O oliva skrev:
Hej.
Ja, jag vet att man antingen ska betala arbetsgivaravgifter eller anställa någon med f.skatt. Det vet styrelsen också.
I denna förening har styrelsen under många år istället utfört snöröjningen själva och tagit betalt svart, och de är nöjda med det och tänker fortsätta med det. Vi har just haft årsmöte, och de är helt öppna numera med att de har betalat ut pengarna svart och anledningen är att han som snöröjer får mer pengar om det är svart. Alla (utom jag + en till) tycker det är bra för ingen har lust att ha ännu högre väg-avgifter. Det var svårt att ställa frågor på årsmötet för folk skrek och tystade ner varandra, och jag fick inga vettiga svar på mina frågor. Angående offerter är de inte intresserade av andras offterter eftersom styrelsen vill, och kommer fortsätta utföra snöröjningen själva, svart.

Tack för info om länsstyrelsen. Jag ska ringa dit.

Har funderat lite på dessa samfällighetsföreningar ni skriver om här och undrar om ni inte har något bidrag till vägunderhåll från stat eller kommun?
 
B Birgitta64 skrev:
Har funderat lite på dessa samfällighetsföreningar ni skriver om här och undrar om ni inte har något bidrag till vägunderhåll från stat eller kommun?

Nej. Vi har inga bidrag alls. Det är därför det är så dyrt, och folk vill inte betala mer än de gör idag.
Vägen är på ca1,4km och är uppdelat i 3 "grenar". Den som bor längst bort bor 960m från E45, och för att få bidrag måste någon bo minst 1km från E45.
 
Jag kan ha missat några av alla inlägg. Men tycker att flera föreslår konstiga åtgärder.
Ingen kan väl acceptera att styrelsen får svarta pengar av medlemmarna, även om det ev skulle bli lite billigare.
Alltså: Det enklaste och mest naturliga är att skicka protokoll och de papper som visar vad vägunderhållet har kostat till Skatteverket med en önskan att de kollar upp huruvida betalningen av underhållet har gått rätt till. Det saknas ju fakturor och kvitton.
Om man tar upp ärendet lär resultatet bli följande:
De som tagit emot pengar svart får betala inkomstskatt retroaktivt för ett antal år. Lär svida.
Föreningen kommer att bli skyldig att betala arbetsgivaravgift retroaktivt på alla utbetalningar.
Visserligen blir det en kraftig smäll just när detta händer. Men styrelsen kanske avgår frivilligt i vredesmod. I vart fall lär man i fortsättningen aktivt leta efter billigaste hederliga entreprenör.
Det är absolut enda sättet att städa bort den här typen av olagligheter.
 
  • Gilla
  • Haha
Ankmamma och 5 till
  • Laddar…
O oliva skrev:
Nej. Vi har inga bidrag alls. Det är därför det är så dyrt, och folk vill inte betala mer än de gör idag.
Vägen är på ca1,4km och är uppdelat i 3 "grenar". Den som bor längst bort bor 960m från E45, och för att få bidrag måste någon bo minst 1km från E45.
OK, då förstår jag.
 
O oliva skrev:
Ja, det är en samfällighet. Den finns med på alla bolag och heter (censurerat) "......gatans samfällighetsförening". och den har ett org.nummer. Bolagsform: Samfällighet.
De började årsmötet med att säga att de inte är bokföringsskyldiga.
Jag har aldrig fått nån kontrolluppgift varje år. Vem skickar ut det menar du?
Det finns ingen ingående moms, eftersom de inte anlitar någon som lägger på moms på tjänster.
Ja, jag vet att jag får göra avdrag för min del av momsen.
De har ju redan erkänt innan årsmötet att de inte anlitar någon med f-skatt för snöröjningen och alla (nästan) tycker detta är bra. Det spelar ingen roll vad jag tycker, eller vad lagen säger. När de skrev innan årsmötet att de inte anlitade någon med f-skatt för snöröjningen, skrev jag ett utskick till alla i föreningen att jag då förväntar mig att föreningen betalar arbetsgivaravgifter. Jag fick ingen respons från något håll, men på årsmötet sa de att de inte betalar arbetsgivaravgifter heller.
O oliva skrev:
Ja, det är en samfällighet. Den finns med på alla bolag och heter (censurerat) "......gatans samfällighetsförening". och den har ett org.nummer. Bolagsform: Samfällighet.
De började årsmötet med att säga att de inte är bokföringsskyldiga.
Jag har aldrig fått nån kontrolluppgift varje år. Vem skickar ut det menar du?
Det finns ingen ingående moms, eftersom de inte anlitar någon som lägger på moms på tjänster.
Ja, jag vet att jag får göra avdrag för min del av momsen.
De har ju redan erkänt innan årsmötet att de inte anlitar någon med f-skatt för snöröjningen och alla (nästan) tycker detta är bra. Det spelar ingen roll vad jag tycker, eller vad lagen säger. När de skrev innan årsmötet att de inte anlitade någon med f-skatt för snöröjningen, skrev jag ett utskick till alla i föreningen att jag då förväntar mig att föreningen betalar arbetsgivaravgifter. Jag fick ingen respons från något håll, men på årsmötet sa de att de inte betalar arbetsgivaravgifter heller.
Är alla privatpersoner, alltså ingen näringsidkare t e x lantbruksfastighet?
 
