30 623 läst ·
105 svar
31k läst
105 svar
Frågor om isolering och om diffusionspärr!
Samma gäller tak som väggar, sätter man plast, så sätter man det runt om, även i tak, då ska man dessutom sätta så tätt i skarvar och hörn, som det bara är möjligt, får man en glipa i plasten , så kommer fukten att vandra desto mer där.
Vindpapp innanför gipsen ser jag ingen poäng med, fast det kanske finns en ändå..
Jag tror du kan klara dig utan plast till garaget, anta att du remsar och spacklar, och sedan målar, så har du en viss ångbroms ändå, och någon ventilation (galler eller så) kommer du kanske att ha antar jag,
Så länge du har värme i garaget, så ska inte plasten vara en riskfaktor, tvärtom, men står det sedan ouppvärmt, så blir jag mer tveksam.
Helt enkelt är det inte, det är en del som spelar in..
Vindpapp innanför gipsen ser jag ingen poäng med, fast det kanske finns en ändå..
Jag tror du kan klara dig utan plast till garaget, anta att du remsar och spacklar, och sedan målar, så har du en viss ångbroms ändå, och någon ventilation (galler eller så) kommer du kanske att ha antar jag,
Så länge du har värme i garaget, så ska inte plasten vara en riskfaktor, tvärtom, men står det sedan ouppvärmt, så blir jag mer tveksam.
Helt enkelt är det inte, det är en del som spelar in..
Redigerat:
http://www.sp.se/SV/INDEX/Sidor/default.aspx
scrolla ner till diffusion, dom borde veta..
http://www.gyproc.no/gyproc/content...959C2256DB2003C00E4?OpenDocument&m=mdmgmfmbmd
http://www.roxull.se/sw69011.asp
http://www.cremab.se/default.asp?do=3&sub=11
Googla lite, så hittar du förr eller senare en lättfattlig förklaring,
scrolla ner till diffusion, dom borde veta..
http://www.gyproc.no/gyproc/content...959C2256DB2003C00E4?OpenDocument&m=mdmgmfmbmd
http://www.roxull.se/sw69011.asp
http://www.cremab.se/default.asp?do=3&sub=11
Googla lite, så hittar du förr eller senare en lättfattlig förklaring,
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
tack för länkar, saxar lite:
"Med konvektion menas att vattenånga transporteras med en luftström. I ett hus med otäta väggar, golv och tak kan luft läcka ut och in. Hur luften rör sig beror på lufttrycket ute och inne. Om det är invändigt övertryck kan varm, fuktig inneluft läcka ut i en kall konstruktion och detta kan leda till kondens. Det är av stor vikt att undvika sådan fuktkonvektion. För att fuktkonvektion skall ge skadlig kondens krävs
invändigt övertryck
otät konstruktion
ånghalt i inneluften som är högre än mättnadsånghalten vid de kalla ytor där luften passerar
Samtliga förutsättningar 1, 2 och 3 måste vara uppfyllda för att kondens skall ske. Det räcker således att en av förutsättningarna tas bort för att eliminera risken. Om man säkerställer invändigt undertryck eller sänker ånghalten i inneluften kan man undvika risk för kondens."
"Fuktaspekterna kan sammanfattas på följande sätt. Ur diffusionssynvinkel är det i normala fall (bostadshus, skolor, daghem och kontor med fungerande ventilation) inte viktigt om plastfolie eller andra ångtäta material används eller ej. Ur konvektionssynpunkt är det väsentligt att konstruktionerna är lufttäta. Detta brukar man säkerställa med en plastfolie, men även andra tätningsmaterial är möjliga. Om konstruktionen är otät måste man enligt ovan försäkra sig om att konvektion inte kan ske, t ex genom att skapa undertryck inne."
Som jag ser det nu med friggeboden är det inga problem att köra utan plast, eftersom jag kan ha spisfläkten på när jag bor där, och då får jag ett undertryck i rummet.
Däremot i garaget är jag osäker, eftersom jag ska ha en luft-luftvärmepump kommer det väll bildas ett övertryck i hela garaget?
Å andra sidan blir det nog mindre kondens i ett stort 92m^2 garage än i en liten <15m^2 friggebod där man dessutom sover & lagar mat!
Byggaren kanske ville ha ett lager vindpapp innerst under väggen för att få/säkerställa ytterligare vindtäthet?
