J jonaserik skrev:
Jepp med kavitation så blir pumpen varm och har du otur så börjar det koka i pumpen och den pajar. Får inte pumpen tag i KB så blir det kavitation, har du plastkärl så nivån syns och på vilken sida om pumpen sitter det. På sugsida så sjunker nivån och på trycksidan ökar den, händer inget så finns ett vacum i dina slangar p.g.a. luft som håller igen. Det med som du säger svetsade för att få lika flöde kan du glömma, för att få rätt flöde i varje slinga måste du ha flödesmätare och strypventiler på varje slinga. Har du inte möjlighet att stänga av varje slinga så har du ett stort problem. KB går alltid lättaste vägen och i vilken slinga det går lättast i vet du inte, kanske du kan känna på dina slangar vilken som det skorrar mest i, men svårt.
Jag har tempmätare på alla 4 slangar, så det går att jämföra men inte justera. Är inte så orolig över det.
Pumpen blir inte varm längre, och brinet håller ca 13c både in och ut (eftersom det bara pumpas runt).
Men man hör tydligt att det är luft som cirkulerar.
Jag har nivåkärlet (plast) på sugsidan precis innan pumpen efter påfyllnadskopplet (enligt CTC principschema), när brinepumpen startar så sugs det ner brine, mer än vad kärket innehåller, så hur ska man lösa det? Om jag stänger ventilen så blir det ju ett vakum och det kaviterar gissar jag, men det andra alternativet är ju att den suger luft när nivån försvinner i kärlet.

OK jag är med, du har ett problem med att pumpen inte får tag i KB i slangarna, kärlet sugs ner och vacum i den blir, har du manometer, troligtvis inte. Hur högt upp sitter kärlet, gör så här så kan det gå , koppla in jeten, starta den ( sitter det en säkerhetsventil på kärlet ) behövs inte normalt., lätta på säken eller ventil om det finns, då kommer KB att fylla upp kärlet till max och när det är gjort, stäng av jeten och ventiler till den men koppla inte bort den. Starta KB-pumpen och se vad som händer, nivån sjunker nu i kärlet och hoppas på att det räcker och inte går i botten, lyssna på pumpen, troligtvis så har den ett annat ljud. Ett annat sätt är att fylla kärlet som ovan och koppla en slang så kort som möjligt till säk/ventil som går i en kink med KB som är placerad så högt upp som möjligt. KB -pumpen kommer då att suga åt sig eftersom kärlet sitter på sugsidan och med vacum kommer det att suga in KB från hinken.

J jonaserik skrev:
OK jag är med, du har ett problem med att pumpen inte får tag i KB i slangarna, kärlet sugs ner och vacum i den blir, har du manometer, troligtvis inte. Hur högt upp sitter kärlet, gör så här så kan det gå , koppla in jeten, starta den ( sitter det en säkerhetsventil på kärlet ) behövs inte normalt., lätta på säken eller ventil om det finns, då kommer KB att fylla upp kärlet till max och när det är gjort, stäng av jeten och ventiler till den men koppla inte bort den. Starta KB-pumpen och se vad som händer, nivån sjunker nu i kärlet och hoppas på att det räcker och inte går i botten, lyssna på pumpen, troligtvis så har den ett annat ljud. Ett annat sätt är att fylla kärlet som ovan och koppla en slang så kort som möjligt till säk/ventil som går i en kink med KB som är placerad så högt upp som möjligt. KB -pumpen kommer då att suga åt sig eftersom kärlet sitter på sugsidan och med vacum kommer det att suga in KB från hinken.
Ser ut såhär.
Installation i pannrum med expansionskärl, kopparledningar och värmesystemskomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OK kärlet ser full t ut nu, blåaktigt hela vägen, får det plats en hink ovanpå VP och en kort slang kopplas på ventilen på kärlet, Ha hinken full sen startar du KB-pumpen och öppnar ventilen ( slangen i hinken ska ligga på botten och inte stå mot botten) med vacum kommer det att suga in, pass på bara så inte hinken blir tom, då blir det att stänga ventilen och pumpen, fylla på hinken och en vända tills det inte suger mer. KB-pumpen har säkert ett statiskt tryck på några hekto och det räcker för KB. När väl KB-pumpen börjar att få tag i KB så kommer det att bli microbubblor i slangarna ( pumpen slår sönder större bubblor ) och dom åker med runt och kommer att hamna i kärlet så småningom. Kan ta några dygn upp till en vecka. Prova och kom tillbaka med resultatet.

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
H
Vid luftning av 2 slingor så måste du lufta en slinga i taget för att säkerställa att båda slingorna är ok = utan luft. Du behöver kranar för att stänga slingorna var för sig.

J jonaserik skrev:
OK kärlet ser full t ut nu, blåaktigt hela vägen, får det plats en hink ovanpå VP och en kort slang kopplas på ventilen på kärlet, Ha hinken full sen startar du KB-pumpen och öppnar ventilen ( slangen i hinken ska ligga på botten och inte stå mot botten) med vacum kommer det att suga in, pass på bara så inte hinken blir tom, då blir det att stänga ventilen och pumpen, fylla på hinken och en vända tills det inte suger mer. KB-pumpen har säkert ett statiskt tryck på några hekto och det räcker för KB. När väl KB-pumpen börjar att få tag i KB så kommer det att bli microbubblor i slangarna ( pumpen slår sönder större bubblor ) och dom åker med runt och kommer att hamna i kärlet så småningom. Kan ta några dygn upp till en vecka. Prova och kom tillbaka med resultatet.
Jag testade ditt förslag direkt, men det gav inte någon effekt tyvärr.
KB-pumpen verkar inte vilja suga i sig brinet från kärlet, begriper det inte.
Såhär ser det ut och låter.

