3 670 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Frågor om körsbärsträd?
Hej!
Tänkte köpa en körsbärsträd och odla med vanligt jord ifrån Lidl. Dvs. jag köper både körsbärsträdet och jord från samma sistnämnda butik. Bor i Svealand.
Men jag har några frågor.
1. Jag tänker ha den i balkongen under hela året. Är det rätt?
2. Kan jag någon gång ta in den till lägenheten?
3. Hur kan jag pollinera den?
4. Behöver jag tänka på något speciellt?
5. Hur många år kommer det ta innan den ger frukt?
Tacksam för varje svar.
Tänkte köpa en körsbärsträd och odla med vanligt jord ifrån Lidl. Dvs. jag köper både körsbärsträdet och jord från samma sistnämnda butik. Bor i Svealand.
Tacksam för varje svar.
Bästa svaret
1. Nej, men det går säkert i några år. Lidl-träden är små, så kanske 10?
2. Ja och nej, men varför skulle du?
3. Så länge den är ute löser naturen det åt dig. Ekosystemtjänster!
4. Kan behöva isolera krukan på vintern. Låt inte trädet bli så stort att du får svårt att få bort det från balkongen. Ha en kruka som minst är lika stor som kronan, men den behöver nog ändå kompletterande näring efter några år.
5. Har inte själv odlat just körsbär från lidl, men gissar minst 5 år. Möjligen något enstaka bär innan dess. Vill du tidigare skörd rekommenderar jag att du köper ett riktigt träd på tex blomsterlandet eller din lokala plantskola. De ger frukt redan första året, men är också större och kostar mer än 59 kr...
4. Kan behöva isolera krukan på vintern. Låt inte trädet bli så stort att du får svårt att få bort det från balkongen. Ha en kruka som minst är lika stor som kronan, men den behöver nog ändå kompletterande näring efter några år.
5. Har inte själv odlat just körsbär från lidl, men gissar minst 5 år. Möjligen något enstaka bär innan dess. Vill du tidigare skörd rekommenderar jag att du köper ett riktigt träd på tex blomsterlandet eller din lokala plantskola. De ger frukt redan första året, men är också större och kostar mer än 59 kr...
Jag borde ha sagt det tidigare, mitt balkong ligger på 10 våningen och är inglasat (så det går att öppna).G Genomklok skrev:1. Nej, men det går säkert i några år. Lidl-träden är små, så kanske 10?
så hur blir det nu gällande fråga 2?
Och hur blir det på fråga 3 om jag vill pollinera själv?
vad menas med "kompletterande näring" och vad ska jag köpa?
1000 tack så länge
2. Varför vill du ta in trädet? Det är anpassat för ett liv ute, även om en kruka är något annorlunda. Men visst kan du bära in det tidvis, men tror inte det gillar för stora variationer i tex temperatur. Dessutom behöver trädet vintervilan med kyla, så att ha det inne hela vintern är nog inte en bra ide. Men jag skulle inte tolka en ouppvärmd balkong som inne, även om den är inglasad.
3. Förhoppningsvis kan det räcka att ha glaset öppet under blomningen så att insekter kan komma in, men du kan hjälpa till genom att dutta med en pensel i varje blomma om du vill.
4. Det kan vara svårt att byta jord i en stor kruka (>30 liter i alla fall), lättare att fylla på med näring emellanåt. Hönsgödsel, kogödsel, bokashivatten, nässelvatten, näring på flaska från butiken... Välj själv, det mesta lär funka ok!
3. Förhoppningsvis kan det räcka att ha glaset öppet under blomningen så att insekter kan komma in, men du kan hjälpa till genom att dutta med en pensel i varje blomma om du vill.
4. Det kan vara svårt att byta jord i en stor kruka (>30 liter i alla fall), lättare att fylla på med näring emellanåt. Hönsgödsel, kogödsel, bokashivatten, nässelvatten, näring på flaska från butiken... Välj själv, det mesta lär funka ok!
På tionde våningen finns inte många insekter så du bör pollinera själv. Det är dock inte säkert att trädet är självfertilt och då går det inte att pollinera själv.
Det borde stå något sortnamn på trädet så du kan kontrollera om det är självfertilt.
Det borde stå något sortnamn på trädet så du kan kontrollera om det är självfertilt.
tack igen och en sista fråga som angår fråga 3:
Menar du att jag ska ta pensel och dutta när blomningen är färdig eller när jag ser att körsbärsträdet knoppar börjar blomma?
Menar du att jag ska ta pensel och dutta när blomningen är färdig eller när jag ser att körsbärsträdet knoppar börjar blomma?
vet du vilka/vilken sorts körsbärs sorter som lidl säljer och om dessa är självfertila?Jiji skrev:
Varför inte anlita ett trädgårdsmästeri och få råd om lämpligt träd, förutsättningar, skötsel och ev pollinering.
Ett billighetsträd kan lätt bli betydligt dyrare på sikt (bortsett från sjukdomar och härdighet) avseende lämplig jord, näringstillskott och passande kruka.
Ett billighetsträd kan lätt bli betydligt dyrare på sikt (bortsett från sjukdomar och härdighet) avseende lämplig jord, näringstillskott och passande kruka.
