4 718 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Frågor om marksänd tv, antenn kabel etc
Hej!
Håller på att försöka få marksänd tv att fungera i huset. I samband med en smärre renovering har vi tre st tv-uttag på nedervåningen i stjärnnät, med macab 3,7 mm koaxialkabel som alla kommer ut på kattvinden på övervåningen. Längd på kabeln är mellan 6 och 16 meter. Tanken var att man vid installation av takantenn enkelt kan sätta en kopplingspunkt där.
Nu har jag kommit över en takantenn som jag tänkte ha på kattvinden till att börja med. Men har stött på patrull då installatören glömde märka upp vilken av kablarna som går till vilket rum. Jag har i nuläget tänkt att köra med ett av uttagen där nere, då jag inte har kopplingsplint eller nåt sånt. Nåväl, jag testade att koppla in alla tre, en i taget, och hade en boxer-box i vardagsrummet som mäter signalstyrka, samt en antennförstärkare mellan vägguttag och box. Det fungerar ypperligt med en vanlig bordsantenn, men om jag byter till vägguttaget så är den 100% död.
Det finns ju ett antal felkällor och jag skulle behöva hjälp att felsöka.
* kabelbrott? Kabeln är ju inte lika tjock som en vanlig koaxial, hur kan jag testa om det är kabelbrott? Har tyvärr inte 30 meter kabel till min multimeter. Dock har jag fk i stora mängder, hade det gått eller tar resistansen i kabeln överhand?
* anslutning vid antenn, kopparkabeln i koaxen är ungefär lika tunn som ett hårstrå (nästan) men jag antar att det är samma procedur gäller som vid installation av vanlig koax?
* anslutning i vägguttag. Uttaget är ett vanligt eljo trend med radio och tv. Har anslutit koaxen till in-ingången och ett motstånd i utgången. Hur kan man testa detta så det är korrekt anslutet? Kabeln har inte mycket till jordfläta, folien går bara sönder och skärmen ser ut som ett antal gråa hårstrån bara....
* Uttaget, vilket skall gå till tv respektive radio? Det ena är en koax hane och den andra en hona, men beroende på hur man vänder täckplåten kan det ju bli vad som helst... dum fråga kanske?
* Antennen, den har en liten plastlåda med två metallbleck, det ena ser ut som avlastning och det andra en skruv där jag fäster koaxkabeln, hur kan man testa denna anslutning? Går det att mäta på något sätt?
Tacksam för svar, vi vill båda slippa bordsantennen i vardagsrummet,
Denna kabeln är det: http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=2209
Vänligen Steve
Håller på att försöka få marksänd tv att fungera i huset. I samband med en smärre renovering har vi tre st tv-uttag på nedervåningen i stjärnnät, med macab 3,7 mm koaxialkabel som alla kommer ut på kattvinden på övervåningen. Längd på kabeln är mellan 6 och 16 meter. Tanken var att man vid installation av takantenn enkelt kan sätta en kopplingspunkt där.
Nu har jag kommit över en takantenn som jag tänkte ha på kattvinden till att börja med. Men har stött på patrull då installatören glömde märka upp vilken av kablarna som går till vilket rum. Jag har i nuläget tänkt att köra med ett av uttagen där nere, då jag inte har kopplingsplint eller nåt sånt. Nåväl, jag testade att koppla in alla tre, en i taget, och hade en boxer-box i vardagsrummet som mäter signalstyrka, samt en antennförstärkare mellan vägguttag och box. Det fungerar ypperligt med en vanlig bordsantenn, men om jag byter till vägguttaget så är den 100% död.
Det finns ju ett antal felkällor och jag skulle behöva hjälp att felsöka.
* kabelbrott? Kabeln är ju inte lika tjock som en vanlig koaxial, hur kan jag testa om det är kabelbrott? Har tyvärr inte 30 meter kabel till min multimeter. Dock har jag fk i stora mängder, hade det gått eller tar resistansen i kabeln överhand?
* anslutning vid antenn, kopparkabeln i koaxen är ungefär lika tunn som ett hårstrå (nästan) men jag antar att det är samma procedur gäller som vid installation av vanlig koax?
* anslutning i vägguttag. Uttaget är ett vanligt eljo trend med radio och tv. Har anslutit koaxen till in-ingången och ett motstånd i utgången. Hur kan man testa detta så det är korrekt anslutet? Kabeln har inte mycket till jordfläta, folien går bara sönder och skärmen ser ut som ett antal gråa hårstrån bara....
