Vem har sagt att stickproppen skall dras i o ur i tid o otid vid belastningsnickarboden skrev:mycke_nu>Problemet är kanske att både radiatorer, värmepumpar mm kommer med stickproppar.
Framförallt sedan det skulle EU-anpassas.
Att det sen är vettigare att ha större laster fast anslutna är en annan sak och för de som undrar så är det direkt dumt att dra stickproppen på en större last, det gnistrar och bränner rejält på kontaktytorna och uttagen är definitivt inte byggda för att fungera som brytare.
/Kent
Här i Norge är det nu förbjudet att koppla in en varmvattenberedare med stickpropp om effekten är 2Kw eller större.Trots detta levereras de med stickpropp......
Och för att komma runt problemet säljs nu många på 1,95Kw......
Och för att komma runt problemet säljs nu många på 1,95Kw......
Absolut sant. En intressant fråga som ligger långt från tråden är om det är bra att ha gemensamma föreskrifter. Jag tror det, men är inte helt säker.snickarboden skrev:
Behöver verkligen skyddsjorden ha lika god isolering som övriga ledare?snickarboden skrev:
Det finns visserligen olika varianter på värmepumpar, men de vanligaste billiga gör-det-själv-pumparna drar 1kW vid drift (osäker dock på hur induktiv last de utgör) och de gör dessutom pauser då de drar mindre ström.mycke_nu skrev:
Visst, inte särskilt bra att ha stickproppanslutet men jag tycker att t.ex. en inbyggnadsugn verkar sämre att köra med stickpropp.
Det var när jag läste #24 som jag fick den idén. Nog uppfyller en FK invid befintlig kulo kravet "i omedelbar närhet av"?Bo.Siltberg skrev:
(Att jag tjatar om det här beror delvis på att det blir så fult om man ändrar en befintlig Kulo-installation till olika varianter av EKRK/EKK medan man inte har möjlighet att bestämma den slutgiltiga utformningen, och det verkar dumt att behöva spackla över märken och måla om i ett utrymme som inte av andra skäl är i behov av ommålning)
Menar du att en G/G FK vid sidan av kulon blir mer estetiskt ?? Och snälla gör inte jämförelsen med EKRK och EKK, resultatet blir totalt olika, EKK använder man inte inomhus i bostäder (utom möjligen i våtutrymmen)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 157 inlägg
Du kom med ett intressant problemmmar2087 skrev:
Ja, det är en gråzon. Men man nallar inte skyddsjord från ett annat ställe om det inte är absolut nödvändigt. Så fort man går utanför de gängse metoderna så gäller det att förstå vilka konsekvenser det har och vilka risker som finns. Hittills har vi kommit fram till följande teorier:mmar2087 skrev:
- Brytning/bortkoppling av skyddsjorden av misstag.
- Utlösningsvillkoret - det kan vara lätt att av misstag förändra resistansen i skyddsledaren, eller göra en felbedömning av den, om den går sin egen väg. Och med enbart säkring som skydd så är denna viktig.
- loopar som åskan kan inducera spänningar i, dvs åskan kan inducera en spänning i t.ex skyddsledaren, men eftersom fasledarna tar en annan väg så är dessa opåverkade vilket innebär att LVP får ta smällen. Om alla ledare går i samma kabel så går åskan in ung lika mycket i alla ledare och man får inte denna potentialskillnad i apparaterna.
Nej det har ingenting specifikt med uttag att göra. Det är rummet som i sin helhet skall vara antingen jordat eller ojordat. Är det ojordat måste rummet vara "torrt" och "isolerat", dvs det får inte finnas något som har kontakt med sann jord. Vid jordfel i en jordad apparat som sitter i ett ojordat uttag blir ju höljet spänningssatt utan att någon säkring löser. Man ska ändå kunna ta i denna apparat utan att bli friterad. Finns det jordpotential inom räckhåll finns dock den risken.mmar2087 skrev:
Och är då fallet en L/L VP med PLAST i hela höljet och den är ansluten inne med en fast anslutning är det rätt bra. Sätter man upp ett jordat uttag för pumpen i en i övrigt ojordad miljö så är det inte bra. Man kan ju lätt ta bort stickproppen och sätta in nått annat som är jordat.
Jag har flera ggr postat hur det ska utföras med flera alternativ men orkar inte leta reda på postningen, är någon nyfiken går det ju bra att söka.
Jag har flera ggr postat hur det ska utföras med flera alternativ men orkar inte leta reda på postningen, är någon nyfiken går det ju bra att söka.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 157 inlägg
Dina visdomsord är givetvis noterade:
http://www.byggahus.se/forum/el/182735-lamputtag-klass-ii.html#3
http://www.byggahus.se/forum/el/182735-lamputtag-klass-ii.html#3
- Grundförutsättningen är att man skall följa tillverkarens anvisning.
- Levereras pumpen med en stickpropp fabriksmonterad skall den anslutas med stickpropp.
- Levereras den med anslutningsledning utan stickpropp skall den monteras fast med brytare.
- Monteras pumpen i hus där rummen saknar jordade uttag och anslutningen sker inne skall stickproppen klippas bort och pumpen anslutas fast via brytare, samt att innedelen skall placeras minst 2 meter från ojordat uttag (och naturligtvis jordas).
- Monteras pumpen i hus utan jordade uttag och anslutningen sker ute skall innedelen sitta minst 2 meter från ojordat uttag.
- Ansluts pumpen med stickpropp gäller samma regler för jordfelsbrytare som med dom övriga uttagen i huset.
- Är pumpen fast ansluten behöver man inte skydda den med jordfelsbrytare.
Nej, jag menar att en sådan provisorisk lösning lämnar inte lika fula spår som en provisorisk lösning där man bytt en (kanske målad) kulo mot EKRK, den dag man sedan faktiskt gör en permanent lösning där kabeln kanske spikas på en annan vägg eller liknande.elmont skrev:
Jag tänker alltså scenariot att det ser ut såhär:
centraln - rum 1 - rum 2 - rum 3
Det finns jord framdraget genom rum 1 och in i rum 2 närmast väggen mot rum 1, och sedan går det ojordad ledning vidare till rum 3. Man gör en elrenovering i rum 3 och vill givetvis inte först montera ojordade uttag för att senare byta dem, utan få upp jordade uttag direkt. Om man då har ej helt fasta planer på att ändra elen i rum 1 och 2 så verkar det dumt att göra en permanent installation i rum 2, förutsatt att man inte också helt säkert har bestämt sig för att måla om det rummet.
(Exemplet är väldigt likt min stuga, rum 1 är hallen, rum 2 är farstun och rum 3 är vardagsrum som används som hobby-pyssel-mek-rum där jag givetvis vill ha tillgång till skyddsjord både för allt datorskrot jag samlar på mig och till elektroniklabbet. Genom rum 1 finns jord dragen för att få jord till utebelysningen som har brytare och dosor i rum 2, men den jorden finns inte vid den punkt där elen är dragen vidare genom väggen till rum 3 och det är inte alls säkert att bästa stället för matningen ligger där även i framtiden. Om jag senare inte ska använda den befintliga kabeln till rum 3 så får den helst sitta kvar och avslutas i den kulodosa där både dosan och kabeln är målad i samma färg som väggen.
Till saken hör att jag är inte särskilt känslig för hur alla detaljer ser ut men däremot inser jag att stugan lär bli rätt osäljbar om det ser förjävligt ut, så därför vill jag att det ska se bra ut (och givetvis också vara bra och korrekt utfört) den dag allt är färdigt.
Det beror nog på vad och hur man labbar.
När det gäller labbar med låga spänningar (t.ex. 3.3/5V-logik o.s.v.) så kan det nog vara bra ned en riktig jord som också kan fungera som elsäker jordning av t.ex. ESD-armband, medan när det gäller labbar med 230V så håller jag helt med om att ojordat = isolerad miljö oftast är bättre än en jordad miljö.
Obehagligast är de apparater där en switchad nätdel med naken 230V AC / 325V DC finns berörbart strax invid lågspänningsdelarna.
Trots alla galenskaper jag häver ur mig då och då så har jag faktiskt inte mindre än två isoleringstransformatorer att ta till när det behövs. Det är ju oftast absolut det bästa för 230V-labbar.
När det gäller labbar med låga spänningar (t.ex. 3.3/5V-logik o.s.v.) så kan det nog vara bra ned en riktig jord som också kan fungera som elsäker jordning av t.ex. ESD-armband, medan när det gäller labbar med 230V så håller jag helt med om att ojordat = isolerad miljö oftast är bättre än en jordad miljö.
Obehagligast är de apparater där en switchad nätdel med naken 230V AC / 325V DC finns berörbart strax invid lågspänningsdelarna.
Trots alla galenskaper jag häver ur mig då och då så har jag faktiskt inte mindre än två isoleringstransformatorer att ta till när det behövs. Det är ju oftast absolut det bästa för 230V-labbar.