Den frågan går inte att besvara för att Lidl inte vet det själva, de säljer mat och kan inget om växter. Det handlar om ett företag som säljer dåliga växter till lockpriser för att få in kunden i affären och hoppas på att kunden köper det man vill att kunden ska inhandla - mat.K karljohan2019 skrev:
Växterna kommer hårt packade i stora långtradare från Holland, de är inte utvalda utifrån vad kunderna önskar utan det är växter som drivits upp snabbt i enorma växthus, kan packas supertätt under färden och dessutom hårt besprutade med kemikalier som inte är tillåtna i vårt land. Märkningen går ej att lita på om den öht finns.
Växtutbudet för trädgårdar har reducerats kraftigt de senaste decennierna, de stora kedjorna tar över och samma växter återkommer varje år. Att Lidl m.fl. säljer växter till lockpriser skadar ytterligare den enahanda marknad som växtförsäljningen utgör idag. Parallellt med denna avveckling försvinner även växtkunskapen.
Ett träd skall du ha i många år så även om det kostar något mer på en riktig plantskola hos en kunnig trädgårdsmästare så får du med dig goda råd för de speciella krav på trädet som en balkong utgör.
Om ingen köper dåliga växter på mataffärer får en entusiastisk trädgårdsmästare med gedigen kunskap kanske en chans att berika kundernas trädgårdsliv.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 644 inlägg
Vill du odla bär på din inglasade balkong på tionde våningen; måste det vara bär på träd?K karljohan2019 skrev:Hej!
Tacksam för varje svar.
Kan det inte lika gärna vara bärbuskar du har på balkongen? Vinbär, krusbär, amerikanska blåbär, kvitten osv. En buske behöver förstås också jord att växa i, men har inte ett så stort rotsystem som ett träd.
Men prata med ett proffs på en handelsträdgård om pollineringen och hur den kan ordnas!
1000 tack, vilken klippa och sakkunnig människa du är. Tummen upp amigo.A Abies koreana skrev:Den frågan går inte att besvara för att Lidl inte vet det själva, de säljer mat och kan inget om växter. Det handlar om ett företag som säljer dåliga växter till lockpriser för att få in kunden i affären och hoppas på att kunden köper det man vill att kunden ska inhandla - mat.
Växterna kommer hårt packade i stora långtradare från Holland, de är inte utvalda utifrån vad kunderna önskar utan det är växter som drivits upp snabbt i enorma växthus, kan packas supertätt under färden och dessutom hårt besprutade med kemikalier som inte är tillåtna i vårt land. Märkningen går ej att lita på om den öht finns.
Växtutbudet för trädgårdar har reducerats kraftigt de senaste decennierna, de stora kedjorna tar över och samma växter återkommer varje år. Att Lidl m.fl. säljer växter till lockpriser skadar ytterligare den enahanda marknad som växtförsäljningen utgör idag. Parallellt med denna avveckling försvinner även växtkunskapen.
Ett träd skall du ha i många år så även om det kostar något mer på en riktig plantskola hos en kunnig trädgårdsmästare så får du med dig goda råd för de speciella krav på trädet som en balkong utgör.
Om ingen köper dåliga växter på mataffärer får en entusiastisk trädgårdsmästare med gedigen kunskap kanske en chans att berika kundernas trädgårdsliv.
1. Du så du menar att det är miljarder gånger värt och bättre att jag ex. går till blomsterlandet och köper deras sötkörsbär (Prunus avium 'Regina') och så kan jag fråga de de frågor som jag har nämnt ovanför? eller har jag missförstått dig?
https://www.blomsterlandet.se/produ...ukttrad/korsbarstrad/sotkorsbar-regina-75817/
2. Förresten är blomsterlandets träd/växter/blommor också sönder besprutade?
Välj en småvuxen sort som särskilt lämpar sig för odling i kruka är mitt tips.K karljohan2019 skrev:
Förvisso häftigt med ett träd på balkongen, men de "vanliga" fullstora sorterna är nog svåra att lyckas med när utrymmet är begränsat.
Det finns även körsbärsbuskar. Jag har en sådan i en kruka. Men ska du bara ha en så bör du som sagt leta på en självfertil sort. Surfade lite nu, och kan vara Lettisk låg jag har. Den är i så fall självfertil. Men du behöver nog som sagt pollinera själv med pensel mellan blommorna.
Du har ju något speciella önskemål så därför bör du prata med en kunnig person.K karljohan2019 skrev:
Tyvärr så är det nog så om de inte är ekologiskt odlade men de krav vi kan ställa som konsumenter är att de bekämpningsmedel som använts skall vara godkända i Sverige. Det bör varje seriös handlar kunna svara på.K karljohan2019 skrev:
Butikerna om förbjudna bekämpningsmedel i vanliga växter – Natursidan
Jag planterade några ”vanliga” ätliga körsbär för ett antal år sedan. De står med väldigt bra förutsättningar och gav ungefär 20 bär per träd förra året. De är åtta år totalt nu och runt tre och en halv meter höga. Väldigt trevliga, men inget för en balkong.
Inte för att jag kom med något nytt i tråden, utan mer att verkligheten bekräftar råden som säger att du ska satsa på något som både är och förblir litet.
Inte för att jag kom med något nytt i tråden, utan mer att verkligheten bekräftar råden som säger att du ska satsa på något som både är och förblir litet.
Klicka här för att svara