Frågor om isolering av ovanvåning

3k läst  4 svar

1. N
    Medlem Nivå 9
    Nu har jag ritat och räknat på vår eventuella ovanvåning.

Jag har lite frågor som jag hoppas någon här på forumet kan hjälpa mig med.

1) Jag tänker bygga luftspalten med läkt och oljeimpregnerad masonit.

Hur gör man vid t.ex. ventilationsgenomföringar m.m. samt anslutningen mot takfoten?

Jag kan inbilla mig att det bästa resultatet är att ta av röret/slangen och att man gör hål i masoniten för genomföringen som monteras tillbaka efter masoniten är uppskruvad. Jag tycker inte att det skulle bli tillräckligt tätt runt genomföringen bara genom detta. Ska man täta med något mellan hål och rör?

I mitt fall har jag vindskyddsgips som sticker upp vid takfoten, tänkte ansluta masoniten mot dessa. Samma sak här ska man täta vid anslutningen gips och masonit?

2) Jag är just nu inne på att låta en lösullsentreprenör komma och spruta lösull i snedtak och stösbensväggar dock är jag inte säker på om gavlarna ska sprutas.

Har någon erfarenhet av denna metod?

3) Jag tänkte isolera hela taket ner till takfoten samt även stödbenen.

Hur mycket isolering behöver man i stödbensväggen?
    Ska man sätta plastfolie från nock till takfot samt även på insidan av stödbensväggen?
    Ska man ha plast på insidan av gavlarna även på den delen som är i kattvinden?

4) Vad tycker ni man ska ha för minsta mått mellan trappsteg och innertak i snedtaket, räcker 1,9m (har lite problem med taklutning kontra isoleringstjocklek)?

2. F
    Medlem Nivå 3

Re: Frågor om isolering av ovanvåning

1) gips mot masonit - vet ej. Annars låter det bra.

2) läste någonstans på forumet att det krävs mer (tjockare) lösull för att erhålla samma värmebevarande egenskaper som med skivor.

3) bra fråga. Du bör kanske se till att det inte blir så fuktigt i kattvinden och därmed sätta plasten i snedtaket ner mot takfoten i stället för att dra den efter stödbenen. Läste någonstans att plasten får sitta 1/3 in i isoleringen från den varma sidan och då borde den kunna gå att sättas enbart i snedtaket.

4) Beror på vad du föredrar. Jag som är 1.93 cm i strumplästen skulle nog välja lite högre i taket.

3. N
    Medlem Nivå 9

Jag har kollat runt lite angående lösull kontra skivor och det jag har kommit fram till är att dagens "lösullssprutare" blåser slutna utrymmen som snedtak m.m. med en viss densitet (typ 26 kg/m3).
    Enligt de uppgifter jag har hittat från SITAC’s typgodkännande så blir värmekonduktiviteten (W/mºC) 0,036 för slutna utrymmen med lösull och enligt produktbladen på skivor 0,037.
    Så jag tycker att det verkar vara rätt så lika för tjocklekens skull samt att det också minimerar risken för sättningar i framtiden.

Angående plastfolie på snedtak eller/och stödbensvägg och gavelspetsar så är det nog en fråga man får kolla upp lite mer - någon som har fler bud?

Är det någon som har fler tips på vad och hur man ska täta genomföringar m.m. genom luftspalten med?

4. N
    Medlem Nivå 9

Ingen som har några synpunkter om detta? :(

5. F
    Medlem Nivå 3

Angående masoniten i luftspalten så är det omöjligt att få det helt tätt. Det du gör är att sätta vindskyddspapp på insidan av masoniten. Finns färdiga isolerskivor med papp på ena sidan.Själv har jag papp på rullar som jag ska lägga ut. När du isolerat klart spänner du ut åldersbeständig plast över hela skiten med överlapp. Plasten ska även dras över kanterna på gipsskivorna/spånskivorna i innerväggen sen är det klart. Det lär ju knappast blåsa igenom 30 cm isolering med både papper och plast i väggarna.

Angående luftdonet behövde jag inte ta loss slangen för att få masonitskivan runt den. Jag delade skivan på mitten där skivan möter halva diametern på luftdonet. Sågade ur halva cirkeln på vardera skiva. Den ena skivan sågade jag ut halvcirkeln ett par centimeter längre upp så att det blev ett överlapp mellan skivorna. I mitt fall räcker det inte med en skiva/fack (1220x2440). Du kan titta hur jag gör om du går in på

http://alvsbyhus.homelinux.org

Funkar bara när min dator är påslagen

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: