Byggahus.se

Kabeldragning komplicerad tomt. Principfrågor

1. P
    Medlem · Älvsborgs · 540 inlägg

plan-g

Medlem
    Har en extremt komplicerad tomt och har inhandlat en Husqvarna automower 420.

Har några frågor inför kabeldragning:

Kan jag lägga begränsningskabeln precis intill gruset och därmed låta klipparen passera över stenarna vid klippning få "allt" gräs klippt i kanter och mellan stenar?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210508_170729.jpg

Kan jag riskfritt låta klipparen klippandes passera över sådana här stenar på gräsmattan?
    IMG_20210508_171034.jpg

Jag har en 20 meter lång sånhär "korridor" utaför häcken som vetter ut mot vägen utanför tomten. Bredd ca 110cm . Skulle både vilja ha det klippt samt använda det som transportsträcka med guidkabeln för vidare transport till nästa gräsmatta- genomförbart? Hur uppför sig klipparen vid klippning i långsmala korridorer? Lägger jag guidekabeln i mitten?
    IMG_20210508_170927.jpg

Skulle vilja att gärsklipparen via guidekabeln åker över gruset, stenarna och ned för gräsbacken - genomförbart?
    IMG_20210508_170807.jpg

Otroligt tacksam för råd!

2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 441 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Jag tror att allt utom lösgruset på sista bilden kommer funka. Där tror jag att roboten riskerar att gräva sig fast. Kan du lägga ett band med sten över gruset där klipparen ska över? Slänten är svår att se hur brant den är, men ser inte problematisk ut.

Den långa passagen längs vägen, där får du dels fundera på om det är ok att klipparen är ute och vänder i kanten av vägbanan, dels bör du lägga guiden så att klipparen har relativt mycket plats på den sida om guiden den faktiskt rör sig på (vänster sida, mot laddaren sett). Bredden av passagen i sig ser jag inget problem med.

De andra sakerna ser jag inga problem med.

• Laddar…
  3. C
    Medlem · 9 473 inlägg
    Om stenläggningen ligger i marknivå som på bilden är det inga problem alls. Men om det sticker upp en kant någonstans kan man behöva justera in stenarna, det är något man märker och får fixa varteftersom första säsongen.

Klipparen går mer eller mindre till vänster om guidekabeln sett i riktning mot laddstationen. Så guiden placeras utifrån det, dock inte närmare än 30 cm från begränsningskabeln.
    Men annars är korridorer inte någon höjdare. När den går in och ut på guiden är det inget problem, men när den klipper är den inte smart nog att klippa längs med utan den åker ping-pong inne i korridoren vilket är väldigt ineffektivt. Det funkar, men man får räkna med att den spenderar väldigt mycket tid där och att klippresultatet inte blir det bästa.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.