Jag vill påstå att det både är olämpligt och otillåtet att ta jord från ett håll, nolla och fas från ett annat.
SS 436 40 00 utgåva 2
521.8 Kretsuppbyggnad
521.8.1
Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets installeras parallellt. Då flerledarkablar installeras parallellt ska varje kabel innehålla samtliga faser.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 157 inlägg
Om vi antar att 543.6 grundar sig på problematiken med utlösningsvillkoret så skulle i så fall säkring + JFB tillåta en separat framdragen skyddsledare. Det förbehållet skulle i så fall elsäkerhetsverket ha framfört !!
Ska man tolka det som att det i princip är tillåtet att montera gulgrön FK 1,5 utanpåliggande med klammer invid befintlig ojordad kulo?Bo.Siltberg skrev:
Bonusfrågan är hur nära "i omedelbar närhet av" är? Min gissning är att dragningen måste vara gjord sådan att det inte finns någon som helst risk att missa hur det är kopplat.
Visst, man gör inte så i ett snyggt bostadsrum men om man t.ex. renoverar i "fel" ordning i förhållande till hur man behöver renovera för att få fram jord till de delar som renoveras, eller om man vill dra fram jord i t.ex. ett hobbyrum eller liknande så kan det kanske vara okej utseendemässigt, även om det kvalar in till "Värsta kopplingen"-tråden
Vattenrör av metall. Man kanske skulle prova att tillverka rör av kol, leder ström och är inte förbjudet att leda jord iMnor skrev:
Om man ska tolka de där reglerna slaviskt så är det alltså okej att använda en tryckluftsrörinstallation som jordledare...
Tror man skall ha i huvudet att föreskrifterna även omfattar installationer i t ex industrin och där kan saker se lite annorlunda ut än i en villa.
Självfallet drar man inte en gulgrön FK bredvid kulo, FK'n är ju enkelisolerad så det torde falla redan där och vidare är det så långt från praxis samt en uppenbar risk för misstag längre fram så nej.
Sen så hade elmont och jag diskussionen om jordad uttag till just en LVP i övrigt ojordad miljö för något år sedan, och om jag inte minns helt fel så mynnade det ut i att det är tillåtet eftersom uttaget blir dedikerat till LVP'n och kan även märkas upp så.
Vidare så har en innedel till en LVP normalt inga beröringsbara jordade delar.
Här får elmont korrigera om jag har fel, vi diskuterade det em hel del *S*
Självklart är idealet att ha alla uttag i aktuellt utrymme jordade.
/Kent
Självfallet drar man inte en gulgrön FK bredvid kulo, FK'n är ju enkelisolerad så det torde falla redan där och vidare är det så långt från praxis samt en uppenbar risk för misstag längre fram så nej.
Sen så hade elmont och jag diskussionen om jordad uttag till just en LVP i övrigt ojordad miljö för något år sedan, och om jag inte minns helt fel så mynnade det ut i att det är tillåtet eftersom uttaget blir dedikerat till LVP'n och kan även märkas upp så.
Vidare så har en innedel till en LVP normalt inga beröringsbara jordade delar.
Här får elmont korrigera om jag har fel, vi diskuterade det em hel del *S*
Självklart är idealet att ha alla uttag i aktuellt utrymme jordade.
/Kent
Placering av innedelen vid golvet är helt perfekt, anledningen att alla tillverkare helt felaktigt anger att innedelen skall motneras vid taket är att LLVP används huvudsakligen för kylning i de flesta länder.mmar2087 skrev:
Stickpropp är inte lämpligt när det handlar om stora förbrukare som går kontinuerligt. Det är helt rätt att koppla in pumpen fast.Steamboy skrev:För att han brukar göra så? För att han tjänar några extra kronor på brytaren? För att pumpen kom utan sladd och han inte hade någon stickpropp att sätta på kabeln? Du får nog fråga honom om du vill veta varför!
Men jag håller med om att en stickpropp är helt okay, och varför ändra om man inte måste.
Förutom alla goda argument som redan föredragits mot att dra PE separat, så skulle jag vilja tillfoga att det är HELT förkastligt ur potentialujämningssynpunkt .
