Hej forumet!
Efter ett par år som husägare och diverse renoveringar har vi nu nått en nivå av hybris som säger att vi kan bygga ett litet uterum på egen hand. I alla fall försöker jag övertyga mig själv om det
Grannen har gett sitt nådiga lov och vi håller oss inom ramen för en friggebodsreglerna, så den biten är avklarad.
Uterummet blir 4910x2895mm och ligger mitt i Skåne, snözon 1.5.
Tanken är att vi ska ha ett lite skyddat utrymme där vi kan sitta med vänner etc men även kanske förvara lite växter etc under lite kallare perioder. Väntar mig dock att det kanske inte kan användas som vinterförvaring.
Alla sidor kommer att ha en uppmurad grund i leca, medan norr-väggen blir helt i leca och då även utan fönster.
Tänkte gräva en halvmeter ner, lägga i makadam och packa - sedan gjuta på det. Därefter mura leca på detta.
Hur stor (bred/hög) bör jag göra sulan som jag ska gjuta? Räcker 25cm i bredd och 10 cm i höjd?
Vi tänkte mura med 190mm breda lecablock.
Lade in lite skisser som vi gjort längst ner.
Därefter kommer frågan som jag nästan inte vill ställa (mest för att jag säkerligen bara komplicerar det eller inte har en aning om vad jag pratar om)
Hur bör vi tänka med isolering/cellplast?
Är vi dumma som inte isolerar underifrån? Eller är det inte lönt givet att resten av uterummet inte kommer att vara isolerat alls?
Stort tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder