om du låter den yttre isoleringen gå ner hela vägen till platta och använder dig av samma dimension på syllen som väggregeln. får du fördelen att du bryter köldbryggan längst ned.

Mitt hus är byggt enligt denna princip.
Hälst ska du använda dig av L-element som inte har kilformen högst upp.

• plattavagg2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag funderade på det också, det verkar bra, men hur ska jag då fästa panelen så att det blir tätt mellan panel & L-element, är det såhär du menar:
http://www.powerx3m.se/filez/garaget/plattavagg3.jpg
Någon risk att läkten suger fukt genom skivan på L-elementet där jag ritade pilen, eller är den tät? Blir ju bara nån cm, är väll nå liknande mineritskiva på dom? :confused:
Annars kanske jag kan vika ner syllpappen imellan. ;)

En annan fördel med detta är att man kan fästa vindväven i syllen.

Men att ha all läkt uppsatt med distanser, det är ingen risk att panelen blir instabil? man får ju ingen jättestabilitet i konstruktionen av denna lösning?
Vad är det eg. för skruvar man ska dra läkten genom distanserna in i reglarna med? Bör vara ganska kraftig?

Tänkt spika panelen i läkten med 50mm pistolspik. går igenom något om man kör 21+21 men bygger man på det där viset blir det nog 28mm läkt.

Kan kolla om man kan fixa L-element utan fasning, bättre isolering då?

Blir konstruktionen av stående reglar i sig tillräckligt stabil? För det enda som tillkommer på insidan är gipsskivor och på utsidan distanserad panel, får nog sätta ett & annat vinkeljärn mellan reglarna, gjorde inte det på friggeboden men ska sätta några i efterhand,
var hyffsat stabilt att röra sig på det taket dock men kändes lite gung i ena gaveln där dörr & fönster ska sitta.
Vi hade inga vinkeljärn när vi byggde väggarna så det blev aldrig av, sitter dock hålband i kors på varje vägg och tänkte ha det i garaget också under gipset, eller kanske ännu bättre mellan vindväv & stående reglar?

Verkar vara en bra konstruktion det där!
Får nog göra plattan så stor så att stående reglarnas yttermått blir 13,2x7m,
vilket ger L-elementens yttermått 13,4x7,16m.
Därmed blir ytterväggsarea på runt 4 kvadrat större än tänkt, ska nog inte vara några problem dock hoppas jag, får mäta lite.

Kollade på att göra egna distanser i rostfri fyrkantsprofil 25x25x1,2-1,5mm skulle gå på runt 1000 spänn för materialet och skruv 6x180mm kostar ca 400 spänn, för 200 distanser vilket bör räcka ungefär till 3 rader läkt runt hela garaget, då blir de ca 1,3m mellan spikraderna, är det för glest? (ca 2,7m vägg).

Det blir ju 5 spänn per distans ungefär okapad, och så ringde ja byggfirman & kollade och dom kostade 440kr / 250st för 50mm längd, det var det enda dom hade hemma just nu, ska svänga in någon dag & kika på hur dom ser ut, hur tjock vägg det är osv. säg att 80mm kan kosta 3 spänn/st då så det verkar ju ganska prisvärt, fast dyrt för att vara i sketen plast :)

Är det meningen man ska trycka dit distanserna genom isoleringen så det blir innuti röret också? känns som distanserna är lätt att allt hamnar snett.. för isåfall ska man ju sätta dit isoleringen först innan man sätter läkten? :S känns svårt men det går nog, lär ju få förborra i läkten.

6x180mm skruv låter manligt, så stora har ja nog aldrig sett

Mikael_L
Jag tycker du ska kolla och följa tillverkarens anvisningar, särskilt om det är första gången du använder produkten.
Dessutom använda det av tillverkaren rekommenderade materialet.

Men om du inte följer slaviskt så bör förändra så lite som möjligt eller fundera rejält över ev konsekvenser. För ofta finns det någon, ibland inte direkt uppenbar, anledning till föreslaget utförande.

Så här skriver t.ex. Paroc om sina västkustskivor:
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Nr_3_2006.pdf
Se andra halvan av dokumentet.

Detta var detta dokument jag hittade vid en hastig sökning, det finns kanske något bättre ... :confused:

"För att fasadpanelen skall få en helt säker
infästning bör en genomgående regel
monteras nedtill och upptill på fasaden.
Kring fönster och dörrar spikar du också reglar."

