Jag ska göra en mindre utbyggnad för att koppla samman förråd med hus i ett kedjehus. Gör i samband med detta min första egna platta.
Några frågor som dykt upp nu. Gjuter med 400mm L-element och 300mm cellplast-isolering.
1. Jag tittar p åL-Elementet och ser att "ytterkanten" av grunden blir betongskivand på L-element samt lie cellplast. Jag ska lägga 45*145 som Syll, lägger man den i kant på den nya grunden, eller flyttar man in den från ytterkanten? då den i mitt huvud är svag? Det är inga större laster utan enplans utbyggnad med med plåttak.
Visar med bild hur syll ligger i gamla plattan och hur den skulle hamna på L-element.
2. Som synes på grusbädden är två av sidorna i grunden mot befintliga 70-tals plattor. Är det behov av stöd till plattan intill där? Tänker allttså ifall man gjuter ned stöd exvis i hörnet "högst" i bild. Jag tänkte inte ansluta i de gamla plattorna, eller tänker jag överkurs? Det kommer inte att vara några bärande laster där.
3. Höjden på plattan? jag strävar efter samma golvhöjd som befintliga golv. Jag kommer att flyta in elgolvvärme och sedan klinker. Det kommer att bli ngt tjockare än befintligt trägolv på gamla plattorna. Bör jag då sänka nya grunden med motsvarande tjockleksökning, eller "gör man inte så"?
Hoppas på hjälp av er rävar här.