Efter mätaren

Se efter hur det är kopplat i mätarskåpet.
Men nu måste jag råga hur det ser ut, ska du gå vidare från femledaren, eller ska femledaren matas med något?

Utgående från mätaren är 4 ledare som sitter ute på en trästolpe vid gatan, när jag skruvade ur säkringarna där noterade jag att de var 4 ledare, men kabeln som är på tomten är 5 ledare, så någon gång har någon skarvat kabeln. Kabeln går under en väg och in på tomten, behöver jag leta rätt på skarven ? Det är en rätt stor tomt och jag har ingen lust att gräva upp och byta kabel / leta rätt på skarven. När nya huset kommer går det bra för dem att koppla in 5 ledaren om jag påpekar att det är en skarvar penledare?

Mikael_L
Ujuj, vad jobbigt det här var ...

Lite input:
Regeln om att skarvar/skarvställen ska vara inspekterbara gäller ju inte för markskarvar för kablar, de gräver man ju helt enkelt ner, som oftast.

Det är OK att gå från TN-C -> TN-S typ var som helst, dvs om man vill bara i en skarvdosa.

Men, får dessa två saker kombineras?
Dvs nedgrävd övergång till TN-S ...

Ärligt talat har jag inte något svar. Det känns som en ev krånglighet i framtiden, när någon inte förstår vilken kabel det är i ena änden när det är en annan i andra änden. Men det är ju inte riktigt frågan här ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ujuj, vad jobbigt det här var ...

Lite input:
Regeln om att skarvar/skarvställen ska vara inspekterbara gäller ju inte för markskarvar för kablar, de gräver man ju helt enkelt ner, som oftast.

Det är OK att gå från TN-C -> TN-S typ var som helst, dvs om man vill bara i en skarvdosa.

Men, får dessa två saker kombineras?
Dvs nedgrävd övergång till TN-S ...

Ärligt talat har jag inte något svar. Det känns som en ev krånglighet i framtiden, när någon inte förstår vilken kabel det är i ena änden när det är en annan i andra änden. Men det är ju inte riktigt frågan här ...
Förstår men om man tejpar ihop neutral och jord i nya centralen med blå / gulgrön tejp och skriver Penledare?

Jag känner inte till något absolut och specifikt krav på att övergång till TN-S måste ske i en kopplingsutrustning eller liknande. Däremot har det funnits och finns fortfarande krav på att skyddsledare ska anslutas till avsedd jordningsskena eller plint.

Vi kan åtminstone slå fast man inte gör en sådan övergång via en skarv i mark. Utan det behövs minst en liten fördelningslåda typ A-box.

HAIL ODINN HAIL ODINN skrev:
Förstår men om man tejpar ihop neutral och jord i nya centralen med blå / gulgrön tejp och skriver Penledare?
Det finns inga skäl till att göra dumma saker bara för att uppfylla en eventuell föreskriftsparagraf. Har du en fullgod skarv som samtidigt går över till TN-S så låt det vara.

• Gilla
HAIL ODINN
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns inga skäl till att göra dumma saker bara för att uppfylla en eventuell föreskriftsparagraf. Har du en fullgod skarv som samtidigt går över till TN-S så låt det vara.
Men då lär jag säga det till elektrikern som ska kom på in den i nya centralen när nya huset kommer ?

Utgående från mätaren är 4 ledare som sitter ute på en trästolpe vid gatan, när jag skruvade ur säkringarna där noterade jag att de var 4 ledare,
Den utgående kabeln är det fyra ledare plus skärm eller är det tre ledare plus skärm?

Avskalad kabel med tre ledare plus en separat skärmledare.

Elektrisk kabel med fyra ledare; tre isolerade i vitt, brunt och svart, plus en oskyddad skärmledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demmpa Demmpa skrev:
Den utgående kabeln är det fyra ledare plus skärm eller är det tre ledare plus skärm?

[bild]

[bild]
3 ledare plus skärm

A
Det är mycket möjligt att femledaren är skarvad mot fyrledaren med ena ledaren avklippt i marken. Kontinuitetsmät mellan blå och gulgrön, eller jord och neutral om det är numrerade ledare.

Du kan inte förutsätta att femledaren är kopplad som en femledare. För så vitt jag vet finns inte den typen av skarvhylsa som kopplar ihop två ledare till en.

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
3 ledare plus skärm
Vad är femledaren för typ har den också skärm?

Annars bör du kolla som Emil_K skrev om alla ledare i nya änden är kopplade. Rimligtvis är de inte det vore inte fackmässigt att lägga ihop dem i markskarven. Skulle kunna gjorts bra med sk C-klämma men inte troligt och ändå på andra sätt felaktigt/förvirrande.

Oavsett får du kontakt mot två ledare och skärm i matande ände använd båda som PEN. Formellt har du troligtvis för liten area för PEN i åtminstone första delen. Du får sikta på att få det bra och säkert efter förutsättningarna längre kommer msn inte utan byte.

Jag gräver upp och kollar om jag hittar en skarv, gör jag det så skarvar jag om den till en 4ledare som det är

"En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller sakskada på grund av el"

Ha detta i bakhuvudet oavsett vilka lösningar som används så brukar det bli bra.

Mikael_L
Och med det i bakhuvudet, vad blir svaret i denna tråd?

Jag kan ju säga att jag själv tycker ju att svaret "Gräv upp hela skiten och lägg ner en 5-ledare hela vägen" är ett trevligt svar.

Men det är ju inte så plättlätt att kräva av en som kanske måste gräva ner 60 meter kabel, och kanske ta dit en grävare för 10tusen - när det redan ligger en fungerande kabel i backen.
(Bara som ett exempel, jag har inte helt koll på hur det är för TS)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.