på plats kunde jag rigga upp en anordning för att borra en ny hålmall i en aluminiumskena, en före detta gipsvinkel som inte var rätvinklig. Det är de ju iofs aldrig men nu blev den en riktigt värdefull resurs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett långt hyllplan med en aluprofil som anhåll och en bit mdf för att hålla aluskenan på plats samt 32-millimeters distanser. Började med att lägga upp en räcka distanser framför skenan med början mot dess kortände och ett stopp i slutet av distanserna. Sedan borra första hålet, ta bort närmsta distansen och flytta fram skenan till nästa distans borra nytt hål och upprepa proceduren.
När distanserna framför skenan var slut satte jag ett stopp mot skenans bakre kortände, la in en distans mellan skenan och stoppet och borrade hål igen, flyttade fram skenan och la in en till distans bakom den och borrade nytt hål osv. Lätt som en plätt, bara att se till att skenans kortändar var i tight kontakt med distanserna.
Det här är resultatet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya hålmallen kommer att effektivisera hålandet jämfört med de gamla korta mallarna som går i pension nu. De gjordes i mdf och slets snabbt med slafsigt resultat som följd.
Nu var det dags att ge sig på skåpsgavlarna som ligger i botten på den här traven och göra en massa hål i dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg min setup ut när jag var redo att börja köra:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gaveln och hålmallen fastspänd i bordet med hålen före och efter de som ska användas övertejpade så att jag inte skulle börja för tidigt eller fortsätta av bara farten, sådant är jag expert på.
Skruvdragaren har en styr-och djupstoppskloss på borret så jag skulle få enhetligt djup och inte borra genom skivan. För säkerhets skull gjorde jag några klossar extra eftersom jag vet att de också slits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid när jag ska göra repetetiva saker försöker jag använda mig av distanser av olika slag för att mäta in de olika delarna, vet att felrisken ökar dramatiskt om jag ska mäta in grejorna med måttband, tumstock e dyl för varje moment.
Den här tråkiga bilden visar bara hur jag mätte in hålmallen efter gavlarnas kanter innan jag spände fast den.
Första hålraden såg ut såhär när den var klar, helt ok!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller om sanningen ska fram så var den inte klar och därmed inte ok. Eftersom Ronniefaktorn slog till missade jag att ta hänsyn till hålmallens tjocklek när jag ställde borrdjupet så hålen var för grunda. Whaaa!
Som tur var det lätt att åtgärda; hålmallen positionerades på nytt med ett par femmillimeters borr i de yttersta hålen och tvingades sedan fast igen och det var bara att ta bort "styrstiften" och borra om hålen till rätt djup. Ingen stor sak men det är ju alltid roligt när det blir rätt från början — å andra sidan lär man ju sig mycket av sina misstag...
Ledsen om jag tråkat ut någon med den här omgången "snickeri-trivia" men eftersom jag avstod att posta fräsbilder för att ingen skulle bli less i någon tidigare post, tycker jag att jag har lite tillgodo.
Återigen — tack om du läst allt det här och dessutom tittat på bilderna, jag hoppas att du haft något utbyte av det.
Önskar en fin påsk även om den säkert kommer att bli väldigt annorlunda i år!
//Ronnie
Tjusigt o bra lösningar Ronnie!P Pysslarn skrev:Bord till Arbogan, ett gäng hål och sedan ännu fler hål...
På sistone har tillvaron i verkstaden mest handlat om att sortera verktyg och andra grejor efter pappa. En märklig känsla att upptäcka att en man som alltid tyckt att om ska man köpa verktyg överhuvudtaget ska de vara av hög kvalitet, de sista femton-tjugo åren har haft Jula, Biltema, Clas Ohlson m fl som huvudleverantörer.
Det hela har slutat med att jag kört det mesta till tippen eller Myrorna för att bli av med sorteringsprojektet.
Men nu har jag äntligen kommit till skott och flyttat bordet med anhåll från gamla pelarborren till den nya.
