Hej! Precis köpt en diskmaskin och vill gärna tydliggöra vissa punkter innan jag fortsätter.
- Slangen för vatten inlopp på diskmaskinen passar inte direkt på röret under vasken (se bilder), skulle en sådan här bussning vara en tillräckligt säker och tät lösning? https://www.biltema.se/bygg/vvs/pem-plastrorsystem/bussning-2000035089
- Avloppsrören under vasken har inget sådant snett vinklat inlopp enligt rekommendationerna, hur kan man lösa det på bästa sätt? Finns endast rakt inlopp (se bild).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör ha en sån här med packning https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/overgangskopplingar-2000033275
Sedan angående anslutning av avloppet så finns det lika olika lösningar. T.ex. nytta vattenlås. Det finns även anslutningar som skruvas fast på befintligt vattenlås. Svårt att se om det är möjligt, då bilderna inte visar allt.
Sedan angående anslutning av avloppet så finns det lika olika lösningar. T.ex. nytta vattenlås. Det finns även anslutningar som skruvas fast på befintligt vattenlås. Svårt att se om det är möjligt, då bilderna inte visar allt.
Jag blir lite fundersam på vad det är för diskmaskin med den svarta och röda klumpen.
köper man en Bosch/electrolux med flera så följer det med rätt övergångsnippel för inkommande vatten.
Den skall ha 1/2" invändigt och 3/4" utvändig gänga, det viktiga är att den har en kant inuti för en gummipackning.
den du länkade till är för lintätning, och den andra ser inte riktig ut heller.
att söka på feltemas sida är som att....
den du skall ha kan se ut som denna finns i mässing oxå
https://shop.electrolux.se/diskmask...for-inloppsslang-till-diskmaskin/p/1240681013.
avloppslangen får du troligen på där den svarta tätningen sitter åtminstone om det är en västeuropeisk tillverkad maskin, använd slangklämma och kolla noga att det blir tätt
köper man en Bosch/electrolux med flera så följer det med rätt övergångsnippel för inkommande vatten.
Den skall ha 1/2" invändigt och 3/4" utvändig gänga, det viktiga är att den har en kant inuti för en gummipackning.
den du länkade till är för lintätning, och den andra ser inte riktig ut heller.
att söka på feltemas sida är som att....
den du skall ha kan se ut som denna finns i mässing oxå
https://shop.electrolux.se/diskmask...for-inloppsslang-till-diskmaskin/p/1240681013.
avloppslangen får du troligen på där den svarta tätningen sitter åtminstone om det är en västeuropeisk tillverkad maskin, använd slangklämma och kolla noga att det blir tätt
Det är en Cylinda diskmaskin och den svarta grejen är en så kallad AquaStop.electroluxaren skrev:Jag blir lite fundersam på vad det är för diskmaskin med den svarta och röda klumpen.
köper man en Bosch/electrolux med flera så följer det med rätt övergångsnippel för inkommande vatten.
Den skall ha 1/2" invändigt och 3/4" utvändig gänga, det viktiga är att den har en kant inuti för en gummipackning.
den du länkade till är för lintätning, och den andra ser inte riktig ut heller.
att söka på feltemas sida är som att....
den du skall ha kan se ut som denna finns i mässing oxå
[länk].
avloppslangen får du troligen på där den svarta tätningen sitter åtminstone om det är en västeuropeisk tillverkad maskin, använd slangklämma och kolla noga att det blir tätt
Vad menar du med att den ska ha en kant inuti med gummipackning, menar du på 1/2" delen?
Tack för länken! Men vad är egentligen skillnaden på dem tre, dem ser alla likadana ut?
Okej, så du menar att så länge jag fäster upp slangen som ett upp och ner vänt U och tillräckligt högt upp, då borde det vara okej att koppla slangen på den horisontala inkopplingen? Jag frågar eftersom det stod i manualen att den specifikt inte ska kopplas in på horisontala kopplingar till avloppet.electroluxaren skrev:
Ja så skall det funkaM Mg123 skrev:Okej, så du menar att så länge jag fäster upp slangen som ett upp och ner vänt U och tillräckligt högt upp, då borde det vara okej att koppla slangen på den horisontala inkopplingen? Jag frågar eftersom det stod i manualen att den specifikt inte ska kopplas in på horisontala kopplingar till avloppet.
jaha cylinda/gorenje /arcelic har börjat med svarta!M Mg123 skrev:
gummipackningen i 1/2" delen (följer med normalt sett)
de andra två har troligen ingen avsats inuti för packning utan förväntas att tätas med lin.
Nu känner jag mig dum, men det fanns faktiskt med diskmaskinen och den har en gummipackning som du säger. Fanns även slangklämma för avloppsslangenelectroluxaren skrev:
Det tog sin tid men idag ska vi installera diskmaskinen. Undrar en sak dock som kanske du eller någon annan kan besvara.electroluxaren skrev:
Finns massa frigolit ovanför, på sidorna och under diskmaskinen, som är till stor del inuti maskinen. Och även någon typ av isolations material. Ska man ta bort allt detta eller ska det få ligga kvar? Se bilder.
Ovanför diskmaskinen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under diskmaskinsluckan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, låt det sitta kvar.
Tack för svaret!Vonelffors skrev:
Vet du något om hur inlopp och avlopp slangarna ska sitta? Dem var mycket längre än vad vi behöver, så det blir lite svårt att lägga dem enligt hur tillverkaren vill ha dem.
Så här skulle inlopp se ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det är också möjligt att hänga upp slangen som ett upp och ner vänt U bakom diskmaskinen först och sedan in från sidan till vasken. Skulle det funka?
Två alternativ för avlopp slangen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det upp och ner vända U:et tror jag skulle funka, men då tävlar den om samma plats som Inlopp slangen.
Vad tror ni?