* Uttaget, vilket skall gå till tv respektive radio? Det ena är en koax hane och den andra en hona, men beroende på hur man vänder täckplåten kan det ju bli vad som helst... dum fråga kanske?
* Antennen, den har en liten plastlåda med två metallbleck, det ena ser ut som avlastning och det andra en skruv där jag fäster koaxkabeln, hur kan man testa denna anslutning? Går det att mäta på något sätt?
Tacksam för svar, vi vill båda slippa bordsantennen i vardagsrummet,
Denna kabeln är det: http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=2209
Vänligen Steve
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra idé, har gjort det själv.Nyfniken skrev:
Men då måste du knipsa av antennkabeln till TVn och sätta på en "F-kontakt", och linda på några varv eltejp för att kabeldiametern skall bli den rätta. F-kontakten passar sedan i antennen.
(Någon som har en enklare lösning?)
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Funkade det inte att kortsluta skärm och ledare och sedan mäta resisistansen i andra änden? Har du resistans mot oändligeten på samtliga så är det brott, kolla dock innan så du inte har låg resistans före kortslutning så inte kabeln ledaren och skärmen redan är ihopklämda någonstans
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Kolla även vad du har för dämpning i uttaget. Ett villa-uttag på 1 dB har oftast inte någon utgång. Kan vara så att signalen inte räcker till om du har ett uttag som dämpar, säg 7 dB.
Skillnaden i dämpning är "bara" 3 dB mellan 6 och 16 meter, visserligen en halvering av signalen, men det borde inte ha någon betydelse. Prova även att förstärka redan på kattvinden, då man bör förstärka så tidigt som möjligt.
Hanen på uttaget går till TV:n, honan till radio.
Skillnaden i dämpning är "bara" 3 dB mellan 6 och 16 meter, visserligen en halvering av signalen, men det borde inte ha någon betydelse. Prova även att förstärka redan på kattvinden, då man bör förstärka så tidigt som möjligt.
Hanen på uttaget går till TV:n, honan till radio.
Tackar för de goda ideérna. Kortslutning mot skärm borde fungra.
Någon tv annat än den vägghängda 50tummaren har vi inte så det kan bli jobbigt. Dock vet jag att antennen fungerar för de jag fick den av har haft den i 10 år utan problem.
Ska utreda detta ytterligare, tack för tipsen
/S
Någon tv annat än den vägghängda 50tummaren har vi inte så det kan bli jobbigt. Dock vet jag att antennen fungerar för de jag fick den av har haft den i 10 år utan problem.
Ska utreda detta ytterligare, tack för tipsen
/S
Hej!
Har kopplat in det hela nu, det verkade vara något fel på den f-kontakten jag hade, laternativt något fel vid monteringen av den. Nåja, jag bytte f-kontakt till antennen och vips fungerade det bra, fick 98 % signalstyrka i windows media center.
Dock har jag ett problem. Vissa kanaler blir inte jättbra hur jag än bär mig åt. Andra har konstant hög signalstyrka. De kanaler jag har problem med ligger på UHF 498 Mhz. De var oerhört känsliga, det räckte med att jag rörde handen lite framför antennen så gick de från 80% till 0%. Och andra kanaler som tv3 och kanal5 och svt var konstant bra även om jag vred antennen 90 grader åt ett annat håll.
Signalförstärkare finns vid tvn men gjorde ingen nytta alls. Blev exakt samma symptom oavsett om den var inkopplad eller inte.
Vad mer kan man göra? Jag har en gitterantenn och 7 km till masten.
/S
Har kopplat in det hela nu, det verkade vara något fel på den f-kontakten jag hade, laternativt något fel vid monteringen av den. Nåja, jag bytte f-kontakt till antennen och vips fungerade det bra, fick 98 % signalstyrka i windows media center.
Dock har jag ett problem. Vissa kanaler blir inte jättbra hur jag än bär mig åt. Andra har konstant hög signalstyrka. De kanaler jag har problem med ligger på UHF 498 Mhz. De var oerhört känsliga, det räckte med att jag rörde handen lite framför antennen så gick de från 80% till 0%. Och andra kanaler som tv3 och kanal5 och svt var konstant bra även om jag vred antennen 90 grader åt ett annat håll.
Signalförstärkare finns vid tvn men gjorde ingen nytta alls. Blev exakt samma symptom oavsett om den var inkopplad eller inte.
Vad mer kan man göra? Jag har en gitterantenn och 7 km till masten.
/S
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
