1 894 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Frågor om bygglov och lite annat.
Jag bor ure på landet på en liten avstyckad gård med några tunnland mark.
Nu har min särbo och jag lite planer för framtiden.
Vi tänkte att jag skulle stycka av en liten hörna på min mark som idag fungerar lite som trädgård/uppställningsyta för mig. Det är varken betesmark eller åkermark. Och det handlar om ca 3000m².
Vi tänkte bygga ett litet vinterbonat hus på ca 40m² åt henne där. Som ett deltidsboende/atelje.
Vatten och avlopp kommer kopplas in på mitt befintliga (enskilt avlopp och grävd brunn).
Närmata granne bor 300m bort.
Vilka tillstånd krävs eventuellt för detta?
Vi undrar även om det finns någon form av klassifiering av själva marken att ta hänsyn till? Om tomten vid avstyckningen får en klassificering som gör att det inte går att bygga på den. Har banken några åsikter om vilken typ av mark det handlar om då det kommer till att låna ut pengar till ett nybygge?
Vi är okunniga när det handlar om dessa ämnen. Så vi är tacksamma för tips och svar. Eller råd om var vi ska vända oss för svar.
Mvh Jacob
Nu har min särbo och jag lite planer för framtiden.
Vi tänkte att jag skulle stycka av en liten hörna på min mark som idag fungerar lite som trädgård/uppställningsyta för mig. Det är varken betesmark eller åkermark. Och det handlar om ca 3000m².
Vi tänkte bygga ett litet vinterbonat hus på ca 40m² åt henne där. Som ett deltidsboende/atelje.
Vatten och avlopp kommer kopplas in på mitt befintliga (enskilt avlopp och grävd brunn).
Närmata granne bor 300m bort.
Vilka tillstånd krävs eventuellt för detta?
Vi undrar även om det finns någon form av klassifiering av själva marken att ta hänsyn till? Om tomten vid avstyckningen får en klassificering som gör att det inte går att bygga på den. Har banken några åsikter om vilken typ av mark det handlar om då det kommer till att låna ut pengar till ett nybygge?
Vi är okunniga när det handlar om dessa ämnen. Så vi är tacksamma för tips och svar. Eller råd om var vi ska vända oss för svar.
Mvh Jacob
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Avstyckning gör man via lantmäteriet.J Jacbop skrev:Jag bor ure på landet på en liten avstyckad gård med några tunnland mark.
Nu har min särbo och jag lite planer för framtiden.
Vi tänkte att jag skulle stycka av en liten hörna på min mark som idag fungerar lite som trädgård/uppställningsyta för mig. Det är varken betesmark eller åkermark. Och det handlar om ca 3000m².
Vi tänkte bygga ett litet vinterbonat hus på ca 40m² åt henne där. Som ett deltidsboende/atelje.
Vatten och avlopp kommer kopplas in på mitt befintliga (enskilt avlopp och grävd brunn).
Närmata granne bor 300m bort.
Vilka tillstånd krävs eventuellt för detta?
Vi undrar även om det finns någon form av klassifiering av själva marken att ta hänsyn till? Om tomten vid avstyckningen får en klassificering som gör att det inte går att bygga på den. Har banken några åsikter om vilken typ av mark det handlar om då det kommer till att låna ut pengar till ett nybygge?
Vi är okunniga när det handlar om dessa ämnen. Så vi är tacksamma för tips och svar. Eller råd om var vi ska vända oss för svar.
Mvh Jacob
Sen behövs troligen någon form av bygglov iom att det blir en ny fastighet, även om det är ute på landet och inte detaljplanerat, men där får du nog kontakta kommunen. Dom kan också ha krav på avloppslösningar, elnät osv
Vad gäller avlopp, vägar osv så är det nog bra att skriva ordentliga papper, man vet aldrig vad framtiden för med sig (även om man håller ihop så kan andra saker hända som gör att ev arvingar/släktingar osv blir inblandade och då är det bra att allt är ordnat på rätt sätt), så man har servitut osv på det.
Banken kan nog låna pengar på olika mark, men är det tex lantrbuksklassad så är det nog svårt med bolån, då måste man ha ett lantbrukslånb som brukar gå på markvärdet om jag förstått det rätt
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men är avsikten verkligen att stycka av en tomt för detta?
Räcker det inte att bygga huset som ett (bygglovsmässigt) gästhus?
Räcker det inte att bygga huset som ett (bygglovsmässigt) gästhus?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Om ni inte vill hålla på och söka bygglov och ha er, är det smidigare att bygga din särbos hus på den befintliga fastigheten, under förutsättning att din fastighet ligger utanför detaljplanerat område och samlad bebyggelse. Ni får då bygga ett hus på max 50 kvadratmeter utan bygglov!J Jacbop skrev:Jag bor ure på landet på en liten avstyckad gård med några tunnland mark.
Nu har min särbo och jag lite planer för framtiden.
Vi tänkte att jag skulle stycka av en liten hörna på min mark som idag fungerar lite som trädgård/uppställningsyta för mig. Det är varken betesmark eller åkermark. Och det handlar om ca 3000m².
Vi tänkte bygga ett litet vinterbonat hus på ca 40m² åt henne där. Som ett deltidsboende/atelje.
Vatten och avlopp kommer kopplas in på mitt befintliga (enskilt avlopp och grävd brunn).
Närmata granne bor 300m bort.
Vilka tillstånd krävs eventuellt för detta?
Vi undrar även om det finns någon form av klassifiering av själva marken att ta hänsyn till? Om tomten vid avstyckningen får en klassificering som gör att det inte går att bygga på den. Har banken några åsikter om vilken typ av mark det handlar om då det kommer till att låna ut pengar till ett nybygge?
Vi är okunniga när det handlar om dessa ämnen. Så vi är tacksamma för tips och svar. Eller råd om var vi ska vända oss för svar.
Mvh Jacob
Tillägg: en länk, reglerna är Boverkets och gemensamma för hela landet. Den här valde jag för den pedagogiska illustrationen om du scrollar ner lite:
https://www.jonkoping.se/byggabomil...anerochregler.4.18363ea31862b16dbb84f724.html
Vill ni genomföra en avstyckning först och bygga på den nybildade fastigheten, blir det till att först söka förhandsbesked, sedan avstyckningsproceduren och till sist söka bygglov och börja bygga. Någonstans i förloppet bör din särbo söka byggnadskreditiv för att bygga sitt hus, om hon inte har besparingar. Det kan vara svårt att få byggnadskreditiv på landet, eftersom de befintliga husen ofta är mycket billigare än kostnaden för att bygga nytt.
Den avstyckade fastigheten måste få servitut på att använda vattenbrunnen och avloppet på din fastighet. Kanske även servitut på väg över din fastighet. Ganska hopajoxat, med andra ord. Kan bli besvärligt för kommande ägare den dag den ena eller båda fastigheterna säljs.
Har ni funderat allvarligt på att låta särbon köpa in sig i din fastighet, så att hon äger en andel som motsvarar värdet av 'hennes' del av fastigheten?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det som spelar roll är inte vad marken används till idag utan om den kan användas till åker- eller betesmark.J Jacbop skrev:
Klicka här för att svara
