Hej!

Jag och min sambo har fått upp ögonen för ett hus som står på en "grundsula" och att grundmuren är en "betonglist".
Efter lite efterforskningar får jag fram att "grundsula" är en typ av torpargrund, vilket kan eventuellt leda till framtida fuktproblem om marken är dålig/blöt.
Lite information om huset visar att marken består av morän och berg, vilket jag tolkar som att marken är bra dränerade vilket borde vara bra. Eller hur?
Min fundering är nu att när jag kollar på huset så ser jag att det är en stor slags spricka i grundmuren. Se bilden. Kan det bli några problem tror ni med grundmuren? Om det är en sättning i marken kanske det blir värre?

Väldigt tacksam för all input då vi inte kan så mycket om hus ännu.. :)

• Textdokument som beskriver byggnadssätt med punkter som grund: grundsula, stomme: murad stomme/tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husets hörn med en synlig spricka i betongfundamentet, bredvid sopkärl och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Juste, huset har inte någon källare och vi har ännu inte kollat på huset med egna ögon.

Är absolut inte expert men det var en ganska rejäl spricka. Vad beror färgskillnaderna på tror du? Är det fukt eller något annat som gjort att det ändrat färg? Eller har någon försökt laga sprickan?

En sak till, jag antar att något blivit ner eller uppgrävt där markbeläggningen har olika färg. Vet ni vad det är?

Jag tror det är fukt som gör färgskillnaden. Om fukt kommer i sprickan kan det kanske bli värre om det fryser på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.