"Med konvektion menas att vattenånga transporteras med en luftström. I ett hus med otäta väggar, golv och tak kan luft läcka ut och in. Hur luften rör sig beror på lufttrycket ute och inne. Om det är invändigt övertryck kan varm, fuktig inneluft läcka ut i en kall konstruktion och detta kan leda till kondens. Det är av stor vikt att undvika sådan fuktkonvektion. För att fuktkonvektion skall ge skadlig kondens krävs
invändigt övertryck
otät konstruktion
ånghalt i inneluften som är högre än mättnadsånghalten vid de kalla ytor där luften passerar
Samtliga förutsättningar 1, 2 och 3 måste vara uppfyllda för att kondens skall ske. Det räcker således att en av förutsättningarna tas bort för att eliminera risken. Om man säkerställer invändigt undertryck eller sänker ånghalten i inneluften kan man undvika risk för kondens."
"Fuktaspekterna kan sammanfattas på följande sätt. Ur diffusionssynvinkel är det i normala fall (bostadshus, skolor, daghem och kontor med fungerande ventilation) inte viktigt om plastfolie eller andra ångtäta material används eller ej. Ur konvektionssynpunkt är det väsentligt att konstruktionerna är lufttäta. Detta brukar man säkerställa med en plastfolie, men även andra tätningsmaterial är möjliga. Om konstruktionen är otät måste man enligt ovan försäkra sig om att konvektion inte kan ske, t ex genom att skapa undertryck inne."
Som jag ser det nu med friggeboden är det inga problem att köra utan plast, eftersom jag kan ha spisfläkten på när jag bor där, och då får jag ett undertryck i rummet.
Däremot i garaget är jag osäker, eftersom jag ska ha en luft-luftvärmepump kommer det väll bildas ett övertryck i hela garaget?
Å andra sidan blir det nog mindre kondens i ett stort 92m^2 garage än i en liten <15m^2 friggebod där man dessutom sover & lagar mat!
Byggaren kanske ville ha ett lager vindpapp innerst under väggen för att få/säkerställa ytterligare vindtäthet?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Nu när jag läst lite mer om konvektion verkar det viktigt att man får lufttätt, antar det är därför byggarn föreslog man skulle ha vindpapp invändigt, antar man ska ha det då både i golv, väggar & tak, och överlappa så man får så tätt som möjligt.
Men förstog inte redigt problemet med att använda vanlig gullfiber?
Läste om ekofiber på ekofiber.se, det står: "Installeras med isoleringsmaskin av auktoriserade entreprenörer"?
Men förstog inte redigt problemet med att använda vanlig gullfiber?
Läste om ekofiber på ekofiber.se, det står: "Installeras med isoleringsmaskin av auktoriserade entreprenörer"?
Vad förstår du inte? patriklarsson.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Varför jag, som du skrev tidigare, kunde få problem med gullfiber, om man inte använder plast?
För att gullfibern inte kan bära den fukt som kommer från oss människor skrev du, och jag förstår naturligtvis vad du menar, men om man ventilerar när man bor där och lagar mat, då bör det ju inte bildas så mycket fukt i väggarna som behöver bäras?
När det gäller garaget på 92 kvadrat, dvs över 300 kubik, så lär det samtidigt bli minimalt med fukt i isoleringen då ytan/volymen är så stor.
Så här är friggeboden tätad med vindväv:

Det sitter en klämlist i nerkant runt om, själva läkten till panelen, och det sitter även en i ovankant runt om, i gavelspetsarna sitter det också vindväv som överlappar och sitter under övre läkt/klämlist, i ovankant ska det också dit läkt, det borde vara förhållandevis vindtätt, men jag får nog prata mer med byggaren farsan kände, och fråga vad han menade med vindpappen invändigt och vad han tycker om garaget.
För att gullfibern inte kan bära den fukt som kommer från oss människor skrev du, och jag förstår naturligtvis vad du menar, men om man ventilerar när man bor där och lagar mat, då bör det ju inte bildas så mycket fukt i väggarna som behöver bäras?
När det gäller garaget på 92 kvadrat, dvs över 300 kubik, så lär det samtidigt bli minimalt med fukt i isoleringen då ytan/volymen är så stor.
Så här är friggeboden tätad med vindväv:

Det sitter en klämlist i nerkant runt om, själva läkten till panelen, och det sitter även en i ovankant runt om, i gavelspetsarna sitter det också vindväv som överlappar och sitter under övre läkt/klämlist, i ovankant ska det också dit läkt, det borde vara förhållandevis vindtätt, men jag får nog prata mer med byggaren farsan kände, och fråga vad han menade med vindpappen invändigt och vad han tycker om garaget.