B Birgitta64 skrev:
Är alla privatpersoner, alltså ingen näringsidkare t e x lantbruksfastighet?
Jo, det är några stycken. Av debiteringslängdens 32 upptagna fastigheter vet jag att 13 st har jordbruksfastighet. Den där revisorn som jag kom i diskussion med på årsmötet förstod dock inte det där med att man kan dra av sin sin del av momsen om man är momsregistrerad. Han verkade tycka att det var självklart att vi ska köpa tjänsterna svart så att vi slipper momsen som inte går dra av enl honom.
 
O oliva skrev:
Jo, det är några stycken. Av debiteringslängdens 32 upptagna fastigheter vet jag att 13 st har jordbruksfastighet. Den där revisorn som jag kom i diskussion med på årsmötet förstod dock inte det där med att man kan dra av sin sin del av momsen om man är momsregistrerad. Han verkade tycka att det var självklart att vi ska köpa tjänsterna svart så att vi slipper momsen som inte går dra av enl honom.
Du ska förklara för de som är näringsidkare att de går miste om att lyfta momsen om föreningen anlitar svartjobbare, de behöver inte betala in motsvarande belopp vad de än kallas av styrelsen. En vanlig privatperson kan inte lyfta någon moms, men snöröjningen borde bli billigare för privatpersonerna om allt går rätt till. Är du alldeles säker på att föreningen verkligen inte har stats o kommunalt bidrag till skötseln av vägen? Om vägen är öppen för annan trafik än de som bor där så har ni troligtvis bidrag. Det skall redovisas på årsstämman. Du kan kontakta någon i styrelsen och fråga angående bidrag. Det du skrev angående sträckan borde vara att de läggs ihop och blir då 1,4 km. I min kommun gör man i alla fall så. (Nässjö)
 
B Birgitta64 skrev:
Du ska förklara för de som är näringsidkare att de går miste om att lyfta momsen om föreningen anlitar svartjobbare, de behöver inte betala in motsvarande belopp vad de än kallas av styrelsen. En vanlig privatperson kan inte lyfta någon moms, men snöröjningen borde bli billigare för privatpersonerna om allt går rätt till. Är du alldeles säker på att föreningen verkligen inte har stats o kommunalt bidrag till skötseln av vägen? Om vägen är öppen för annan trafik än de som bor där så har ni troligtvis bidrag. Det skall redovisas på årsstämman. Du kan kontakta någon i styrelsen och fråga angående bidrag. Det du skrev angående sträckan borde vara att de läggs ihop och blir då 1,4 km. I min kommun gör man i alla fall så. (Nässjö)
Ja, jag är 100% säker på att de inte får några bidrag. Jag lämnade själv in en motion för något år sen och bad dem söka bidrag och de frågade vägverket eller nåt och fick nej på det. Jag har även läst nåt gammalt protokoll där det står att vägsträckan är uppmätt och det går inte få bidrag då ingen bor mer än 1km från E45. Det är kravet för att få bidrag att någon bor minst 1km från allmän väg. Vägsträckan är ca 1,4km vilket jag själv mätt upp på hitta.se, men den är ju delat i 3. Av de 5st som sitter i styrelsen så har 4st jordbruksfastighet och de är alltså inte intresserad av att blanda in nån moms.
 
Jag tror även att näringsverksamhet som drar besök kan berättiga till bidrag, typ butik. Men jag kan inte reglerna.
 
