Hej,
Vi håller på med renovering av 1920-talshus och efter en komplett renovering av utsida+ovanvåning har vi nu börjat med bottenplan.
Där kommer vi i princip göra allt från golv -> tak inkluderat nytt kök, byte av uppvärmningskälla osv. Delar av bottenplan vart renoverade på 90-talet och är i relativt bra skick, men två rum på cirka 40kvm är helt orörda sedan 20-talet, med följd att dom haft iskalla och sneda golv (120mm från lägsta till högsta punkt i ett rum) , så det är i dom två rummen jag startat med att riva allt ned till grunden, och nu har jag några funderingar som jag hoppas forumet kan hjälpa mig lite med.

1. Bästa konstruktionslösning för att rikta golvet. Dagens golvreglar faller ut mot yttervägg i varierande grad, tror grunden sjunkit på huset genom åren, men dom är i väldigt fint skick och rejäla, 200x75. Sitter på cc någonstans mellan 600-650. Dom alternativ jag ser är: ta bort bjälke för bjälke och ersätt med nya typ 45x220 i rätt höjd och våg, i ett rum är spännvidden 4,6m. Alt.2 ta lös och sätt om befintliga reglar.
Alt3. Skruva fast 45x220 i befintligt bjälklag i rätt nivå, då får jag plan rak yta ovan + fördelen att blindbotten får en ny nivå i våg med.
Ett problem som alla lösningar påverkas av är att i varje rum står en kakelugn, men i ena rummet står kakelugnen så golvbjälken går rakt under, och denna bjälke är cirka 5cm för hög tillsammans med den bredvid som man spikat plank och murat kakelugnen utifrån. Gamla träbjälkar, sand, byggställning eller renoveringsprojekt, sten eller betong, dammigt, otydligt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete, öppet golv med synliga bjälkar och en stor sten, inomhusmiljö.
Skapa konto

Nivån måste sänkas på båda reglarna+brädorna för att få rummet i rätt nivå med resten av huset, men hur gör jag det utan att riskera kakelugnskolaps? Enda idéen jag har är att skruva regel mellan vägg-regel och trycka upp mot brädorna som kakelugnen vilar på så dom får stöd, sen såga av dom framför kakelugnen så man kan sänka golvregeln.
Finns någon annan idé ?
Lägger till några mer bilder på rummen.
Rum under renovering, träbjälkar synliga, golv avlägsnat, fönster, radiator, arbetsbelysning, renoveringsprojekt.
Skapa konto
Renovering pågår, träbjälkar synliga, badrumsprojekt, golvet är upprivet, en del rörledningar och byggmaterial synligt.
Skapa konto

Tack på förhand.
Med vänlig hälsning, Albin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.