Får man skarva 4 ledare till 5 ledare ?

Att man då tar inkommande Pen ledaren och skarvar ihop med neutralledare och jord ledaren ?

tommib
Det beror på. Det blir en övergång från TN-C till TN-S så det ska göras på ett tillfredsställande och inspekterbart sätt.

Berätta mer om förutsättningarna.

Men det är den enda Hållhaken?

tommib
Principiellt är det ok att gå från TN-C till TN-S men det är inte en skarv, det är just en övergång. Du får aldrig gå tillbaka, dvs TN-S till TN-C, så du måste ha koll på vad förutsättningarna är nedströms i anläggningen.

Du kommer inte få ett generellt svar i formen OK/NOK på din fråga. Du måste beskriva förutsättningarna.

Det går en 4ledare från mätarskåpet och i centralen i huset kommer det in en 5 ledare är detta korrekt ? Om det nu finns en skarv på vägen som ska kunna inspekteras

Alla skarvar ska normalt vara åtkomliga för inspektion. Dvs de får inte vara dolda. Om du har olika kablar från mätarskåpet och in i centralen så kanske den passerar genom någon annan central på vägen?

Det finns undantag för skarvar i mark som får vara ingjuta i massa.

tommib
Det skulle jag spontant säga är fel. En övergång TN-C till TN-S ska inte vara dold i mark.

Är du säker på att det inte finns en kopplingslåda någonstans på vägen? Kanske i källare/krypgrund?

Är det en ren skarv, presshylsor i något som grävs ner i backen eller i en dosa på en vägg nånstans, gå vidare som 4led TN-C. Risk för stor förvirring nästa gång det ska göras något i anläggningen annars. Övergång 4 till 5-led göres lämpligen i centraler, mätarskåp eller någon plintlåda.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Nej det finns ingen låda i marken, isf är den nergrävd

Mikael_L
Japp, gör det gärna i en bra och ordentlig skarvdosa.
Och viktigt att det görs omsorgsfullt, ty man vill inte ha något glapp eller elände, särskilt viktigt med PEN -> PE + N, då det blir flera olika ledare, kanske olika typer och dimensioner.

Spelsberg A-box är fina för sånt här. De har bra hissklämmor osv, om man väljer rätt modell.
T.ex e 1438487
https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosor-a-box-spelberg?

A-box 100 har jag för mig har klämmor som tar upp till 10mm2, och Abox 60 tar upp till 6mm2

Elbutik har nog inte 60 med den bästa sortens plint, jag tror du lämpligen köper e 1438486 och kompletterar med plint e 1438490 om du vill ha bästa sorten.
Eller beställer från något annat ställe.

Jag är lite osäker på om jag har rekommenderat exakt rätt saker, jag brukar ju hålla de här i händerna och undersöka, på grossen, så nu chansar jag en liten aning med enummer och sånt.

Det är en sommarstuga som har rivits och kabeln som kommer upp ur marken är 5 ledare, behöver jag gräva upp allt och lägga en ny kabel under bilväg osv ?

Mikael_L
Oj, vad svar det rann in medan jag skrev mitt, och kollade elbutik osv. :oops:

Men nej, en skarv i mark med TN-C -> TN-S känns inte OK. Det hade varit bättre att skarva in samma slags kabel och sen gjort övergången till TN-S före eller efter markkabeln.

Det är en sommarstuga som har rivits och kabeln som kommer upp ur marken är 5 ledare, behöver jag gräva upp allt och lägga en ny kabel under bilväg osv ?

Mikael_L
Är det nätägarens kabel? Dvs före eller efter elmätaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.