Det måste du se till att det inte blir.patriklarsson skrev:
T.ex. med en lämpligt placerad PAX-fläkt som blåser ut från garaget. Det är viktigt att du har ett svagt undertryck i garaget (och alla andra byggnader med).
Snyggt bygge. Vad jag mena med min fråga var, vad förstog du inte om ekofiber. Att det måste komma en person som sprutar in det i dina väggar? En som vet hur mycket det ska va i en vägg? Det är ju inte något man gör själv.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
"Icopal Vesta Pro
Används som vindskydd i vägg. Den skyddar isoleringen från blåst men är samtidigt öppen för att släppa ut eventuell fukt inifrån genom ett diffusionsmotstånd på ca 10x10³ s/m. Vesta Pro består av cellulosapapp som impregnerats med bitumen."
Windy dvs vindväven jag använt har ett diffusionsmotståndet är ca 18x10³ s/m.
Ifall någon läser tråden och undrar.. Kommer nog sätta vindpapp invändigt då både i friggeboden och i garaget, för att förhindra luftströmmar de som tydligen bildar så kallad konvektion.
Återstår bara frågan om jag kan använda vanlig gullfiber, är ju enklare att svänga förbi byggmax, beijer eller nå sånt ställe på vägen lite då & då och köpa me sig en rulle, än att köpa nå special som tydligen verkar krångligare att installera dessutom?
Eftersom jag inte bor på byggplatsen eller kan ha något lager där bl.a.
Används som vindskydd i vägg. Den skyddar isoleringen från blåst men är samtidigt öppen för att släppa ut eventuell fukt inifrån genom ett diffusionsmotstånd på ca 10x10³ s/m. Vesta Pro består av cellulosapapp som impregnerats med bitumen."
Windy dvs vindväven jag använt har ett diffusionsmotståndet är ca 18x10³ s/m.
Ifall någon läser tråden och undrar.. Kommer nog sätta vindpapp invändigt då både i friggeboden och i garaget, för att förhindra luftströmmar de som tydligen bildar så kallad konvektion.
Återstår bara frågan om jag kan använda vanlig gullfiber, är ju enklare att svänga förbi byggmax, beijer eller nå sånt ställe på vägen lite då & då och köpa me sig en rulle, än att köpa nå special som tydligen verkar krångligare att installera dessutom?
Eftersom jag inte bor på byggplatsen eller kan ha något lager där bl.a.
En luftvärmepump skapar väl inget övertryck, den cirkulerar väl bara den luft som är inomhus, tar ingen luft utifrån. Eller det finns kanske sådana modeller.
Träig snickare, du skriver att plasten skall monteras direkt under panel eller gipsskiva, viklen nytta gör den då? med tusende hål efter spik och skruv. Men som flera har påpekat, i en byggnad som inte är uppvärmd på heltid skall man inte ha någon plast. Oavsett isoleringstyp.
Träig snickare, du skriver att plasten skall monteras direkt under panel eller gipsskiva, viklen nytta gör den då? med tusende hål efter spik och skruv. Men som flera har påpekat, i en byggnad som inte är uppvärmd på heltid skall man inte ha någon plast. Oavsett isoleringstyp.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Mikael_L: eftersom jag är helt ny på detta med byggen och aldrig har funderat på det så känns det spontant att om man blåser in varmluft någonstans & suger/blåser ut luft någon annanstans så försvinner en massa värme genom den ventilationen/PAX fläkten du pratar om? Men det kanske bara är en missuppfattning från min sida, och hur vet man hur stor/effektiv fläkt man behöver för att räcka till?
Jag har ev. funderat på att bygga igen ett rum i garaget, ungefär 1/4 storlek, och isolera detta mer än resten av garaget och ha värmepumpen där inne men att man kan öppna upp till resten av lokalen, för att kunna hålla lite varmare där inne än i resten av garaget på vintern, kan det vara en bra ide?
Isåfall lär man ju få högt övertryck just i det rummet, men kanske kan montera en sådan PAXfläkt du pratar om i en annan del av garaget?
Även om det är varmast där kommer jag försöka hålla 5-10 grader i hela garaget medans man där inne kanske har 15-20 grader just när man arbetar, eftersom man oftast inte måste springa runt i hela garaget. För att få ner elkostnaderna.
