Hej!

Jag undrar vad ni tycker. Vi håller på att dränera huset (byggår 1928-1930). Det finns ingenting i hörnet under grundmuren och jag tycker att man bör fixa det. Har ni erfarenhet hur man gör det och mycket jobb det är?
Ingen sättning eller så. Huset byggdes på berg.

Tack!

Hälsningar,

Miklós

• Ritning av byggnadsfasad, med måttangivelser, symmetriskt, spetsigt tak, strukturell design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävning vid fundament, isolering applicerad nära mark, konstruktionsdetaljer synliga, arbetsplats, dagtid.
    Skapa konto
Hörnet hänger i luften och hålls kvar av vöggen och kanske en berongplatta som går under. Hur ser det på insidan. Verkar som att det är en vattengång som transporterat massorna.Hut långt im är det tomt.

J jonaserik skrev:
Hörnet hänger i luften och hålls kvar av vöggen och kanske en berongplatta som går under. Hur ser det på insidan. Verkar som att det är en vattengång som transporterat massorna.Hut långt im är det tomt.
Hej! Tack för svar! Inne ser det ut så som i bilden. Firman sa att vi ska leda bort regnvatten, fixa plattor och se om det löser sig. Jag är osäker. Jag vill göra om det med en annan firma, men den nuvarande firman säger att man inte kan göra det bättre pga berget under hörnet.
Vad tänker du?
Jag lutar åt detta håll att man kan gräva upp det igen och fixa grunden med betong och täta den med något som är vattentät...

• Sliten betongvägg i hörn med synliga sprickor och tecken på fukt, vilket kan orsaka problem med vatteninträngning och kräver reparation.
    Skapa konto
Vad är problemet? Om grundmuren står på berg finns det ingen sula under den. Eftersom den står på berg.
På den tiden var det ofta låg cementhalt och mycket vatten i betongen så det tycks ha blivit ett litet "råtthål" mellan betong och berg precis i knuten. De där hålen efter vattenansamlingar som ofta kom vid formbotten kallades "råtthål"på den tiden. Man kan tvätta ur med högtryckstvätt och fylla hålet med några slevar cementbruk om man vill.

Annars var det normalt att ha en stenpackning "steinbäddo" eller en rad stora nedgrävda stenblock "pallsteinar" under grundmuren på den tiden i stället för att gjuta en sula så som man gör i dag. Det gamla systemet är i stort sett likvärdigt med det nya förutsatt att underlaget under steinbäddon har bra bärighet.

Vattentätt blir det aldrig hur du än gör. De har gamla källarna är alltid fuktiga och blir aldrig annat än fuktiga. Man kan minska fuktigheten med platonmatta och dränering och utanpåliggande isolering men torrt blir det aldrig någonsin.

• Gilla
MMGY
  • Laddar…
Tack för ditt svar, nu fattar jag.
Väggarna är torra, bet är bara hörnet vad du ser som blir blöt då och då. Ingen mängd fukt, jag var bara oroad. Men huset har stått där 100 år så blir det nog bra 100 år till.
Allt gott!

Eftersom grunden står direkt mot berg, så kommer du inte att få det tätt. Är det bara mellan grund och berg eller kommer det ut berget med, fukt/väta. Det finns nästan alltid sprickor i berget och i princip omöjligt att täta, även på utsidan. Är det mellan berg och grund, går det att göra som en ränna en bit ner med betong som ankras i berget. ( massor med Sika/primer och dubb) och leda bort det.

Tack! Berget ligger precis under hälften av huset. Grunden står på det högsta punkten. Vid mycket regn blir det lite blöt var källargolvet träffar källarväggen just ovan berget. Det torkas ut nästan helt utan värme i källaren, enbart en liten blöt kan blir synlig. De har försökt att åtgärda det 2 gånger, vi testar nu att lägga plattor och leda bort regnvatten så bra det går. Tydligen får vi leva med det. Det blir ändå inte boyta någonsin.

Med vatten i en källare, så är det mycket som kommer från stuprören, sätt något under utkastet, tex rör, gamla hängrännor eller vad som helst och prova. Ska helst ledas bort från huset min 4 meter och mot nedförsbacke från huset. Fungerar det skapligt, så gräv ner 110 avloppsrör utmed grunden och anslut till stupen. Sen avslut på rören bör vara 3 - 4 meter från huset i nedförsbacke.

• Gilla
MMGY
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.