C
Installationsrören ska väl ligga dikt mot skivmaterialet i innerväggen, eller har jag drömt det?

Vad tror du om ordet "matning", TS?

cheetah1 skrev:
Installationsrören ska väl ligga dikt mot skivmaterialet i innerväggen
Ja
cheetah1 skrev:
eller har jag drömt det?
Nej

Varför ska man lägga dom dikt an mot skivan? Jag såg inget om det i SSF när jag läste iallafall. Lägger man dom dikt an mot skivan så är det ju lättare hänt att man spikar sönder kabeln ju.

Jag kan faktiskt inte komma på en enda vits med att göra på det där sättet utom att det möjligen blir enklare att hitta kablarna med en sån "kabelletare".

Var står det nånstans? Snarare står det i nya elinstallationsreglerna att elrör inne i våtutrymme ska ligga minst 5cm in i väggen, annars måste de skyddas av JFB (även om rören bara passerar och matar ett annat rum).

I nyinstallation så brukar jag sätta rören längst in mot plasten i installationsutrymmet.. Alltså snickarna brukar ju sätta "ett lager" med reglar/isolering sedan plast och 2tum eller 4tum reglar sen på de..

huvudsaken är väl att rören ligger varmt till. Så de inte blir risk för kondens.

Mikael_L
Fuego skrev:
Jag kan faktiskt inte komma på en enda vits med att göra på det där sättet utom att det möjligen blir enklare att hitta kablarna med en sån "kabelletare".
Det kyler ledarna bättre. Fullt belastade ledningar mitt i 200-300 mm minerull blir rätt varma faktiskt.

C
Var det inte du som hade testat det, Mikael_L?

Mikael_L
Jo, jag testade ledartemp vid 10A ström och omgivande isolering för några år sedan.

Jag minns inte riktigt vad för temp det blev, men 50-70 grader nåt, inte över vad PVC klarar, men förvånansvärt mycket iaf.
Men man ska inte glömma att då gick VPröret mitt i en 240mm MU-isolerad vägg, dvs så tjockt som 120mm pbs om VPröret.

Och har du då mer än ett rör som går bredvidvarandra kan det bli varmt..

Rrrrr skrev:
Var står det nånstans?
Jag hittar ingen specifik regel för hur kablar ska installeras men 522.1.1 säger ...ledningssystem ska väljas o monteras så att inte högsta tillåtna ledartemp inte överskrids. 523.1 säger nåt liknande.

I bilaga 52B finns rekommendationer och exempel på förläggningssätt där belastningsförmågan har bestämts genom provning eller beräkning.

Förläggningssätt A1 har dom definierat som isolerade ledare (FK) i rör i en värmeisolerad vägg där röret är monterat intill, men ej nödvändigtvis i kontakt, med innervägg (inre skikt), som består av träliknande material med en värmeledningsförmåga av minst 10W/m2*K.

Tittar man sedan på ledares belastningsförmåga vid detta förläggningssätt så tål 1.5mm2 PVC-ledare max 14.5A vid 2 belastade ledare (13.5A vid 3 ledare). Det är ung vad en 10A diazed släpper igenom kontinuerligt (som är den vanligaste avsäkringen av en gruppledning, även om dvärgar är på intåg).

Det finns "viss" marginal i detta värde som ska täcka in olika fabrikat etc, men enligt Mikael_L mätningar så är den inte speciellt stor. Med röret inbäddat i isoleringen blir temperaturen 87 grader, 17 grader mer än vad FK tål. Visserligen tog det ett halvt dygn eller så?

Så visst fungerar det att bädda in röret i isoleringen, till en viss gräns. Problemet visar sig antagligen först när man belastat ledningen max under lång tid (ett dygn eller så), och sedan belastar den lite till.

För att summera, standarden har inga siffror på vad en inbäddad kabel tål(ej heller i SS 424 14 24) - det är inget rekommenderat installationssätt. Det finns inga garantier för att en 10A dvärg skyddar 1.5mm2.

Rrrrr skrev:
Snarare står det i nya elinstallationsreglerna att elrör inne i våtutrymme ska ligga minst 5cm in i väggen, annars måste de skyddas av JFB (även om rören bara passerar och matar ett annat rum).
Jag läser det inte så, men jag förstår inte vad jag läser... Först o främst så är JFB ett krav i badrum (701.415.1). Sedan gäller kravet på 5cm djup endast kablar som matar elmaterial i områdena 0-2 (701.512.3 a), vilket man får anta är i badrummet. I punkt c) i samma kapitel står det att om a) inte kan uppfyllas så krävs JFB... Det är nåt som inte stämmer här. Detta kapitel behöver nog granskas, eller så behöver jag en bärs.

Dom verkar ju inte ha tänkt på kablar som "passerar" badrumsväggen till ett annat rum. Och det där med 5cm djup säger emot 52B.

I en normal villa är de aldrig några problem med att ledare överbelastas/blir varma. Det är nog betydligt större risk att man skruvar in i röret av någon anledning. Så jag skulle vilja påstå att det är bättre att sätta rören en bit in i väggen.

Intressant nyansering av frågan där Bo.Siltberg!

Nu är all kabel dragen och det känns som att detta kommer bli en toppeninstallation som verkligen täcker in allt! :)

Det var nog den värsta planeringsbiten hittills under bygget men nu vet jag ju till nästa gång hur man ska tänka iallafall! Nästa gång blir det nog VP-rör i större utsträckning för VP-rör är verkligen bättre om man måste komplettera med mer kabel.

Bemödade mig faktiskt att sätta hemgjord spikskyddsplåt på ett par ställen också.

Lade också ett separat VP-rörsystem för att dra signalkabel i i rummet.

Jag skulle satsat på tre 10A-matningar till köket, förutom spisen. En 10A för taklampor, uttag som inte är vid diskbänken och alla andra grejer som man har i "icke-kök-rum" och minst två 10A-matningar till diskbänk/spisområdet, där diskmaskin och kyl/frys inte går på samma matning.

Praktiska studier visar att en enda 10A inte räcker för både diskmaskin och mikro tillsammans med diverse andra småprylar...

Visst, risken är liten, men faktum kvarstår att 1.5mm2 inbäddad i isoleringen och avsäkrad med en 10A diazed smälter om man belastar max (~14A) kontinuerligt.

Det är mest troligt någon annan svag kopplingspunkt som smälter innan dess, dessutom vad ska du ha som drar 14 A kontinuerligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.