Så står det ju där, och det verkar krångligt runt fönstren annars, så blir nog som ja rita från början då.. men distanserna kan man ju köpa färdiga då, gäller bara få vettigt pris på skiverna & så kör ja vindväv imellan mot regeln, får sätta nån liten spiklist nertill som klämmer.

Kul när ni kommer med olika idéer så man får fundera vidare.. börjar trots allt likna en bra lösning nu!

MVH Patrik

Kollat runt lite & det verkar som dessa västkustskivor är såpass dyra att det inte lönar sig för garaget, jag har en viss budget och kommer spräcka den hur jag än bygger, så risken är att jag inte blir klar innan vintern om jag ska bygga med det bästa alternativen hela tiden, så får bli små kompromisser, syftet med garaget från början var att få ett eget ställe med bra mycket bättre standard än vad jag har idag och det kommer det absolut att bli.

Hade jag byggt ett bostadshus hade jag nog valt västkustskiva utvändigt dock, men då får man nog sätta sig in mer i vad för alternativ som finns, vem vet, det kanske blir ett hus någongång också, det finns plats, men man kan ju inte börja med att bygga ett hus & sedan garage, måste ju ta det vikigaste först! :p

Gör nog såhär:
http://www.powerx3m.se/filez/garaget/plattavagg5.jpg

Panel, läkt, vindväv & korslagt 95mm vanlig isolering på utsidan, sedan 120mm stående reglar och isolering innanför och sedan plast & gips.
Blir ju lite köldbryggor, men inte värre än jag kan leva med, och tillräckligt isolerat för att hålla 10 grader året om och mer om man vill, dessutom väldigt enkel konstruktion & med passade mått för L-element osv.

I taket hade jag tänkt mig 195mm mellan takstolar under masoniten och korslagt 45mm på insidan, sedan plast & gips, eftersom jag har masonit överst behövs väll inget vindskydd?

Om det låter vettigt?
MVH Patrik

Är en sak jag undrar, när man lägger isoleringen korslagt på utsidan eller insidan mellan horisontella reglar, brukar man lägga dom kant i kant i längsled då?

För ett alternativ till vore att endast ha 3 horisontella reglar utåt just där läkten ska sitta och sedan bara låta isoleringen ligga kant i kant imellan, lämpligen kör man då ungefär 1155cc mått eller däromkring och om isoleringen vill trilla ut så kan man köpa lite plastbrickor & sätta nåra skruvar lite här & där, sedan när vindväven kommer på hålls ju allt på plats.

Då får man 3 horisontella reglar istället för 5 så borde bli lite bättre isolerat.

Likadant när man isolerar mellan stående reglar så ställer man väll bara isolerskivorna uppepå varandra?

Blir många frågor nu, har kommit till ett nytt litet problem, hur bygger man smidigast och normalt sett vid gavelspetsarna?

Känns kanske enklast att ha sista takstolen längst ut på långsideväggarna och sedan ställa lite mindre stående reglar uppepå kortsideväggen mot takstolens insida.
Då kan man lägga i isolering där och man kan pilla i isolering i själva takstolens hålrum.

Sålångt inga problem men eftersom jag ska tilläggsisolera ytterväggarna 95mm på utsidan så får jag fortsätta upp med horisontella reglar även på gavelspetsen, och där ska även sitta ett fönster framåt till.
Hur gör jag då när jag kommer längst upp till råsponten? Kan man lägga isoleringen direkt emot råsponten eller behöver man ha något imellan så inte råsponten suger ev fukt från isoleringen om det bildas i väggen?

Invändigt har jag ju masonit ovanpå takstolarna, men den slutar ju vid sista takstolen så utanför är det bara råspont, alternativt kanske jag kan snedförskjuta luftläkten jag tänkt lägga ovanpå masoniten så jag får ut den utanför takstolen 75mm (28x120), det bör räcka för att lägga 95mm isoleringen emot och sedan kan jag skruva dit någon liggande regel direkt i råsponten att fästa vindväv och spikläkt till panelen i.
Ett annat alternativ är att lägga 45x95 regel emot takstolen och upp mot råsponten, men då får jag ingen isolering alls längst upp, men det kanske inte är så noga eftersom jag har saxtakstolar, så kylan kommer ändå inte krypa rätt in i garaget eftersom jag har lite hålrum oisolerat lite längst upp under masoniten.
Svårt att förklara hoppas ni förstår & har lite tips!

