Hej!

Jag och min sambo letar hus i Umeå och har hittat ett som har ungefär det vi söker inom vår budget. Huset är en gammal bagarstuga från 1800-talet som på 70-talet flyttades till nuvarande plats där den ställdes på en betongplatta. Runt sekelskiftet köpte nuvarande ägare huset och göt en förlängning av plattan, flyttade huset över till den nya delen och byggde en förlängning av huset på den gamla (som jag förstått det). Man har dragit vattenburen golvvärme i alla rum på nedervåningen och som jag förstått är det inte en optimal kombination?

Jag har fått följande information av mäklaren:

”Badrum, hall : Betongplatta, pågjutning(betong) med slang för golvvärme i, flytspackel, klinker(badrum tätskickt o allt sånt)

Tvättstuga: Betongplatta, pågjutning(betong) med slang för golvvärme i, flytspackel, golvmatta

Sovrum: Betongplatta, pågjutning(betong) med slang för golvvärme i, foam, trägolv

Kök: Betongplatta, lite sand för att avjämna den lite dåliga finishen på 70-talsplattan(fotavtryck etc) , frigolit* skivor med frästa spår för golvvärmeslang, plåtar för golvvärme,golvspånplatta,flytspackel(på vissa delar), golvmatta.

Vardagsrum: Betongplatta, frigolit* skivor med frästa spår för golvvärmeslang, plåtar för golvvärme,foam,trägolv (14 eller 15 mm) . Under kaminen är det en pågjutning på betongplattan (pga tyngd)

* Frigolit för mig men det finns säkert något annat facknamn”

Är detta en uppenbar risk som borde avskräcka oss från eventuellt köp eller är borde eventuella fuktskador redan uppkommit 15 år efter renovering?

Tacksam för svar!

Skickade några kompletterande frågor till mäklaren:

I badrum, hall, tvättstuga och sovrum saknas alltså helt isolering i golvet?
-Nej, i samtliga pågjutningar finns isolering-armering- golvärmeslang ( i den ordningen)

I kök och vardagsrum har man lagt frigolit (eller cellplast?) direkt på betongplatta utan ventilerande lager (t.ex. platonmatta)?
Nej, först plast som fuktspärr

Hur tjock är isoleringen i dessa rum?
-Vardagsrum(dvs den nya plattan som vi gjorde) 7 cm (+ 7cm i betongplatta)
Kök 7 cm plus det som finns i den gamla plattan, hur mycket det är kan inte vi svara på eftersom vi ej gjutit den

Är foamen i vardagsrummet fuktspärrande?
-Nej, plasten är funktspärren, se tidigare svar

Finns det något organiskt material i kontakt med betongplattan?
-Nej

Är betongplattan dränerad?
-Den nya plattan är dränerad, i samband med att vi gjorde den så grävdes i princip runt hela huset för att få in den nya VA-anslutningen, grävningen gjorde även så att lutningar från hus etc förbättrades. Då upptäcktes även dräneringsrör vid den gamla plattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.