Ingen vet vad som väntar oss i framtiden och jag har på nära håll i bekantskapskretsen bevittnat hur illa det kan gå om man inte tar tillvara de juridiska möjligheter som finns för att gardera sig om olyckan är framme.
Det är väl ganska vanligt att parterna i ett samboförhållande/äktenskap sätter av en viss summa varje månad för gemensamma utgifter, kanske lika vanligt att en av parterna är den som har tillgång till kontot och betalar räkningarna. Skulle något hända och i det fallet där båda inte har tillgång till kontot trots att det går till gemensamma räkningar så blir det omöjligt för den andra parten att använda kontot, banken kräver en fullmakt.
Samma gäller vid försäljning av den gemensamma bostaden, om någon av parterna drabbas av demens eller stroke t.ex. och blir oförmögen att skriva sin namnteckning kan den andra parten inte sälja det gemensamma boendet.
Upprättandet av framtidsfullmakt ersätter tillsättandet av gode man.
https://www.konsumenternas.se/forsakring/fakta/framtidsfullmakter
Det är väl ganska vanligt att parterna i ett samboförhållande/äktenskap sätter av en viss summa varje månad för gemensamma utgifter, kanske lika vanligt att en av parterna är den som har tillgång till kontot och betalar räkningarna. Skulle något hända och i det fallet där båda inte har tillgång till kontot trots att det går till gemensamma räkningar så blir det omöjligt för den andra parten att använda kontot, banken kräver en fullmakt.
Samma gäller vid försäljning av den gemensamma bostaden, om någon av parterna drabbas av demens eller stroke t.ex. och blir oförmögen att skriva sin namnteckning kan den andra parten inte sälja det gemensamma boendet.
Upprättandet av framtidsfullmakt ersätter tillsättandet av gode man.
https://www.konsumenternas.se/forsakring/fakta/framtidsfullmakter
Helt kört är det inte, finns något som heter "Behörig anhörig" som är en "nödlösning" ifall fullmakt inte finns.
https://www.konsumenternas.se/lana/fakta/om-myndig-fullmakt/hjalpa-anhoriga-utan-fullmakt
https://www.konsumenternas.se/lana/fakta/om-myndig-fullmakt/hjalpa-anhoriga-utan-fullmakt
Javisst, men Framtidsfullmakt kan ge den man väljer att handha alla ekonomiska tansaktioner, avyttra fastigheter t ex. Det är ju inte otroligt att sådant blir nödvändigt. Dessutom kan man välja en ställföreträdare ifall ngt händer fullmaktshavaren.JLyck skrev:
Skrev inte att det var en bättre lösning, utan en nödlösning. Då Ts hävdade att man var låst utan fullmakt. Framtidsfullmakt är såklart bättre.K Kurtivan skrev:
Framtidsfullmakt är en jättebra grej, men det bör påpekas att det återstår att se hur enkelt det kommer att vara för fullmaktshavaren att få banker m.m. att acceptera fullmakten, då det av uppenbara skäl kan vara svårt att kontrollera fullmaktens giltighet.
"Uppenbara skäl" - jag antar att du då syftar på att utfärdaren inte "är vid sina sinnens fulla bruk", men hur kan du då lita på ett testamente? Båda papperen är ju undertecknade och med bevittnad namnteckning.C cpalm skrev:
Vi bokade tid på banken och träffade en jurist som skrev fullmakten åt oss. Gick igenom allt väldigt noga och formulerade den som vi önskade. Två exemplar skickades till oss där vi skulle underteckna i två vittnens närvaro.C cpalm skrev:
Ja precis, i en sådan situation där man vill använda fullmakten ligger det ju i sakens natur att det inte går att kontakta utfärdaren för att kontrollera att fullmakten är giltig. Det kan överhuvudtaget vara svårt att verifiera att utfärdaren verkligen befinner sig i ett sådant tillstånd att fullmaktshavaren har rätt att träda in. Det är t.ex. lättare att ta reda på att en person är avliden.HasseTeknik skrev:
Vidare kan fullmakten vara tecknad långt tillbaka i tiden, och bandet mellan utfärdaren och fullmaktshavaren behöver inte vara uppenbart.
Är rätt säker på att man inte kan stövla in på banken med ett testamente heller och tro att man kan komma någonvart med det utan vidare utredning.
Den här fullmakten ger fullmaktshavaren rätten att bedöma när fullmaktsgivaren inte är kapabel att utföra det personen lämnat fullmakt för. Det gäller att ha fullt förtroende till den man utser som fullmaktshavare och vanligtvis är det väl den man bor med, annars hade väl den situationen varit annorlunda.C cpalm skrev:Ja precis, i en sådan situation där man vill använda fullmakten ligger det ju i sakens natur att det inte går att kontakta utfärdaren för att kontrollera att fullmakten är giltig. Det kan överhuvudtaget vara svårt att verifiera att utfärdaren verkligen befinner sig i ett sådant tillstånd att fullmaktshavaren har rätt att träda in. Det är t.ex. lättare att ta reda på att en person är avliden.
Vidare kan fullmakten vara tecknad långt tillbaka i tiden, och bandet mellan utfärdaren och fullmaktshavaren behöver inte vara uppenbart.
Är rätt säker på att man inte kan stövla in på banken med ett testamente heller och tro att man kan komma någonvart med det utan vidare utredning.
Har fått en sådan fullmakt av båda mina föräldrar och om jag inte minns fel så har de rätt att dra tillbaka fullmakten med omedelbar verkan. Kan vara bra att tänka på om någon utifrån kan övertyga en förvirrad person att dra tillbaka denna.
Visst, men det ger inte fullmaktshavaren makt att tvinga tredje man att acceptera fullmakten.K Kurtivan skrev:
Tvärtom har tredje man ett ansvar att försäkra sig om att man agerar i god tro.
Men, som sagt, säger inte att det är en stor grej, utan att det återstår att se hur lätt det kommer att vara att utnyttja framtidsfullmakt i olika situationer. Helt klart är att det är bättre än ingenting.