Nästa problem blir att fästa gips inne i garaget, eftersom takstolen är "inbyggd" har jag ingenting kvar att fästa gipsskivan i, då måste jag alltså sätta dit ytterligare 2 liggande reglar med samma vinkel som takstolen för att ha något att fästa gipset i och dessutom måste jag kapa gipsskivan, hade varit smidigare med rätt mått där annars men jag kan inte förlänga det måttet heller för då räcker inte masoniten mellan takstolarna, och vill inte korta ner till 900mm heller som finns färdiga gipsskivor så får bli att kapa.

Är det såhär man "brukar" göra? Hittade inga bilder på nätet om detta.

MVH Patrik

"Jag funderade på det också, det verkar bra, men hur ska jag då fästa panelen så att det blir tätt mellan panel & L-element, är det såhär du menar:
http://www.powerx3m.se/filez/garaget/plattavagg3.jpg
Någon risk att läkten suger fukt genom skivan på L-elementet där jag ritade pilen, eller är den tät? Blir ju bara nån cm, är väll nå liknande mineritskiva på dom?
Annars kanske jag kan vika ner syllpappen imellan. "

Jag har liggande panel på mitt hus så det blir lite skillnad på konstruktionen ( har inte tätt längst ner, luften stömmar hela vägen upp till takfoten), bifogar lite bilder på hur det ser ut på mitt hus.

I fönster smygarna är det fäst plywood för att kunna fästa fönsterna längst ut.

• entrevägg.jpg
    Skapa konto
  • fonster.jpg
    Skapa konto
  • gavel.jpg
    Skapa konto
  • vagg_mot_platta.jpg
    Skapa konto
Tack för svar! Jag har pratat med Cremab och är väldigt intresserad av deras produkter, återstår att bestämma hur mycke isolering man vill ha i väggar & tak, sedan kan man gå vidare förhoppningsvis :)
Ska försöka prata mer med dom i veckan.
Nån som har nått att säga om isolertjocklekar?
MVH

Efter att ha pratat mer med Cremab igen är vi överens om hur isoleringen går att lösa så är jag nöjd och tänker köra med deras isolering, har tänkt mig 150mm i väggarna och ca 200 i taket.
Väggarna blir 45x95+45x45 utv. som Immobil byggt, snackade med en byggare idag och han sa att det var inga problem ang. hållfastehet i den dimensionen.
För att förstärka väggarna ordentligt kommer jag troligen sätta OSB skivor invändigt och sedan gips på väggarna, ett annat alternativ är spånskiva men då känns OSB som ett såpass mycket bättre material att det är värt de extra slantarna, man får försöka snåla ihop så det räcker på nått sätt....
Kommer isolera med skivor i väggar och sprutisolera hela taket.
Diffusionen löser jag genom att montera vindväv, (windy) både utv. & inv. på väggarna och inv. i taket.
Jag kommer även isolera liknande i friggeboden men där blir det nog bara isolerskivor.

Jag vill tacka alla som skrivit i tråden för hjälpen!!

Mikael_L
patriklarsson skrev:
Jag kommer även isolera liknande i friggeboden men där blir det nog bara isolerskivor.
Sätt vindpapp eller vindväv på utsida isolering bara. Gör du inte det blir boden så gott som oisolerad när det blåser.

Nejdå det blir vindväv, och sitter redan vindväv på utsidan, jag menade bara att jag sprutisolerar nog inte i taket, utan sätter skivor där om de går smidigt.

Har en till fråga som så många som möjligt gärna får svara på:

Är det värt 3500 kr att gå från 150 till 175mm isolering i väggarna, hur lång tid kan det ta att tjäna igen dom pengarna genom värmevinst med luftvärmepump?
ca 100 kvadrat, 350 kubik.
Kom gärna med olika synpunkter, det finns ju inget rätt eller fel svar i denna fråga, bara ens egna åsikter.
Förutsätt att garaget ska hålla 10-15 grader året om!

MVH

patriklarsson skrev:
Har en till fråga som så många som möjligt gärna får svara på:

Är det värt 3500 kr att gå från 150 till 175mm isolering i väggarna, hur lång tid kan det ta att tjäna igen pengarna?
ca 100 kvadrat, 350 kubik.
Förutsätt att garaget ska hålla 10-15 grader året om!
Ingen som tycker något? :o

Generellt sett vinner du alltid i lägden på på ökad isolertjocklek
Passivhus byggs i dag med 400 mm tjocklek i väggar och dit har du ju en bit kvar.
Tänk på energikostnader nu och i framtiden!!!
Vad beträffar kostnadsbesparingen så tycker jag att du ber isolerleverantören räkna fram din besparing.
Är Cremapskivorna obrännbara?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.