1 425 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Frågor mitt i rivningsarbetet
Hej!
Vi håller på och river ut vårat badrum på ovanvåningen (2x2m i ett trähus från -75). Det har uppkommit både bra och dåliga överraskningar under arbetets gång som jag hoppas kunna få lite hjälp med.
Golvet betod av en spikad/skruvad 22mm spån + ytterligare en limmad 22mm spån ovanpå denna.
1. Isoleringen under glappar med en 3-4 cm upp till golvspånet ska man passa på att fylla på med mera isolering eller vad gäller? (övervåning ju)
2. Det gamla tvätställsavloppet sitter inte fast i golvspånet utan sviktar - ska det göra det? Det har blivit en mindre (hoppas iaf att det är en mindre) vattenskada på bägge lager golvspån kring handfatet förmodligen pga att golvmattan inte var ordentligt dragen runt avloppet där. Hur ser man till så att det nya avloppet siter fast i golvet?
3. En av väggarna är yttervägg och där sitter följdaktligen en diuffusionsspärr. Denna är dock i dagsläget inte speciellt tät dels eftersom vi lyckats göra några mindre hål i den när vi rev och dels för att den ligger omlott och inget hindrar väl ev. fukt från att ta sig igenom den springan direkt.... Ska vi laga den eller är det inte så kinkigt, det kommer ju tätskikt innanför?
Vi håller på och river ut vårat badrum på ovanvåningen (2x2m i ett trähus från -75). Det har uppkommit både bra och dåliga överraskningar under arbetets gång som jag hoppas kunna få lite hjälp med.
Golvet betod av en spikad/skruvad 22mm spån + ytterligare en limmad 22mm spån ovanpå denna.
1. Isoleringen under glappar med en 3-4 cm upp till golvspånet ska man passa på att fylla på med mera isolering eller vad gäller? (övervåning ju)
2. Det gamla tvätställsavloppet sitter inte fast i golvspånet utan sviktar - ska det göra det? Det har blivit en mindre (hoppas iaf att det är en mindre) vattenskada på bägge lager golvspån kring handfatet förmodligen pga att golvmattan inte var ordentligt dragen runt avloppet där. Hur ser man till så att det nya avloppet siter fast i golvet?
3. En av väggarna är yttervägg och där sitter följdaktligen en diuffusionsspärr. Denna är dock i dagsläget inte speciellt tät dels eftersom vi lyckats göra några mindre hål i den när vi rev och dels för att den ligger omlott och inget hindrar väl ev. fukt från att ta sig igenom den springan direkt.... Ska vi laga den eller är det inte så kinkigt, det kommer ju tätskikt innanför?
Tack för snabba svar 
Ytterligare tips behövs 
När de byggde huset så har de först gipsat ytterväggarna och sedan byggt och gipsat innerväggarna så gipset i badrummets yttervägg fortsätter in bakom reglarna i hörnen och samma sak är det ju med golvspånet - pust!
* Hur får man bort gips och spån ända in till kanten - finns det nåt knep?
* Och hur gör man sedan om man vill placera en golvbrunn precis där det sitter en golvregel :-o ?
När de byggde huset så har de först gipsat ytterväggarna och sedan byggt och gipsat innerväggarna så gipset i badrummets yttervägg fortsätter in bakom reglarna i hörnen och samma sak är det ju med golvspånet - pust!
* Hur får man bort gips och spån ända in till kanten - finns det nåt knep?
* Och hur gör man sedan om man vill placera en golvbrunn precis där det sitter en golvregel :-o ?
Man skär bort gipset med en vass kniv eller hellre med en såg typ Fein Multimaster. Till golvet funkar förstås inte kniven.
Man avväxlar den mot intilliggande bjälkar, om bjälklaget klarar den försvagningen. Annars får man komplettera med två nya bjälkar på endera sidan brunnen.
Man avväxlar den mot intilliggande bjälkar, om bjälklaget klarar den försvagningen. Annars får man komplettera med två nya bjälkar på endera sidan brunnen.
Klicka här för att svara