Beroende av läge och material i marken kan installationen vara helt Ok gällande markduken.
Ett exempel är vårt eget hus, där det fanns vissa fuktskador på källarväggarna, speciellt i hörnen.
Vid uppgrävning visade det sig att det var torrt nere vid dräneringen och det låg tegelrör. Däremot var de gamla betongrören som tog hand om takvattnet helt igensatta och det var de som läkte ut vatten.
Huset byggt -60 och efter Pordrän på vägarna och ny dränering men framför allt nya PVC-rör till dagvattnet så är källaren helt fuktfri. Och nu är det 30 år sedan arbetet gjordes.
Så se varje hus utifrån dess förutsättning och inte enbart huset i sig utan även vart ligger det, vilket markmaterial, etc, och utifrån det görs även en bedömning för risk med fukt. Två identiskt byggda hus kan vara helt olika gällande källare beroende av markförhållanden och plats. Så det går inte generellt att bara säga "källaren ska inte användas" ;)

Sen ser det inte ut som att dom skrapat bort den gamla asfalten innan dom monterat isodränen, även det är tillverkarens rekommendation.
Och jag hade även snyggat till sulan innan man återfyller, Så det ser ut som att det tagits lite genvägar.

K Keld skrev:
Sen ser det inte ut som att dom skrapat bort den gamla asfalten innan dom monterat isodränen, även det är tillverkarens rekommendation.
Och jag hade även snyggat till sulan innan man återfyller, Så det ser ut som att det tagits lite genvägar.
Frågan är om tillverkarens instruktioner ändrats sedan 2008 vad gäller asfalt och inklädnad av sula?

Att asfalten skulle tas bort fanns med för Pordrän -87 när vi gjorde arbetet. Isolering av sulan minns jag ej, men den skulle strykas med ett tätskikt och lite upp på väggen.

S
Lägg ut en större plast på golvet och se om det blir fuktigt under , kan ta ett par dagar

• Gilla
Jultomtepappan
  • Laddar…
Det verkar finnas flera fel vid användandet av pordränen (eller vad det nu är).
1) Eftersom det i isoleringen kondenserar vatten som sakta rinner nedåt i isoleringen, så skall det i underkanten av isoleringen finnas en isolering i form av gummiduk eller dylikt så att vattnet inte rinner på sulan.
Schematisk illustration av korrekt dränering vid husgrund med isolering och skyddslager.
2) Isoleringen skall läggas på hela sidan av grunden, även på plattans utsida.
3) Som någon redan nämnt skall markduk vara placerad under dräneringsrör och makadam så att lera och fin sand inte vandrar upp och in i makadam och slang.
4) Gammal asfalt på väggen skall avlägsnas eller i alla fall "skadas" så att vattenånga inifrån huset kan vandra ut och kondensera i isoleringen. Det är denna ångvandring som torkar upp väggar/källare.
5) Jag rekommenderar att man låter isoleringen gå ända upp till underkant av träet på huset, där man placerar en dropplist.

Därigenom blir HELA grunden isolerad samtidigt som man slipper några skarvar under mark.

Enligt fabrikanterna skall man under mark placera en täcklist ovanför isoleringen som hindrar vatten att rinna in bakom isoleringen. Denna försegling verkar i praktiken inte fungera till 100%.
Två diagram som visar korrekt installation av ISODRÄN-systemet längs en husgrund.

Så här har jag gjort runt hela mitt hus.
Anledningen att jag lagt gummiduk på isodränen är att jag jag lagt matjord och gjort en plantering direkt mot huset.

Delvis isolerad källarvägg med dräneringsplattor, gummiduk och dropplist vid grundens kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan färdig källarvägg:
Person som installerar isolering på husgrund med markduk och isoleringsmaterial synligt.
Skapa konto

• Gilla
ulfben och 2 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Det verkar finnas flera fel vid användandet av pordränen (eller vad det nu är).
1) Eftersom det i isoleringen kondenserar vatten som sakta rinner nedåt i isoleringen, så skall det i underkanten av isoleringen finnas en isolering i form av gummiduk eller dylikt så att vattnet inte rinner på sulan.
[bild]
2) Isoleringen skall läggas på hela sidan av grunden, även på plattans utsida.
3) Som någon redan nämnt skall markduk vara placerad under dräneringsrör och makadam så att lera och fin sand inte vandrar upp och in i makadam och slang.
4) Gammal asfalt på väggen skall avlägsnas eller i alla fall "skadas" så att vattenånga inifrån huset kan vandra ut och kondensera i isoleringen. Det är denna ångvandring som torkar upp väggar/källare.
5) Jag rekommenderar att man låter isoleringen gå ända upp till underkant av träet på huset, där man placerar en dropplist.

Därigenom blir HELA grunden isolerad samtidigt som man slipper några skarvar under mark.

Enligt fabrikanterna skall man under mark placera en täcklist ovanför isoleringen som hindrar vatten att rinna in bakom isoleringen. Denna försegling verkar i praktiken inte fungera till 100%.
[bild]

Så här har jag gjort runt hela mitt hus.
Anledningen att jag lagt gummiduk på isodränen är att jag jag lagt matjord och gjort en plantering direkt mot huset.

[bild]
Nästan färdig källarvägg:
[bild]
Gammal tråd men vad har du för isolering bakom skivorna?

K Kris1 skrev:
Gammal tråd men vad har du för isolering bakom skivorna?
ingen isolering.
Betongvägg och inne i källaren träreglar med 50 mm gullfiber (eller ofta ingen isolering), all detta togs bort, all isolering är nu på utsidan.

C claesborjesson skrev:
ingen isolering.
Betongvägg och inne i källaren träreglar med 50 mm gullfiber (eller ofta ingen isolering), all detta togs bort, all isolering är nu på utsidan.
Jag menade på utsidan men såg när jag tittade närmare att det är dräneringsskivorna och sen typ Steni skiva?

K Kris1 skrev:
Jag menade på utsidan men såg när jag tittade närmare att det är dräneringsskivorna och sen typ Steni skiva?
Räknat från källarväggen som tidigare var asfaltsbelagd:
1) Bortskrapad asfalt (finns rester kvar.
2) Isodrän eller pordrän 100 mm
3) Gummiduk (för vatten/fisk dammar), för vattentätning för att kunna ha plantering mot huset. Delvis dubbel. De översta för rabatt, den undre för att jord/vatten skall hållas borta från iso/por-drän.
4) Steniskiva, mekaniskt skydd för övre gummiduken och för syns skull.

Återfyllning
Underst dräneringsslang och återfyllning i botten med stenkross c:a 1-1,5 meter
Byggarbetsplats med isolerade rör eller kablar mellan grus och skyddstäckning. Utomhus, detaljfoto av infrastruktur.
Skapa konto

Sedan gummiduk
Man utför utomhusarbete nära byggnadsställning och grus, med presenningar och gröna växter synliga.
Skapa konto

Sista 3-5 dm matjord.
En person gräver nära husgrund; röd avloppsrör synlig, spade, jordhög, gröna buskar, parkerad bil.
Skapa konto

Det hela kanske lite överarbetat, men jag vill att det skall hålla i 100 år !!!!
Försöker bara att använda garanterat hållbara material, rostfritt ej galvat, PVC eller PP ej akrylat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.