7 880 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Frågor om Festool CMS + TS55 sänksåg
Jag hade i ditt ställe utan tvekan gått på kombinationen sänksåg + DW745. Ordna med ett fällbart sågbord om du har ont om plats. Se http://www.swedishwoodworking.com/articles/the-micro-workshop-part-2/
Det hade varit enklare med MFT om det är repetitiva mått som är kravet. Eller FS- PA som det redan nämnts. Dock kan FS-PA vara lite bökigt att ställa in men när man väl ställt in blir det enkelt. Mats Bengtsson på det här forumet förklarade för några år sen tydligt hur man ställer in FS-PA.agehall skrev:
CMS som bordssåg är just ett bordssåg och är lämpad för smala ämnen, tex när man ska klyva lister. En annan fördel med CMS är att man även kan ha andra moduler i. Fräsmodulen med OF 2200 är favoriten.
Jag är skeptisk mot FS-PA för luckor som är 2m höga... Jag kan tänka mig att det lätt blir glapp. Men visst finns det bättre lösningar än att köra det genom CMS-bordet. Men det var det bästa jag hade tillgängligt just då och det funkade förvånansvärt bra.
Jag skulle inte vilja göra det med skarvade skenor, nej. Däremot med en 3m-skena borde det funka. Har dock inte testat på längre stycken än 1200mm.agehall skrev:
Klicka här för att svara