Hej! jag har några frågor om dimmerpuckar/fjärrströmbrytare. Hoppas ni har svar på några av de!

Vad är skillnaden mellan en dimmerpuckar och fjärrströmbrytare? Tappar jag något på att välja dimmer?

De flesta av mina lampknappar är dubbla och ibland trippla. Har de flesta puckar bara en kanal ellerfinns det med flera?

Med en dimmermottagare, kan jag använda lampknappen som vanligt och enbart dimma via min zigbee-controller?

pokasd Sljdhl skrev:
Vad är skillnaden mellan en dimmerpuckar och fjärrströmbrytare? Tappar jag något på att välja dimmer?
En skillnad är att en dimmer normalt klarar mycket mindre effekt. En zwave/zigbee dimmer kanske klarar ett par hundra watt medans motsvarande brytare/relä kanske klarar 2kW.

pokasd Sljdhl skrev:
De flesta av mina lampknappar är dubbla och ibland trippla. Har de flesta puckar bara en kanal ellerfinns det med flera?
Har dålig koll på zigbee inbyggnads-dimmers. Vilka är det du specifikt kikar på?

Men 'för vad det är värt' så för snarlika tekniken zwave finns det, såvitt jag vet, tyvärr ingen dimmer med två kanaler så där får man försöka klämma in 2st i en dosa alt. lägga en i en intillliggande dosa, placera dimmern vid centralen eller i takdosa eller liknande. Eller klara sig utan dimmer för då finns det 2-kanals. Däremot klarar vissa enkanals dimmers av två knappar vilket då ger en 'extra' smart knapp vilken man kan styra annat med även om de alltså inte kan styra två separata tändtrådar.

pokasd Sljdhl skrev:
Med en dimmermottagare, kan jag använda lampknappen som vanligt och enbart dimma via min zigbee-controller?
Du kan använda lampknappen för att dimma/tända/släcka även utan din zigbee-controller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.