Jag har ny frys (Husqvarna QT922) där cirkulationsfläkten väsnas så mycket att jag börjat fundera ifall det är något fel på den. I min amatörmässiga felsökning märker att förångaren bak inte syns som det brukar. Istället sitter en matta monterad och som är helt sval medan skåpet blir varmt på sidorna. Ska det vara så? (Se bild).
Är det fler här som har erfarenhet ifall cirkulationsfläkten ibland väsnas mer än normalt vid köp av ny frys?
Är det fler här som har erfarenhet ifall cirkulationsfläkten ibland väsnas mer än normalt vid köp av ny frys?
Redigerat:
På vilket sätt väsnas den? Surr, bubbel, skrammel?
Vår nya kyl skramlade när kompressorn gick upp i varv. Efter lite felsökning upptäckte vi att två små rör på baksidan låg och skramlade mot varandra. Vi buntade ihop dem med buntband, så nu skramlar den inte.
Vår nya kyl skramlade när kompressorn gick upp i varv. Efter lite felsökning upptäckte vi att två små rör på baksidan låg och skramlade mot varandra. Vi buntade ihop dem med buntband, så nu skramlar den inte.
Det viner om frysen. Som en datorfläkt som jobbar medelhårt medan man lirar spel. Kan höra frysen ända in i sovrummet 7 meter bort när sovrumsdörren står öppen.mrsnhp skrev:
kommer vinandet från baksidan eller inifrån ?R rhomax skrev:
låter det konstant?
tystnar det när du öppnar dörren?
hur många dagar har du haft den?
Ja det är normalt att bara sidorna är varma vid kompressordrift!
därför får det inte stå något intill utan luftspalt, kolla instruktionsbokens installations anvisningar
Det tystnar när dörren öppnas. Lite svårt att säga vad det kommer ifrån. Jag har haft den i ca 2 veckor.electroluxaren skrev:kommer vinandet från baksidan eller inifrån ?
låter det konstant?
tystnar det när du öppnar dörren?
hur många dagar har du haft den?
Ja det är normalt att bara sidorna är varma vid kompressordrift!
därför får det inte stå något intill utan luftspalt, kolla instruktionsbokens installations anvisningar
Enligt installationsanvisningen är frysen 595mm och minsta bredd är 600mm vilket jag har.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan det vara så att det är för fullt på översta hyllan, i min frys sitter ett galler högst upp och där blåser fläkten ner. Blir det ganska tätt där så kan fläkten gå upp i varv när den inte har någon luft att greppa i, blir liksom ett litet vacum på sugsidan och stopp på trycksidan och fläkten stallar som det heter och går upp i övervarv. Kolla det eftersom du säger, "" att öppnar jag dörren så tystnar det """ fläkten får då fritt fram att blåsa.
inte din grej riktigt det här med dynamisk kylning?J jonaserik skrev:Kan det vara så att det är för fullt på översta hyllan, i min frys sitter ett galler högst upp och där blåser fläkten ner. Blir det ganska tätt där så kan fläkten gå upp i varv när den inte har någon luft att greppa i, blir liksom ett litet vacum på sugsidan och stopp på trycksidan och fläkten stallar som det heter och går upp i övervarv. Kolla det eftersom du säger, "" att öppnar jag dörren så tystnar det """ fläkten får då fritt fram att blåsa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