Ok, så hur eller hur så är detta inte ok. Matrummet har ytterligare ett uttag samt lampkontakt i taket som båda saknar skyddsledare.Bo.Siltberg skrev:Nej det har ingenting specifikt med uttag att göra. Det är rummet som i sin helhet skall vara antingen jordat eller ojordat. Är det ojordat måste rummet vara "torrt" och "isolerat", dvs det får inte finnas något som har kontakt med sann jord. Vid jordfel i en jordad apparat som sitter i ett ojordat uttag blir ju höljet spänningssatt utan att någon säkring löser. Man ska ändå kunna ta i denna apparat utan att bli friterad. Finns det jordpotential inom räckhåll finns dock den risken.
Hur definierar man olika rum då? Köket sitter ju ihop med matrummet som sitter ihop med vardagsrummet. Tidigare delades matrum och vardagsrum med spalje men den är borta sen länge. Antar att matrummet anses vara ett eget "rum" men går det att se gränsen tydligt på ritning?
Att man vill undvika att blanda skyddsjordade och ojordade uttag kan man ju förstå då skyddsjorden annars kan motverka sitt syfte. Men hur är det t.ex. med element? Som jag nämnde tidigare sitter det i mitt hus, på var sin sida om ett element, ett skyddsjordat och ett ojordat uttag (kök resp. matrum). I samtliga rum som nu har ojordade uttag så sitter det också vattenburna element i närheten av uttagen. Är det inte lika riskfyllt? Ett spänningssatt datorchassi och en hand på elementet? Kanske inte samma potentialskillnad?
Hur som helst så är det ett väldigt intressant ämne (även för en "icke-elektriker")
Edit: En fråga till. Det måste väl ändå vara ok om skyddsledare passerar ett rum utan jordade uttag eller anslutningar? Så är det ju i mitt hus idag till t.ex. badrum. Finns det då några krav på att skyddsledaren skall vara obruten? Eller är det ok att ha skarv i kopplingsdosor? En dum fråga kanske...
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 157 inlägg
Det är ofta svårt att skriva regler som täcker in alla fall, dvs att utforma regeln så att rummet är avgränsande. Det fungerade nog bra en gång i tiden. Men regeln borde nog hellre ha formulerats i termer som "inom räckhåll". Det har aldrig(?) funnits något mått i föreskrifterna, men 2.5 m har använts som minimimått mellan ett ojordat uttag och ett jordat.
Sedan har vi det där med värmeelement och andra delar som har kontakt med sann jord. Detta är en av anledningarna till att ojordade uttag numera är förbjudet. Elsäkerhetsverket har t.o.m ansett det så allvarligt att det är förbjudet i lag, inte enbart i elinstallationsreglerna som "bara" är Svensk standard.
Ja, en skyddsledare, om den är isolerad, får passera ett ojordat rum. Den är ju då inte berörbar. Det finns heller inga krav på att den måste vara obruten.
Sedan har vi det där med värmeelement och andra delar som har kontakt med sann jord. Detta är en av anledningarna till att ojordade uttag numera är förbjudet. Elsäkerhetsverket har t.o.m ansett det så allvarligt att det är förbjudet i lag, inte enbart i elinstallationsreglerna som "bara" är Svensk standard.
Ja, en skyddsledare, om den är isolerad, får passera ett ojordat rum. Den är ju då inte berörbar. Det finns heller inga krav på att den måste vara obruten.
Tack! Känns som man lärt sig lite mer om skyddsledare nu i alla fall.Bo.Siltberg skrev:Det är ofta svårt att skriva regler som täcker in alla fall, dvs att utforma regeln så att rummet är avgränsande. Det fungerade nog bra en gång i tiden. Men regeln borde nog hellre ha formulerats i termer som "inom räckhåll". Det har aldrig(?) funnits något mått i föreskrifterna, men 2.5 m har använts som minimimått mellan ett ojordat uttag och ett jordat.
Sedan har vi det där med värmeelement och andra delar som har kontakt med sann jord. Detta är en av anledningarna till att ojordade uttag numera är förbjudet. Elsäkerhetsverket har t.o.m ansett det så allvarligt att det är förbjudet i lag, inte enbart i elinstallationsreglerna som "bara" är Svensk standard.
Ja, en skyddsledare, om den är isolerad, får passera ett ojordat rum. Den är ju då inte berörbar. Det finns heller inga krav på att den måste vara obruten.
