N
Killen som var här och tittade lite igår sa att han inte hade någon större koll. I slutet började han pilla runt i inställningarna för att någon hade sagt åt honom på telefon att ställa något på 24 grader. Jag har ingen aning om vad det var han skulle ställa på 24 grader. Inte han heller verkade det som och han tog sig inte in i service-menyn. Det slutade med att han ställde 24 graders rumstemp. Ehm, nu vill jag inte svära egentligen men varför i h-e då för? Jag sa att jag inte vill ha 24 grader inomhus (jag har rumsensor) och att den ska stå kvar på 21. Han ställde tillbaka och sen drog han. Jag förstår ingenting. Var det för att försöka få igång cirkulationspumpen eller vad? Att ändra tempen var ju det sista han gjorde.

Det första han gjorde var att försöka lyssna på elementen men man hör inte så mycket mitt på dagen när det är varmt och cirkulationspumpen inte går. Jag startade den manuellt efter ett tag.

Jag messade då entreprenören att någon annan firma med erfarenhet av Bosch/IVT behöver kolla på pumpen.

Det var då jag fick det här trevliga påhoppet som svar:

"Hej
Nej det behövs inte min rörfirma är certifierad för det och du får absolut inte fylla på system och ändra som du gjort. Du kan göra stora skador och du kommer bli ansvarig för dig
Jag ska prata med <förvaltaren> om detta"

🙄

Redigerat:
N
Nu blev klockan 02 och pumpen drar igång kompressorn prick kl 02 för att den ska döda eventuell legionella. Kl 02.03 slår kompressorn och fläkten av. Precis som vanligt. Fläkten startar igen inom kort och kompressorn ca 02.15. Kl 02.16 hör jag att både kompressor och pump stannar IGEN och jag får ett meddelande i appen med felkod. Appen har mycket att önska och det står bara en felkod och att jag ska kontakta service. Låter drastiskt för på pumpens skärm står det att jag ska rengöra luftfiltret. Det händer faktiskt fler än 1 gång i månaden att den säger så och sätter en varning (gul lampa). Filtret är nästan helt rent varje gång jag kollar. Nu väntar jag på att kompressorn ska starta igen, för tredje gången på kort tid och under tiderna som kompressorn står still så har den käkat 6000kW från elpatronen istället.

Jag kan ju inte ta det här med entreprenören eller installatören. Jag måste ta det med värden, som ska ta det med entreprenören som nu är sur och vill skylla saker på mig. Haha, det blir bra det här. Jag kommer dock aldrig acceptera att entreprenören kontaktar min värd och förtalar mig. Vi får se hur det utvecklar sig när veckan börjar igen. 😉

Finns det ingen med erfarenhet av Bosch eller IVT här kanske som har några tankar om det här? Jag skulle gärna prata direkt med Bosch och höra lite om det här är helt normalt som firman säger men de hänvisar ju bara till installatörer/servicetekniker själva ändå. De verkar låta andra sköta det där?
Den som lever får se.

God natt. Ska drömma om bråkande pumpar och sårade entreprenörer.

Tomture61
Anledningen att flexslangar skall bytas ut är att de blir hårda i gummit , de kan antingen gå av + transporterar ljud bättre .

Vilka klåpare till installatörer , de förtjänar inte namnet VVS:are / elektriker .

Du kanske ska vända dig till värmepumpsforum eller vad det heter.

• Gilla
N!klas
  • Laddar…
N
Tomture61 Tomture61 skrev:
Anledningen att flexslangar skall bytas ut är att de blir hårda i gummit , de kan antingen gå av + transporterar ljud bättre .

Vilka klåpare till installatörer , de förtjänar inte namnet VVS:are / elektriker .
Ja, sen är det ett bra ställe för magnetit att samla sig och gummit blir ju aldrig 100% tätt, så det är nog ganska så smart att byta ut om man är seriös oavsett om det ser ok ut när man tittar med ögat. Jag har faktiskt inte tagit upp detta med entreprenören (förutom att jag visat mängden av magnetit i filter/magnet) men jag tar det med förvaltaren, antagligen imorgon. Tack för input!
nino nino skrev:
Du kanske ska vända dig till värmepumpsforum eller vad det heter.
Tack. Jag har funderat på det. Får se om jag pallar eller om jag ger upp det här och låter det bli som det blir. Får se hur mycket förvaltaren bryr sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.