Bronken
Hej, väcker den här tråden. FInns det nån ungefärlig statistik (eller er erfarenhet) på hur bra det funkar med framtidsfullmakt när de väl ska till att användas? Nordea verkar hårda i alla fall och hört att det är svårt. Hört att det kan vara rätt svårt att få den "giltig" hos andra bankerna också och att det är svårt att få dom att gälla flera fullmaktshavare samtidigt, tex flera barn som skulle kunna hjälpa till med räkningar osv.

Fråga, - är det då inte bättre att försöka få personen att ge vanliga fullmakter (som man kan fixa på bankens internett-sidor redan tidigt till de barn som antas hjälpa till med sådant?
 
Redigerat:
BirgitS
Bronken Bronken skrev:
Hej, väcker den här tråden. FInns det nån ungefärlig statistik (eller er erfarenhet) på hur bra det funkar med framtidsfullmakt när de väl ska till att användas? Nordea verkar hårda i alla fall och hört att det är svårt. Hört att det kan vara rätt svårt att få den "giltig" hos andra bankerna också och att det är svårt att få dom att gälla flera fullmaktshavare samtidigt, tex flera barn som skulle kunna hjälpa till med räkningar osv.

Fråga, - är det då inte bättre att försöka få personen att ge vanliga fullmakter (som man kan fixa på bankens internett-sidor redan tidigt till de barn som antas hjälpa till med sådant?
Det är inte bara i kontakt med banker som en framtidsfullmakt är bra utan den ger även rätt t.ex. någon annan att hantera abonnemang t.ex. elavtal, lämna in flyttanmälan och deklarationer för den som inte klarar av det själv.
 
  • Gilla
Bronken
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte bara i kontakt med banker som en framtidsfullmakt är bra utan den ger även rätt t.ex. någon annan att hantera abonnemang t.ex. elavtal, lämna in flyttanmälan och deklarationer för den som inte klarar av det själv.
Men problemet som jag uppfattat det är att det ofta (alltid??) står i fullmakten att den skall gälla när gulmaktsgivaren inte längre klarar att göra dessa saker själv. Därmed finns det ett villkor för giltigheten.

Och hur skall banken/elbolaget osv kunna veta om villkoret är uppfyllt?

Bronken Bronken skrev:
Fråga, - är det då inte bättre att försöka få personen att ge vanliga fullmakter (som man kan fixa på bankens internett-sidor redan tidigt till de barn som antas hjälpa till med sådant?
Problemet är att en vanlig fullmakt slutar gälla så fort fullmaktsgivaren inte längre är vid sina sinnens fulla bruk. Den fungerar alltså formellt bara för att en äldre släkting skall slippa stå och köa vid en banksisk som man fick göra förr (läääänge sedan). Den dag fullmakten verkligen behövs så är den per definition ogiltig.
 
Bronken
H hempularen skrev:
Problemet är att en vanlig fullmakt slutar gälla så fort fullmaktsgivaren inte längre är vid sina sinnens fulla bruk. Den fungerar alltså formellt bara för att en äldre släkting skall slippa stå och köa vid en banksisk som man fick göra förr (läääänge sedan). Den dag fullmakten verkligen behövs så är den per definition ogiltig.
OK jag trodde vanlig fullmakt var gilltig ända tills dödsfall.
Alltså tex en titta/göra-fullmakt på ett bankkonto.
Juridiskt alltså, rent praktisk går det ju eftersom banken inte får någon notis om tex demens, men dock om dödsfall via skatteverket...
 
C
H hempularen skrev:
Och hur skall banken/elbolaget osv kunna veta om villkoret är uppfyllt?
Precis. Det finns nödvändigtvis inte heller något incitament för motparten att efterforska eller bilda sig en uppfattning i den frågan. Åtminstone inte utan (juridisk) påtryckning. Det blir lätt att avstå från att acceptera fullmakten.

Hittade denna uppsats som gör ett försök till att följa upp läget 2024:
https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=9152833&fileOId=9160530

Där diskuteras bl.a. några relaterade rättsfall.
 
BirgitS
H hempularen skrev:
Men problemet som jag uppfattat det är att det ofta (alltid??) står i fullmakten att den skall gälla när gulmaktsgivaren inte längre klarar att göra dessa saker själv. Därmed finns det ett villkor för giltigheten.
Jag har uppfattat det som att det brukar stå att det är fullmaktstagaren som har rätt att avgöra när fullmakten ska börja gälla. För att stoppa missbruk så kan fullmaktsgivaren förstås dra in fullmakten.

"En framtidsfullmakt börjar gälla när du inte längre kan ta hand om dina ekonomiska och personliga angelägenheter. Det är personen som har fullmakten som avgör när den börjar gälla."
"En framtidsfullmakt gäller tills:
  • den som har fullmakt inte längre bedömer att den är nödvändig.
  • god man eller förvaltare utses.
  • överförmyndarmyndighet beslutar att den helt eller delvis inte längre får användas.
  • du som ger fullmakt försätts i konkurs."
https://www.skatteverket.se/privat/...amtidsfullmakt.4.1c68351d170ce5545273f66.html

Svenska Bankföreningen skriver ungefär likadant här: https://www.financesweden.se/for-ba...karenden-for-annans-rakning/framtidsfullmakt/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har uppfattat det som att det brukar stå att det är fullmaktstagaren som har rätt att avgöra när fullmakten ska börja gälla. För att stoppa missbruk så kan fullmaktsgivaren förstås dra in fullmakten.

"En framtidsfullmakt börjar gälla när du inte längre kan ta hand om dina ekonomiska och personliga angelägenheter. Det är personen som har fullmakten som avgör när den börjar gälla."
"En framtidsfullmakt gäller tills:
  • den som har fullmakt inte längre bedömer att den är nödvändig.
  • god man eller förvaltare utses.
  • överförmyndarmyndighet beslutar att den helt eller delvis inte längre får användas.
  • du som ger fullmakt försätts i konkurs."
[länk]

Svenska Bankföreningen skriver ungefär likadant här: [länk]
Jag har haft en ställd till mig som såg ut så här;

Bild på ett dokument med instruktioner om framtidsfullmaktens villkor, inklusive information om bedömning och underrättelse av fullmaktens ikraftträdande.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag har bara hört att banker har ifrågasatt framtidsfullmakt utifrån hurvuvida personen verkligen inte kan sköta sina affärer själv. Och banken är orolig för problem om det visar sig att fullmaktsgivaren inte alls tycker att det är dags än.
 
Fundering, kan man inte samtidigt göra båda för en person, eller finns det hinder för det?
 
BirgitS
H hempularen skrev:
Och banken är orolig för problem om det visar sig att fullmaktsgivaren inte alls tycker att det är dags än.
Nåja, anhöriga kan ju märka att en person är dement, och inte kan hantera sin ekonomi, långt innan personen själv accepterar det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.