Ventilation behöver man antagligen alltid antar jag.. vid porten eller något sådant kanske (brukar väll tom sitta ventilgaller i vissa garageportar)?
Jag har ev. funderat på att bygga igen ett rum i garaget, ungefär 1/4 storlek, och isolera detta mer än resten av garaget och ha värmepumpen där inne men att man kan öppna upp till resten av lokalen, för att kunna hålla lite varmare där inne än i resten av garaget på vintern, kan det vara en bra ide?
Isåfall lär man ju få högt övertryck just i det rummet, men kanske kan montera en sådan PAXfläkt du pratar om i en annan del av garaget?
Även om det är varmast där kommer jag försöka hålla 5-10 grader i hela garaget medans man där inne kanske har 15-20 grader just när man arbetar, eftersom man oftast inte måste springa runt i hela garaget. För att få ner elkostnaderna.
Ventilation behöver man antagligen alltid antar jag.. vid porten eller något sådant kanske (brukar väll tom sitta ventilgaller i vissa garageportar)?
Produkter som diskuteras: "PAXfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Mina tunna friggebodsväggar består av, innifrån och ut.
13mm gips, 70mm reglar och 70mm paroc stenullskiva, Parocs vindväv T-wind (typ windy och icopals dito), 15mm spikläkt (för luftspalt bakom panelen) 22mm fasadpanel.
Jag ser ingen anledning till att sätta vindpapp eller vindväv mellan isolering och gipsskiva. Men det kan vara något jag inte vet om.
Ska man ha träpanel ist för gips så skulle en anledning kunna vara mot den lilla risken att lite isolering kan smula fram mellan panelbrädorna.
Å andra sidan tror jag inte att papp eller väv däremellan skadar på något vis heller, men det kostar några kronor extra och lite tid.
Vad det gäller de olika vindvävarna är jag ganska säker på att de olika fabrikatens är relativt likvärdiga. Jämför man diffusionsmotståndet ska man mer titta på ifall exponenten skiljer sig åt.
Tätskikt till badrum ska ha minst 1x10e6 s/m (om jag inte minns fel nu) dvs 1000 ggr mer. Åldersbeständig plast vill jag minnas är ännu tätare.
13mm gips, 70mm reglar och 70mm paroc stenullskiva, Parocs vindväv T-wind (typ windy och icopals dito), 15mm spikläkt (för luftspalt bakom panelen) 22mm fasadpanel.
Jag ser ingen anledning till att sätta vindpapp eller vindväv mellan isolering och gipsskiva. Men det kan vara något jag inte vet om.
Ska man ha träpanel ist för gips så skulle en anledning kunna vara mot den lilla risken att lite isolering kan smula fram mellan panelbrädorna.
Å andra sidan tror jag inte att papp eller väv däremellan skadar på något vis heller, men det kostar några kronor extra och lite tid.
Vad det gäller de olika vindvävarna är jag ganska säker på att de olika fabrikatens är relativt likvärdiga. Jämför man diffusionsmotståndet ska man mer titta på ifall exponenten skiljer sig åt.
Tätskikt till badrum ska ha minst 1x10e6 s/m (om jag inte minns fel nu) dvs 1000 ggr mer. Åldersbeständig plast vill jag minnas är ännu tätare.
Det är riktigt som du skriver, men hur allvarligt det blir beror mycket på ventilationen.Bror skrev:
Har man det svaga undertryck i huset som man ska ha så blir det ingen utåtgående konvektion i spikhålen. Så den enda fukten som går in i väggen då är genom diffusion. OK hålen stoppar diffusionen noll, typ. Men å andra sidan är diffusion en relativt långsam process så det blir i slutänden inte så väldigt stora mängder fukt. (Men helt klart bättre om det blir noll givetvis
Skulle man däremot ha övertryck i huset så kan ganska små hål i diffusionsskiktet få katastrofala konsekvenser. För resultatet blir då en ständig luftström med varm fuktig inomhusluft rakt ut i väggens isolering. Där det under vintertid kommer att fälla ut det mesta av sin fukt då temperaturen är lägre en bit in i väggen.
Dessutom, har man undertryck så brukar det betyda att man har en korrekt ventiltion, som därigenom ser till att fuktig luft inomhus kontinuerligt förpassas bort.
Mikael_L. Var i väggen skulle du sätta plasten om du måste sätta den någonstans?