Samtliga ledare måste förläggas tillsammans annars bildas slingor där det kan induceras höga spänningar i samband med transienter från blixtnedslag. Risken att apparaten förstörs pga stora spänningsskillnader mellan kretsarna och chassie är överhängande.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 157 inlägg
En kunnig o seriös installatör befattar sig inte med annat att en kabel som har dom antal ledare som behövs för den aktuella förbrukaren,även om det krävs en ny kabel frän centralen,allt annat hör ej hemma i en säker ock godkänd installation
Stickpropp eller fast installation ? det finns väl ingen anledning att klippa stickproppen som medföljer produkten,vilket elände när man till exempel skal ha fram kyl o frys , om dom är anslutna i överskåp
nästan all produkter levereras med stickpropp
Stickpropp eller fast installation ? det finns väl ingen anledning att klippa stickproppen som medföljer produkten,vilket elände när man till exempel skal ha fram kyl o frys , om dom är anslutna i överskåp
Kyl och frys är inte produkter som ska fastanslutas och de har kommit med stickpropp i alla tider. En LVP har jag aldrig sett som ett flyttbart föremål så där spelar det ingen roll. Att det levereras LVP delar med stickpropp Och andra produkter) beror kanske främst på att vem som helst då ska kunna skruva upp den och få igång den. Sen vad som tillhör en säker och godkänd installation är ju som du ser i tråden en tolkningsfråga ända upp till elsäkerhetsverket så....Elkludde skrev:En kunnig o seriös installatör befattar sig inte med annat att en kabel som har dom antal ledare som behövs för den aktuella förbrukaren,även om det krävs en ny kabel frän centralen,allt annat hör ej hemma i en säker ock godkänd installation
Här händer det saker när man är på jobbet. 
Liten summering då.
- En ren fuljordning i form av bygling av nolla och jord i ett uttag är det ju inte tal om.
- Oklart om det verkligen är olagligt att göra på detta sätt beroende på vem man frågar och hur man tolkar.
- Fasta installationen beror troligtvis på att man ej får blanda ojordade och jordade uttag i samma rum och övriga i detta rum är ojordade (dock lämnades ju det jordade uttaget kvar men det går ju ersätta med en kopplingsdosa)
- Att man inte dragit även fas och nolla från uttaget där skyddsledaren hämtats beror sannolikt på att LVP skall ha egen matning från central vilket det nu har då elradiatorn som suttit tidigare hade egen matning.
Risken med installationen är det mest primära att förstå. Bäst vore ju att dra fram nya kablar, men det är långt till centralen vilket säkert har spelat roll i valet av metod. Att jorden kan brytas är givetvis en teoretisk risk. Den är nog mindre nu med tydlig uppmärkning vid central och medvetenhet hos husägarna som kommer bo kvar mååånga år till och antagligen hinner byta uppvärmningssystem ytterligare någon gång.
Mycke_nu anger även potentialutjämningssynpunkt som ett argument mot. Är lite för mycket lekman för att fullt förstå vad detta innebär, men google kan säkert upplysa mig.
Finns det någon ytterligare risk?
Liten summering då.
- En ren fuljordning i form av bygling av nolla och jord i ett uttag är det ju inte tal om.
- Oklart om det verkligen är olagligt att göra på detta sätt beroende på vem man frågar och hur man tolkar.
- Fasta installationen beror troligtvis på att man ej får blanda ojordade och jordade uttag i samma rum och övriga i detta rum är ojordade (dock lämnades ju det jordade uttaget kvar men det går ju ersätta med en kopplingsdosa)
- Att man inte dragit även fas och nolla från uttaget där skyddsledaren hämtats beror sannolikt på att LVP skall ha egen matning från central vilket det nu har då elradiatorn som suttit tidigare hade egen matning.
Risken med installationen är det mest primära att förstå. Bäst vore ju att dra fram nya kablar, men det är långt till centralen vilket säkert har spelat roll i valet av metod. Att jorden kan brytas är givetvis en teoretisk risk. Den är nog mindre nu med tydlig uppmärkning vid central och medvetenhet hos husägarna som kommer bo kvar mååånga år till och antagligen hinner byta uppvärmningssystem ytterligare någon gång.
Mycke_nu anger även potentialutjämningssynpunkt som ett argument mot. Är lite för mycket lekman för att fullt förstå vad detta innebär, men google kan säkert upplysa mig.
Finns det någon ytterligare risk?
mycke_nu>Problemet är kanske att både radiatorer, värmepumpar mm kommer med stickproppar.
Framförallt sedan det skulle EU-anpassas.
Att det sen är vettigare att ha större laster fast anslutna är en annan sak och för de som undrar så är det direkt dumt att dra stickproppen på en större last, det gnistrar och bränner rejält på kontaktytorna och uttagen är definitivt inte byggda för att fungera som brytare.
/Kent
Framförallt sedan det skulle EU-anpassas.
Att det sen är vettigare att ha större laster fast anslutna är en annan sak och för de som undrar så är det direkt dumt att dra stickproppen på en större last, det gnistrar och bränner rejält på kontaktytorna och uttagen är definitivt inte byggda för att fungera som brytare.
/Kent