Hej. Till mitt 2*2 meter 1300 liter Spa grävde jag ut, la grus och sand som plattades ordentligt med vibra , sen stenplattor, sen tjock isolerplast täckt av byggplast i en skruvad impregnerad träram. Allt noga avvägt med vattenpass förstås. Allt perfekt i efterhand, kunde inte se en millimeter skillnad någonstans i vattennivån. Nu ska jag bygga altan runt om.
Nu efter ett halvår har jag en lutning på en centimeter. Mitt Spa står i en lutning, som för många år sedan av förra ägaren fylldes med sten och grus till en platå, och det är på lutningssidan Spat har sjunkit. Nu mina frågor, jag är själv en glad amatör på bygg och är tacksam för alla svar, stort som smått:
1. Kan jag rätta till i efterhand på något enklare sätt? Spat har en hel botten, en idé jag hade var att lyfta bort Spat och sen lägga 3-4 träribbor i olika tjocklekar ovanpå plasten för att jämna till. Och kanske fylla med sand mellan dessa? Men då kanske den stora tyngden gör att Spat skadas eftersom trycket inte är på hela ytan?
2. Jag har sett att en del av er tar bort träramen när Spat är på plats. Varför? Gör träramen skada på sikt, eller är det mer en utseendesak?
3. Och byggplasten, kanske den ska bort i de delar som inte är helt under Spat? Som det är nu samlas en del under den, fukt, myror osv
4. Slutligen. När man badar, spills ju lite vatten ut. Då rinner lite sand från runt om bort. Jättelite, men många bäckar små... På sikt tänker jag mig att det kan bli problem, då lär det luta ännu mer och till slut kana ner... Hur löser ni det, lägger på markduk, täcker marken med impregnerade bräder, fyller på sand efter hand, eller annat?