[bild]
Definitivt inget fancy men det får fylla sin funktion tills dess jag blir klar med bord 2.0 som jag håller på med. Gamla bordet på bilden har liten aluprofil som anhåll, öglemutter som spänner vagnsbultar som slipats till så att huvudena kan löpa i tracksen av — gardinskenor, funkar bättre än det låter men inget jag skulle använda om mitt liv hängde på dem. Den mörka biten i mitten är en lättersättlig offerbit som kan skjutas upp och ner eller vändas allteftersom den borras sönder. Skitbra idé som dessvärre inte är min, har snott den från ett riktigt snickeri.
När bordet var på plats kunde jag rigga upp en anordning för att borra en ny hålmall i en aluminiumskena, en före detta gipsvinkel som inte var rätvinklig. Det är de ju iofs aldrig men nu blev den en riktigt värdefull resurs.
[bild]
Ett långt hyllplan med en aluprofil som anhåll och en bit mdf för att hålla aluskenan på plats samt 32-millimeters distanser. Började med att lägga upp en räcka distanser framför skenan med början mot dess kortände och ett stopp i slutet av distanserna. Sedan borra första hålet, ta bort närmsta distansen och flytta fram skenan till nästa distans borra nytt hål och upprepa proceduren.
När distanserna framför skenan var slut satte jag ett stopp mot skenans bakre kortände, la in en distans mellan skenan och stoppet och borrade hål igen, flyttade fram skenan och la in en till distans bakom den och borrade nytt hål osv. Lätt som en plätt, bara att se till att skenans kortändar var i tight kontakt med distanserna.
Det här är resultatet:
[bild]
Den nya hålmallen kommer att effektivisera hålandet jämfört med de gamla korta mallarna som går i pension nu. De gjordes i mdf och slets snabbt med slafsigt resultat som följd.
Nu var det dags att ge sig på skåpsgavlarna som ligger i botten på den här traven och göra en massa hål i dem.
[bild]
Så här såg min setup ut när jag var redo att börja köra:
[bild]
Gaveln och hålmallen fastspänd i bordet med hålen före och efter de som ska användas övertejpade så att jag inte skulle börja för tidigt eller fortsätta av bara farten, sådant är jag expert på.
Skruvdragaren har en styr-och djupstoppskloss på borret så jag skulle få enhetligt djup och inte borra genom skivan. För säkerhets skull gjorde jag några klossar extra eftersom jag vet att de också slits.
[bild]
Alltid när jag ska göra repetetiva saker försöker jag använda mig av distanser av olika slag för att mäta in de olika delarna, vet att felrisken ökar dramatiskt om jag ska mäta in grejorna med måttband, tumstock e dyl för varje moment.
Den här tråkiga bilden visar bara hur jag mätte in hålmallen efter gavlarnas kanter innan jag spände fast den.
Första hålraden såg ut såhär när den var klar, helt ok!
[bild]
Eller om sanningen ska fram så var den inte klar och därmed inte ok. Eftersom Ronniefaktorn slog till missade jag att ta hänsyn till hålmallens tjocklek när jag ställde borrdjupet så hålen var för grunda. Whaaa!
Som tur var det lätt att åtgärda; hålmallen positionerades på nytt med ett par femmillimeters borr i de yttersta hålen och tvingades sedan fast igen och det var bara att ta bort "styrstiften" och borra om hålen till rätt djup. Ingen stor sak men det är ju alltid roligt när det blir rätt från början — å andra sidan lär man ju sig mycket av sina misstag...
Ledsen om jag tråkat ut någon med den här omgången "snickeri-trivia" men eftersom jag avstod att posta fräsbilder för att ingen skulle bli less i någon tidigare post, tycker jag att jag har lite tillgodo.
Återigen — tack om du läst allt det här och dessutom tittat på bilderna, jag hoppas att du haft något utbyte av det.
Önskar en fin påsk även om den säkert kommer att bli väldigt annorlunda i år!
//Ronnie
Vad sägs om denna? Sågning till bredd 390mm. 10mm verkar ha försvunnit nånstans för när jag mäter är den bara 380. Trött man blirP Pysslarn skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