Vi har även testat att ha tilloppet från JET-pumpen ansluten till kopplet och igång, och när vi sett att nivån sjunker i nivåkärlet så öppnar vi ventilen försiktigt på pyfyllnadskopplet så jet-pumpen pumpar in brine och håller nivåen i kärlet.
Men allt vi testar ger samma resultat som ni hör och ser här, förstår inte varför brinepumpen låter som den gör, den har ju gott om brine att suga i sig?

Men du skrev att kärlet sögs ur när du startar KB-pumpen eller har jag missat något sjunker nivån, när det börjar sprattla så stäng av pumpen, vänta några minuter och detta kan du får göra några ggr , luften i pumpen måste få en chans att åka uppåt,, Standardpump ser det ut att vara, står den på högsta fart, finns det vred med 1 - 2 -3 , 3 är max.. Du har så mycket luft i allt så pumpen inte kan få tag i KB. Det blir nog en sväng med jeten och balja
PS det ljud som hörs är en jättestor luftbubbla som fastnar i pumpen och då kan den inte pumpa utan bara kaviterar.

J jonaserik skrev:
Men du skrev att kärlet sögs ur när du startar KB-pumpen eller har jag missat något sjunker nivån, när det börjar sprattla så stäng av pumpen, vänta några minuter och detta kan du får göra några ggr , luften i pumpen måste få en chans att åka uppåt,, Standardpump ser det ut att vara, står den på högsta fart, finns det vred med 1 - 2 -3 , 3 är max.. Du har så mycket luft i allt så pumpen inte kan få tag i KB. Det blir nog en sväng med jeten och balja
PS det ljud som hörs är en jättestor luftbubbla som fastnar i pumpen och då kan den inte pumpa utan bara kaviterar.
Fast jag vet inte, det låter likadant när man kör både jetpump och brinepump samtidigt (filterventil i koppel stängd och returen till IBC).
Stänger jag brinepumpen så blir det dödstyst, men känner inga vibrationer i rören, det kommer klar fin stråle från returslangen till IBC-tanken.
Jag får det inte att gå ihop.
Jag förstår principen med luft/kavitation, men det borde ju inte vara fallet när nivåkärlet är fullt eller jetpumpen pumpar in vatten i brinepumpen.
Jag lämnar detta för kvällen och gör ett nytt försök imorgon med jet-pump igen.
Du ska ha tack för dina inlägg!

Edit: Varför blir det så tyst när jag stryper tilloppet med filterventilen på kopplet? Så föväntar jag mig att det ska låta när all luft är borta.

X xLnT skrev:
brinepumpen låter som den gör, den har ju gott om brine att suga i sig
Massor av LUFT LUFT och åter LUFT är det , därav låter pumpen så, jeten kopplad starta KB-pumpen starta jeten. då ska förbigången vara öppen, jeten kan ge ca 4 bar och för mycket för KB så var lite försiktig där. Starta stoppa jeten. Finns det ingen backventil på jeten så kommer KB att åka ut baklänges när du stänger den, det gäller att vara snab med att stänga ventilen på kopplet när jeten stängs av. Sen köra KB-pumpen i intervaller så luft kan gå ur den.

J jonaserik skrev:
Massor av LUFT LUFT och åter LUFT är det , därav låter pumpen så, jeten kopplad starta KB-pumpen starta jeten. då ska förbigången vara öppen, jeten kan ge ca 4 bar och för mycket för KB så var lite försiktig där. Starta stoppa jeten. Finns det ingen backventil på jeten så kommer KB att åka ut baklänges när du stänger den, det gäller att vara snab med att stänga ventilen på kopplet när jeten stängs av. Sen köra KB-pumpen i intervaller så luft kan gå ur den.
Ja, det är så vi gjort. Haft JETen kopplat och startad, sen justerat med tilloppventilen på kopplet, sen stängt JETen.
Jaja, vi försöker igen imorgon.

H
X xLnT skrev:
Ja, det är så vi gjort. Haft JETen kopplat och startad, sen justerat med tilloppventilen på kopplet, sen stängt JETen.
Jaja, vi försöker igen imorgon.
Vid luftning av 2 slingor så måste du lufta en slinga i taget för att säkerställa att båda slingorna är ok = utan luft. Du behöver kranar för att stänga slingorna var för sig.

J jonaserik skrev:
Nu kör jag båda pumparna, filterventilen stängd, retur till IBC.
För att hålla nivå i kärlet på väggen så har jag fått strypa returventilen på kopplet, annars suger brinepumpen för mycket vätska.
Nu är det tyst i brinepumpen, inga vibrationer på returledningen ut i backen, men jag känner att det vibrerar lite i tilloppet från backen. så nu får det väl stå och gå och hoppas att luften försvinner med ut.

Värmepump och filtreringssystem med kopplingar, rör och IBC-tank på en vägg i ett teknikutrymme.
Skapa konto

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Om jag trycksätter nivåkärlet och komprimerar luften i slingan, så den får lättare att ta sig runt. Blir det enklare eller svårare för luftbubblorna att ge sig av ifrån flödet och sippra upp i nivåkärlet?

Borde ju hjälpa att det sitter ett 28mm T och en stigare till kärlet som är 28mm.

Man höjer armarna i luften och firar en seger, med texten "VICTORY!!!" tryckt över bilden.
Skapa konto

• Gilla
MAczea
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.