Ingen vet vad som väntar oss i framtiden och jag har på nära håll i bekantskapskretsen bevittnat hur illa det kan gå om man inte tar tillvara de juridiska möjligheter som finns för att gardera sig om olyckan är framme.

Det är väl ganska vanligt att parterna i ett samboförhållande/äktenskap sätter av en viss summa varje månad för gemensamma utgifter, kanske lika vanligt att en av parterna är den som har tillgång till kontot och betalar räkningarna. Skulle något hända och i det fallet där båda inte har tillgång till kontot trots att det går till gemensamma räkningar så blir det omöjligt för den andra parten att använda kontot, banken kräver en fullmakt.

Samma gäller vid försäljning av den gemensamma bostaden, om någon av parterna drabbas av demens eller stroke t.ex. och blir oförmögen att skriva sin namnteckning kan den andra parten inte sälja det gemensamma boendet.

Upprättandet av framtidsfullmakt ersätter tillsättandet av gode man.

https://www.konsumenternas.se/forsakring/fakta/framtidsfullmakter
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Ett gott råd är se till att båda parter har tillgång till samma konto.

Det nya systemet med e-fakturor ställer ju till det också.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vilken smart grej, det här hade jag inte hört talas om tidigare. Det ska jag ta upp med min fru så vi kan fixa. Sen får jag se till att sprida detta tips vidare till mina nära och kära.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Helt kört är det inte, finns något som heter "Behörig anhörig" som är en "nödlösning" ifall fullmakt inte finns.

[länk]
Javisst, men Framtidsfullmakt kan ge den man väljer att handha alla ekonomiska tansaktioner, avyttra fastigheter t ex. Det är ju inte otroligt att sådant blir nödvändigt. Dessutom kan man välja en ställföreträdare ifall ngt händer fullmaktshavaren.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Javisst, men Framtidsfullmakt kan ge den man väljer att handha alla ekonomiska tansaktioner, avyttra fastigheter t ex. Det är ju inte otroligt att sådant blir nödvändigt. Dessutom kan man välja en ställföreträdare ifall ngt händer fullmaktshavaren.
Skrev inte att det var en bättre lösning, utan en nödlösning. Då Ts hävdade att man var låst utan fullmakt. Framtidsfullmakt är såklart bättre.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
C
Framtidsfullmakt är en jättebra grej, men det bör påpekas att det återstår att se hur enkelt det kommer att vara för fullmaktshavaren att få banker m.m. att acceptera fullmakten, då det av uppenbara skäl kan vara svårt att kontrollera fullmaktens giltighet.
 
C cpalm skrev:
då det av uppenbara skäl kan vara svårt att kontrollera fullmaktens giltighet
"Uppenbara skäl" - jag antar att du då syftar på att utfärdaren inte "är vid sina sinnens fulla bruk", men hur kan du då lita på ett testamente? Båda papperen är ju undertecknade och med bevittnad namnteckning.
 
5
Har använt framtidsfullmakt - banken m fl har accepterat utan frågor.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Framtidsfullmakt är en jättebra grej, men det bör påpekas att det återstår att se hur enkelt det kommer att vara för fullmaktshavaren att få banker m.m. att acceptera fullmakten, då det av uppenbara skäl kan vara svårt att kontrollera fullmaktens giltighet.
Vi bokade tid på banken och träffade en jurist som skrev fullmakten åt oss. Gick igenom allt väldigt noga och formulerade den som vi önskade. Två exemplar skickades till oss där vi skulle underteckna i två vittnens närvaro.
 
C
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
"Uppenbara skäl" - jag antar att du då syftar på att utfärdaren inte "är vid sina sinnens fulla bruk", men hur kan du då lita på ett testamente?
Ja precis, i en sådan situation där man vill använda fullmakten ligger det ju i sakens natur att det inte går att kontakta utfärdaren för att kontrollera att fullmakten är giltig. Det kan överhuvudtaget vara svårt att verifiera att utfärdaren verkligen befinner sig i ett sådant tillstånd att fullmaktshavaren har rätt att träda in. Det är t.ex. lättare att ta reda på att en person är avliden.

Vidare kan fullmakten vara tecknad långt tillbaka i tiden, och bandet mellan utfärdaren och fullmaktshavaren behöver inte vara uppenbart.

Är rätt säker på att man inte kan stövla in på banken med ett testamente heller och tro att man kan komma någonvart med det utan vidare utredning.
 
C cpalm skrev:
Ja precis, i en sådan situation där man vill använda fullmakten ligger det ju i sakens natur att det inte går att kontakta utfärdaren för att kontrollera att fullmakten är giltig. Det kan överhuvudtaget vara svårt att verifiera att utfärdaren verkligen befinner sig i ett sådant tillstånd att fullmaktshavaren har rätt att träda in. Det är t.ex. lättare att ta reda på att en person är avliden.

Vidare kan fullmakten vara tecknad långt tillbaka i tiden, och bandet mellan utfärdaren och fullmaktshavaren behöver inte vara uppenbart.

Är rätt säker på att man inte kan stövla in på banken med ett testamente heller och tro att man kan komma någonvart med det utan vidare utredning.
Den här fullmakten ger fullmaktshavaren rätten att bedöma när fullmaktsgivaren inte är kapabel att utföra det personen lämnat fullmakt för. Det gäller att ha fullt förtroende till den man utser som fullmaktshavare och vanligtvis är det väl den man bor med, annars hade väl den situationen varit annorlunda.
 
Har fått en sådan fullmakt av båda mina föräldrar och om jag inte minns fel så har de rätt att dra tillbaka fullmakten med omedelbar verkan. Kan vara bra att tänka på om någon utifrån kan övertyga en förvirrad person att dra tillbaka denna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
K Kurtivan skrev:
Den här fullmakten ger fullmaktshavaren rätten att bedöma när fullmaktsgivaren inte är kapabel att utföra det personen lämnat fullmakt för.
Visst, men det ger inte fullmaktshavaren makt att tvinga tredje man att acceptera fullmakten.
Tvärtom har tredje man ett ansvar att försäkra sig om att man agerar i god tro.

Men, som sagt, säger inte att det är en stor grej, utan att det återstår att se hur lätt det kommer att vara att utnyttja framtidsfullmakt i olika situationer. Helt klart är att det är bättre än ingenting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.