Tänkte köpa en bänkskiva i ek på Bauhaus. Bor ca 10 min med bil därifrån. Kan man ta en bänkskiva som är 4 m lång och 4 cm tjock på släp utan att den förstörs. Kan den reagera på kyla? Förvarar man den plant liggande hemma sen?

Vi tog vår ekskiva på takräcket. Väl inplastad, så klart. På släp ska väl inte vara problem - vad är det du är orolig ska förstöras?

Mikael_L
Se bara till att det är t.ex. kartong mellan saker som kan skava märken på skivan.

Förvara den t.ex. liggandes lutande mot en vägg, dvs stående men på långsidan, så kan jag inte tänka mig att den formförändras på något märkbart sätt.

En del skivor kan säkert reagera både på temp och fuktförändringar, men det är ju endast temporärt, när temp eller fukt har utjämnats i skivan så är den som vanligt igen.

Frhe: Rädd att den ska banana sig eller spricka...

Mätte precis vår skiva och den är 370 cm lång och 4 cm tjock. Den är gjord av oskarvade ekstavar och tillverkades på ett finsnickeri 5 mil utanför stan. Dagen jag skulle hämta den var det snöblandat regn, men snickaren sa att såpass tjock ek utan problem kan transporteras på takräcke utan att spricka eller böjas. Han tyckte dock att den skulle monteras omedelbart eftersom det torra inomhusklimatet kunde orsaka att den slog sig. Sen kanske oskarvad ek inte skadas lika lätt som skarvad, det vågar jag inte uttala mig om.

Mikael_L
Fast skivorna som står på Bauhaus står ju länge där (ibland) utan att slå sig.

Paul-Staffanstorp
Med tanke på att de flesta normala släpvagnar är 2500mm långa så är det ju bara 1500mm som hänger utanför och med den korta resan ska det inte vara några problem...
Dock ska du precis som frhe skrev helst montera den ganska snart eller låta den stå svalt tills den monteras...

OBS:

Det är ganska speciella fastsättningsmoment när det gäller massiva bänkskivor.
Det är inte bara att skruva fast skivan hur som helst eftersom en massiv träskiva rör sig med temperaturer och luftfuktighet.
Är det totalt fastskruvade så är risken överhängande att den drar i sönder skåpen.

Man brukar borra 10mm hål i toppen på skåpsstommarna på ca: c/c600mm både fram och bak och sedan skruva med skruv och bricka så skivan kan röra sig utan att fördärva stommarna.
Dessutom har de flesta leverantörer krav på att man däremellan på mitten av stommarna sätter vinklar med ovala hål.

Redigerat:
Skall inte massiva skivor helst monteras med en möbelvinkel ? Den skall väl ge en viss rörelsemån ? Jag har märkt att min 40mm ekskiva har slagit sig men det beror nog mest på att jag bara har oljat ovansidan med den suveräna oljan OSMO.
Skall träskivor oljas på undersidan oxå ?

Ja, det ska de, så att inte undersidan ska suga fukt och få skivan att slå sig. Det stod det i a f i instruktionen som medföljde min ekbänkskiva (från Bauhaus).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.