Hej.

Vi har precis flyttat in i ett sutteränghus från -61 som är omdränerat för ca 23 år sedan. På besiktningen så framgick det att det fanns spår av fukt samt att dränering var delvis synlig (isodrän). Vi valde iaf att ta in en entreprenör som skulle dränera om och nu är hela huset utgrävt. Då till mina funderingar.

Förra ägaren tog bort flera stora träd på baksidan av huset, när entreprenören nu har grävt runt hela huset så står det vatten upp till början av klacken på baksidan, inget på de övriga sidorna. Det finns en befintlig brunn framför huset dit dräneringen går samt att det därifrån går ut till den kommunala dagvattenledningen.

1. Enligt kommunen så får jag koppla dagvatten (stuprör) till denna ledning samt även dränvatten. Som det tidigare är gjort så gick dagvattnet ut från huset och det syns av att det är en stor pöl ca 5m från ena hörnet på baksidan. Jag och entreprenören är överens om att vi även ska dra dagvattnet till denna brunn men jag blir nu osäker på vad som är bäst. Någon som har haft liknande "problem" och fått en bra lösning?

2. Vi har valt dubbla skivor pordrän längst med hela huset då jag inte visste hur mycket fukt som kommer genom plattan. När entreprenören nu börjar lägga dräneringsslang så kommer den inte att hamna under bottenklackan på baksidan! När jag igår pratade med honom om detta så fick jag först förklaringen att brunnen inte lät honom lägga den lägre. Har du själv varit ute och tittat på befintliga dräneringsrör som går in i befintliga brunnen och han har inte börjat på den lägsta punkten utan ca 2m därifrån. Alltså den nya dräneringen kommer inte ligga lika grunt som den gamla. Då fick jag till svara att det inte var bra att dräneringsslangen hamnade så att den låg i vattnet som står mot klacken på baksidan utan att det va bättre att lägga den högre och istället komplettera med en dränkbar pump som transporterar vattnet till brunnen.

3. När jag tittar in i den befintliga dräneringsbrunnen så ser jag enbart 4st inkommande gamla tegelrör över vattenytan. Kan det vara så att utgående till gatan ligger med en böj uppåt och därför alltid är under ytan.

Har själv läst på mycket inför denna dränering just för att veta hur allt skall utföras. Jag personligen känner att jag vill ha ned dräneringsslangen så djupt som möjligt (under bottenklacken) istället för en dränkpump. Vad jag kan läsa mig til så är det inget problem att den då hamnar i vattnet som står mot baksidan då det är det är slangen uppgift att transportera bort sådant vatten. Känner mig även tveksam till att skicka in dagvattnet (stuprör) till brunnen och överväger nu att fortsätta skicka ut det på tomten.

Tack på förhand.

Henrik

Anledningen till att det finns dränrör är för att eventuellt grundvatten ska transporteras bort från huset och därför ska rören ligga på rätt nivå vatten eller ej som står i backen när man gräver.
Varför inte byta brunnen om det nu inte går att ansluta nya dränrören på rätt höjd ?
Går det inte att byta brunn så tycker jag att ni ska anlägga en ny brunn och sedan pumpa över vattnet till kommunen.
Det är kritiskt att dränrören kommer under sulan.
Man ska ALDRIG koppla ihop dagvatten och dränering i samma brunn. Blir det stopp i anslutningen till kommunen eller om systemet inte klarar av att svälja allt vatten kommer regnvatten att dränka grunden med tråkiga följder.
Vill man till varje pris använda samma anslutning till kommunen så ska dränvattnet pumpas in i brunnen för dagvattnet.
Fredrik

Fredrik Å skrev:
Anledningen till att det finns dränrör är för att eventuellt grundvatten ska transporteras bort från huset och därför ska rören ligga på rätt nivå vatten eller ej som står i backen när man gräver.
Varför inte byta brunnen om det nu inte går att ansluta nya dränrören på rätt höjd ?
Går det inte att byta brunn så tycker jag att ni ska anlägga en ny brunn och sedan pumpa över vattnet till kommunen.
Det är kritiskt att dränrören kommer under sulan.
Man ska ALDRIG koppla ihop dagvatten och dränering i samma brunn. Blir det stopp i anslutningen till kommunen eller om systemet inte klarar av att svälja allt vatten kommer regnvatten att dränka grunden med tråkiga följder.
Vill man till varje pris använda samma anslutning till kommunen så ska dränvattnet pumpas in i brunnen för dagvattnet.
Fredrik
Hej.

Det visade sig att dräneringsrören från den senaste dräneringen inte var inkopplade till dagvattenbrunnen utan bara avslutade innan samt att den på baksidan var utdragen ca 3m från huset med dagvattnet. Detta gjorde att vattnet gick tillbaka not huset när det grävdes upp igen. Så den extra brunnen behövdes aldrig.

Ledningen ut från våran dagvattenbrunn och till kommunala dagvattenledningen testades och den fungerade väldigt bra. Så vi kopplade både dagvatten samt dräneringen till samma brunn och jag resonerade såhär.

Vi har ränssilar på alla stuprör samt att jag kommer att göra rent hängrännorna ofta. Har inte heller några träd i närheten som släpper barr/löv.

När man förutsätter monsunregn som kommer att fylla dagvattenbrunnen och då rinna in i dräneringsslangen så räknar jag med att det redan kommer in vatten genom att det kommer så pass mycket på marken. Risken att detta skall hända känns väldigt liten. Huset är ändå konstruerat för att fukt skall vandra genom väggar och platta.

Tiden får helt enkelt visa om det var ett bra eller dåligt val, jag tror dock att vi gjorde rätt val med våra förutsättningar.

Mvh Henrik

Kan även tillägga att dräneringsslangen hamnade under överkant bottenplatta men tyvärr inte under underkanten. Detta på grund utav hur dräneringen gjordes för 55 år sedan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.