214 läst ·
5 svar
214 läst
5 svar
Frågor angående relining
När en vertikal avloppsstam relinas i ett flerfamiljehus med 5 våningar, arbetar dem specifikt i varje lägenhet eller utförs arbetet från tak/källare? Försökt se lite videos på YT men man ser oftast de arbeta inne i lägenheter.
Om vi nu utgår att det är en läcka i röret högre upp i byggnaden än vår våning som föranlett relining. Läckan är stoppad och alla beröda lgh har haft avfuktare, men jag undrar ifall när relining startar om de behöver åtkomst till oss, öppna upp eller om det bara är att de arbetar från högsta/lägsta punkt i byggnaden. Fått info att de tar ca 1 vecka totalt för hela röret.
Om vi nu utgår att det är en läcka i röret högre upp i byggnaden än vår våning som föranlett relining. Läckan är stoppad och alla beröda lgh har haft avfuktare, men jag undrar ifall när relining startar om de behöver åtkomst till oss, öppna upp eller om det bara är att de arbetar från högsta/lägsta punkt i byggnaden. Fått info att de tar ca 1 vecka totalt för hela röret.
Om de nu hade behövt arbeta från varje specifik lgh är de oftast via toaletten eller hur genomförs reliningen annars? Det är ju rör inne i rörschaktet som ska relinas så hur blir dessa rör åtkomliga för dem?
Har ej fått veta vem entreprenör är, tänkte att det kanske finns många här som vet hur det går till
Har ej fått veta vem entreprenör är, tänkte att det kanske finns många här som vet hur det går till
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
När det relinades här så var de inne i alla badrum och kök. Exakt hur de gjorde i badrummen vet jag inte eftersom vi valde att ta semester de två veckorna. I köket tog de bort vattenlåset och utgick därifrån.
Rätta mig gärna om jag har fel.BirgitS skrev:
Om jag förstått det rätt så skall stammen och förgreningar relinas.
Det gråa röret som går under kökskåpen och in till stammen är väl min förgreningsanslutning då?
Om de då behöver relina förgreningen måste inte de öppna upp köket för att nå förgreningen, eller har jag missuppfattat det fel, är vattenlåset under diskhonet en ingång för dem?
Klicka här för att svara