O oliva skrev:
Ja, jag är 100% säker på att de inte får några bidrag. Jag lämnade själv in en motion för något år sen och bad dem söka bidrag och de frågade vägverket eller nåt och fick nej på det. Jag har även läst nåt gammalt protokoll där det står att vägsträckan är uppmätt och det går inte få bidrag då ingen bor mer än 1km från E45. Det är kravet för att få bidrag att någon bor minst 1km från allmän väg. Vägsträckan är ca 1,4km vilket jag själv mätt upp på hitta.se, men den är ju delat i 3. Av de 5st som sitter i styrelsen så har 4st jordbruksfastighet och de är alltså inte intresserad av att blanda in nån moms.
OK, bönder kan vara allmänt tjuriga, vet av erfarenhet, (varit gift med en i 28 år).
 
B Birgitta64 skrev:
OK, bönder kan vara allmänt tjuriga, vet av erfarenhet, (varit gift med en i 28 år).
Det är inga bönder överhuvudtaget. Den som är mest bonde i den här byn är jag. Alla andra arrenderar ut sin mark.
Den som är ordförande jobbar på transportstyrelsen, en annan i styrelsen jobbar på bilprovningen, den tredje vet jag ej, men maken är pensionerad lantmätare och de har största fastigheten i byn. Den fjärde är egen företagare, aka snöröjaren, med inackorderade hästar, och den femte är läkare, med en fru som också är läkare och sitter i valberedningsen och ser till att samma familjer alltid sitter i styrelsen. Vad de har gemensamt är väl att de röster vänster och vill inte betala skatt utan det skall alla andra göra. Sen är det två suppleanter i styrelsen också, två kvinnor, som nyligen köpt fastigheter i byn för 4milj styck (med sina män) och de öppnade inte ens mun på årsmötet. De såg helt vettskrämda ut och tordes väl inte säga nåt.
 
  • Gilla
  • Wow
SSSS och 4 till
  • Laddar…
Men är det inte "högersympatisörer" som är skattemotståndare och "bidragshatare" :D
 
  • Haha
  • Gilla
Johan Gunverth och 4 till
  • Laddar…
Låter som skaran i styrelsen har en bakgrund som man förväntar sig känna till hur samhället fungerar och kunna tillgodogöra sig referenser i skrift.
Mitt tips att du skriver ett brev till styrelsen med hänvisningar till skatteverket och länsstyrelsen hur samfälligheten ska skötas. Ge även hänvisning till denna tråd.
Detta gör att styrelsen får en möjlighet att rätta till allt på egen hand och att ni slipper retroaktiva kostnader och uppslitande grannfejder.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
O oliva skrev:
Det är inga bönder överhuvudtaget. Den som är mest bonde i den här byn är jag. Alla andra arrenderar ut sin mark.
Den som är ordförande jobbar på transportstyrelsen, en annan i styrelsen jobbar på bilprovningen, den tredje vet jag ej, men maken är pensionerad lantmätare och de har största fastigheten i byn. Den fjärde är egen företagare, aka snöröjaren, med inackorderade hästar, och den femte är läkare, med en fru som också är läkare och sitter i valberedningsen och ser till att samma familjer alltid sitter i styrelsen. Vad de har gemensamt är väl att de röster vänster och vill inte betala skatt utan det skall alla andra göra. Sen är det två suppleanter i styrelsen också, två kvinnor, som nyligen köpt fastigheter i byn för 4milj styck (med sina män) och de öppnade inte ens mun på årsmötet. De såg helt vettskrämda ut och tordes väl inte säga nåt.
Försök att gå ihop några stycken och föreslå en egen kandidat som motförslag till valberedningens, valberedningen ska endast föreslå kandidater, sedan väljer röstberättigade på stämman. Det är bra att få in någon i styrelsen som inte är i maskopi med ordförande. Tänk på att om en fastighet ägs tillsammans av ett gift par har de ändå endast en röst tillsammans. Om bara den ena delägaren är på årsstämman måste han eller hon ha med sig en fullmakt från den andre för att få rösta över huvudtaget.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Styrelsen är enligt lag tvungna att anmäla sig som arbetsgivare till skattemyndigheten om inte snöröjaren kan visa upp papper på att han är godkänd för F-skatt, obs det räcker inte med att han är momsregistrerad. Ställ frågan till revisorerna om snöröjarna har F-skattsedel och säg att du nästkommande årsstämma vill se fakturaunderlagen för utbetalning till snöröjarna. De kan inte hindra dig att granska bokföringen på årsstämman. Revisorerna har ett mycket stort ansvar för att detta går rätt till.
Varför göra det svårare än nödvändigt?
Bara till att gå in på ratsit och kolla om de har F-skatt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.