3 088 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Många frågor om CTC
Här kommer en drös frågor från en bergvärmenovis...
Har precis kört igång en CTC Ecoheat 7:a (105h), och hamnar omedelbart i funeringar.
1. Rumsgivare, vi har en sluttningsvilla med golvvärme i betongplattan och i träbjälklaget ovan. Varje rum har en termostat som reglerar den slingan. Behövs då pannans rumsgivare?
2. Det senaste dygnets log ger att kompressorn har gjort 37 starter med en total driftid på 8h, det ger en start var 40:e minut och 12 minuters gångtid - är det inte meningen att pumpen skall gå länge och sällan snarare än ofta och kort? Tips på inställningar som påverkar detta mottages tacksamt.
3. Finns det någon annan där ute som kör en CTC Ecoheat i Stockholmstrakten som har lust att dela med sig av sina "optimerade" inställningar (ja, jag vet de gäller inte per automatik vårt nybyggda, men kan ge en fingervisning...).
Mvh
Per Lundborg
Har precis kört igång en CTC Ecoheat 7:a (105h), och hamnar omedelbart i funeringar.
1. Rumsgivare, vi har en sluttningsvilla med golvvärme i betongplattan och i träbjälklaget ovan. Varje rum har en termostat som reglerar den slingan. Behövs då pannans rumsgivare?
2. Det senaste dygnets log ger att kompressorn har gjort 37 starter med en total driftid på 8h, det ger en start var 40:e minut och 12 minuters gångtid - är det inte meningen att pumpen skall gå länge och sällan snarare än ofta och kort? Tips på inställningar som påverkar detta mottages tacksamt.
3. Finns det någon annan där ute som kör en CTC Ecoheat i Stockholmstrakten som har lust att dela med sig av sina "optimerade" inställningar (ja, jag vet de gäller inte per automatik vårt nybyggda, men kan ge en fingervisning...).
Mvh
Per Lundborg
1. Rumsgivare kan vara bra att ha om du har stora lokala variationer i rumstemp tex pga sol eller eldning i öppenspis. Om rumstempen följer utetempen i alla rum på ett ungefär så klarar man sig antagligen utan.
2. Jag har dom senaste dygnen noterat 5 start och stopp, 3h gångtid. Du har helt rätt i att pumpen skall gå längre och sällan. Exakt vad man kan göra på en CTC tål att tänka på, gradminutreglering används inte så vitt jag vet. Du kanske kan öka tillåten diff på framledningstemperaturen (jämfört med börvärdet)?
2. Jag har dom senaste dygnen noterat 5 start och stopp, 3h gångtid. Du har helt rätt i att pumpen skall gå längre och sällan. Exakt vad man kan göra på en CTC tål att tänka på, gradminutreglering används inte så vitt jag vet. Du kanske kan öka tillåten diff på framledningstemperaturen (jämfört med börvärdet)?
CTCn har en traditionell pannkropp med 223 liter vatten och en genomströmmningsväxlare för varmvattnet. Om man ökar temperaturskillnaden mellan start och stopp så får man färre starter. Alltså sänk den temperatur i pannkroppen då pumpen ska starta och/eller höj den temperatur då pumpen ska stanna.
Du har nog tänkt rätt, rumsgivaren kompletterar utegivaren för styrning av framledningstemp och har inget med rumstermostaterna att göra. Exakt hur VP korrelerar data från utegivare och innegivare varierar säkert, men ska det vara någon vits känns det som om innegivaren måste vara "dominant"....
/Mathias
/Mathias
Klicka här för att svara