Hej,
Vi ska installera en CTC GSi 12 där vi enbart har golvvärme, inga radiatorer.
Sitter och läser igenom installationsmanualen till CTCs bergvärmepump GSi 12 och slås av några frågor som någon här inne säkert har koll på.
Såhär ser principschemat ut:
Här är en översiktsbild över komponenter och funktioner:
Fråga 1: Det verkar finnas en cirkulaionspump för tappvarmvattnet, men ingen på radiatorkretsen, är detta ett skrivfel eller använder tappvattnet verkligen en cirkpump och ska man själv komplettera med en cirkpump för radiatorkretsen?
Fråga 2: Det finns ingen blandningsventil inritad i schemat, behövs inte en sådan med denna typen av pump (som saknar beredare och har en genomströmmningsvärmare istället)?
Fråga 3: Avluftning, det finns två automatiska avluftare medskickade, det är tydligt vart de ska sitta, men det är inte tydligt vad de avluftar för något. Radiatorkretsen verkar den ena vara till, eftersom den sitter ihop med säkerhetsventilen. Sen gissar jag på att den andra avluftar brinekretsen, men den hade jag gissat skulle sitta ovanpå expansionskärlet?
Jag tackar på förhand de som tar sig tid att läsa och kommentera frågorna.
Manualen i sin helhet:
Vi ska installera en CTC GSi 12 där vi enbart har golvvärme, inga radiatorer.
Sitter och läser igenom installationsmanualen till CTCs bergvärmepump GSi 12 och slås av några frågor som någon här inne säkert har koll på.
Såhär ser principschemat ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en översiktsbild över komponenter och funktioner:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga 1: Det verkar finnas en cirkulaionspump för tappvarmvattnet, men ingen på radiatorkretsen, är detta ett skrivfel eller använder tappvattnet verkligen en cirkpump och ska man själv komplettera med en cirkpump för radiatorkretsen?
Fråga 2: Det finns ingen blandningsventil inritad i schemat, behövs inte en sådan med denna typen av pump (som saknar beredare och har en genomströmmningsvärmare istället)?
Fråga 3: Avluftning, det finns två automatiska avluftare medskickade, det är tydligt vart de ska sitta, men det är inte tydligt vad de avluftar för något. Radiatorkretsen verkar den ena vara till, eftersom den sitter ihop med säkerhetsventilen. Sen gissar jag på att den andra avluftar brinekretsen, men den hade jag gissat skulle sitta ovanpå expansionskärlet?
Jag tackar på förhand de som tar sig tid att läsa och kommentera frågorna.
Manualen i sin helhet:
1: nere till vänster sitter laddpumpen som driver runt värmen
2: oftast är vv tempen så låg att skållningsrisken är litens så blandningsventil behövs inte. Vi sätter då inte in nån om inte husägaren vill ha en eftersom dom medåren kan börja krångla
3: båda är för radiator vattnet. Tror det är för tank och vv slingan
2: oftast är vv tempen så låg att skållningsrisken är litens så blandningsventil behövs inte. Vi sätter då inte in nån om inte husägaren vill ha en eftersom dom medåren kan börja krångla
Varför behöver ett icke slutet system (tappvarmvatten) avluftas i värmepumpen?V Vector skrev:1: nere till vänster sitter laddpumpen som driver runt värmen
Vet du varför tappvarmvattenspumpen finns och hur den funkar?
Då behövs det heller ingen säkerhetsventil på tappvarmvattnet? Tänker att det inte finns någon risk för att det ska byggas upp tryck i det som på en traditionell värmepanna?V Vector skrev:
Klicka här för att svara