Hej! Jag och min sambo var på visning på ett hus som vi verkligen gillar, men både vid syn på plats och efter granskning av besiktningsprotokollet framkommer vissa betänkligheter. ingen av oss är jätteinsatta, jag hoppas ni här kan vara behjälpliga! 
Det är en 1,5 plansvilla från 1966 med sadeltak. står på betongplatta på mark. stomme och bjälklag är trä.
Taket är parrallelltak av Betongpannor med underliggande råspont och takpapp.
Taket har av säkerhetsskäl endast besiktats från takfot och begränsat till takstege. Taket lades om 2010; Nytt tak med ny papp, viss råspont byttes.
Anmärkningarna taket:
- fot och vindskivor.
-Nockband saknas.
-En takpanna ligger snett vid plåt.
-Otäta, färgflagnande, äldre plåtar och plåtdetaljer.
-Fuktgenomslag noteras på råsponten på insidan tak.
enl säljare fanns fukt på yttertakets råspont innan takbytet. se bilder
Anmärkningar vind:
Nockvind ej besiktningsbar. Lucka saknas. Lucka bör tas upp för att göra vinden besiktninsgbar, enl besiktningsman.
Sidovindar:
-Mikrobiell påväxt.
-Spår av fukt på råponten och landgång, vid besiktningstillfället torrt. Säljare berättar att fuktfläckar fanns innan takbytet.
Vad säger ni, behöver detta åtgärdas omedelbart? Hur omfattande arbete isåfall? Omläggning tak, riva råspont? Punktinsatser?
På ett grovt ungefär, vid worst case samt rimligt case, vad pratar vi för kostnader?
Det är en 1,5 plansvilla från 1966 med sadeltak. står på betongplatta på mark. stomme och bjälklag är trä.
Taket har av säkerhetsskäl endast besiktats från takfot och begränsat till takstege. Taket lades om 2010; Nytt tak med ny papp, viss råspont byttes.
Anmärkningarna taket:
- fot och vindskivor.
-Nockband saknas.
Anmärkningar vind:
Nockvind ej besiktningsbar. Lucka saknas. Lucka bör tas upp för att göra vinden besiktninsgbar, enl besiktningsman.
Sidovindar:
-Mikrobiell påväxt.
-Spår av fukt på råponten och landgång, vid besiktningstillfället torrt. Säljare berättar att fuktfläckar fanns innan takbytet.
Vad säger ni, behöver detta åtgärdas omedelbart? Hur omfattande arbete isåfall? Omläggning tak, riva råspont? Punktinsatser?
På ett grovt ungefär, vid worst case samt rimligt case, vad pratar vi för kostnader?
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Påväxten på takfoten skulle jag inte vara så oroad för. En tvätt och ommålning så är det fixad.A Aron84 skrev:Hej! Jag och min sambo var på visning på ett hus som vi verkligen gillar, men både vid syn på plats och efter granskning av besiktningsprotokollet framkommer vissa betänkligheter. ingen av oss är jätteinsatta, jag hoppas ni här kan vara behjälpliga!
Anmärkningarna taket:
- fot och vindskivor.
-Nockband saknas.
Anmärkningar vind:
Sidovindar:
-Mikrobiell påväxt.
Men kombinationen av att inte komma åt nockvind, noteringar om fuktgenomslag och andra spår av fukt, samt "otäta" plåtdetaljer gör nog att man bör var föreberedd på att behöva ta tag i detta omgående med iaf en undersökning och ev reparation om det finns läckor.
Eftersom taket skall vara omlagt 2010 så "borde" det ju vara ok, men som sagt finns ju indikationer på att så inte är fallet. Hur stort problemet är måste man som sagt titta djupare på.
Så ta höjd för det finansiellt skulle jag säga. Kanske itne en hel omläggning av tak, men iaf att ta in takläggare/plåtslagare samt ta upp en inspektionslucka (det bör ni kunna göra själva?)
Klicka här för att svara