,
J Jarlsgård skrev:
Hur högt upp i luften ska du med trädäcket?

En tanke är ju alltid att ha ändträt mot fasaden, då kan ju köra med 360cm trall. Då kan du dessutom ha de undre bärlinorna med större CC = mindre plintar och sedan lägga ett lager bärlina ovanpå det.

Angående staket så hade jag kört på cc 120cm. En stolpe per varannan bärlina är nog det estetiskt snyggaste och blir stabilt så det räcker!

Alltså något sånthär
[bild]
Det blir ingen övre bärlina...

Här är en skiss

• Handritad skiss på ett byggprojekt som visar måtten på en husfasad med plats för trappa vid ytterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G goteborgs skrev:
Här är en skiss
Så jag har räknar ut det blir 17 bärlinor rakt ut från huset. med cc60
men köper 24 för den som ska fästas i väggen 3 st på 3,60 och 3 st på samma mått till yttre ramen eller framsidan.
Virket kommer o bli 45x170 till detta..verkar tunt o ha 45x145...

Är inte helt säker på att du förstod vad jag menade?

Oftast lägger man golvet jäms med huset eller den längsta väggen och inte på tvären. Samma princip som om man lägger golv inne.

Man KAN såklart göra det men det är också en smaksak.

H Holmspel skrev:
Oftast lägger man golvet jäms med huset eller den längsta väggen och inte på tvären. Samma princip som om man lägger golv inne.

golvet blir längst med huset

J Jarlsgård skrev:
Är inte helt säker på att du förstod vad jag menade?
tyvärr inte

H Holmspel skrev:

Det är jag medveten om :) Men ser inget fel i att lägga det från huset och ut egentligen.. På ett sätt så följer man ju då golvets troliga riktning istället. Anledningen till varför jag föreslog det var dels för att minimera antal plintar men även för att slippa skarva trallen.

• Gilla
goteborgs
  • Laddar…
Ska förklara så gott jag kan.

Du fäster en bärlina (45x170) i huset, precis som du tänkt dig. Från denna sätter du sedan 10st bärlinor med cc100 (45x170) som du lägger på plintar. Dessa får även stödben halvvägs ut från fasaden.

Ovanpå dessa lägger du sedan bärlinor cc60 (45x120). Detta gör att trallen nu kommer gå från fasaden och utåt. Ändträt är alltså mot fasaden och långsidan av trädäcket och inte mot kortsidorna som du tänkt dig i första inlägget. Detta gör att du kan använda trall som är 360 långa och slipper skarva.

• Gilla
goteborgs
  • Laddar…
ja det är lite svårt o förklara i en text ..
jag vill ha golvet jämnt med en dörr jag har på långsidan. pga handikappanpassat hus.
därav går jag ut med reglar med ändträt från huset. o plintar mot sk framsidan.
:-)
inte för att jag är handikappad. men huset är klassat så sen 1976 o det gick inte ha ett trappsteg ner till däcket.
hade tur som kollade allt med byggnadsnämnden om detta. Så detta är godkänt o göra om jag har ett staket på 90cm utmed allt.

Jag kan bara ha ett bärlag pga höjden till dörren...därför blir höjden längst ut ca 70 cm

Vad har du för höjd mot huset då? :)

J Jarlsgård skrev:
Vad har du för höjd mot huset då? :)
70 cm

En fråga bara. ska jag ha 45x145 eller 45x170 till bärande saker. ?? vilket är det man använder idag??

Då förstår jag inte problematiken med 2 lagets bärlina:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.