Hej!

Jag har lagt delar av dagen för att snicka profiler för att kommunen skall göra finutsättning. Huset kommer ha platta på mark. När det gäller vågbrädan, är den bara till för att få hörnerna rätt eller kommer man även ha höjdfix på denna? Fick för mig att kommunen sa att de kommer göra höjdfix mot ngt annat fast föremål. Det känns även som profiler blev något stora (2,5m x 2,5m) då jag ville komma ut en bit från kanten för grävandet (1,8 meter). Är det normalt att profilerna är så stora? Några andra bra tips på traven?

Jag kommer använda laser till hjälp vid utsättning av kantelementen.

Tacksam för svar.

IMG_1598.jpg

Jag använde den översta brädan på profilen ("vågbrädan") till att sätta snören, spända och i vinkel, på rätt höjd och i våg för att sätta kantlementen utefter...

Ok, men hade du då kommunen som satte ut finutsätning eller gjorde du allt själv? Dessutom är jag lite osäker på vad slutlig sockelhöjd blir då vägen som nu är klar har ny höj jämfört med nybyggnadskartan. Var är det vanligaste förfaringssättet när det gäller detta vid nybyggnation?

MvH

Henrik

Jag hade en person från kommunen som var med och gjorde en grovutsättning, och erbjöd sig att vara med på en finutsättning, men det var inget krav. Personen tyckte själv att det var lite onödigt då jag inte låg nära gränser på något sätt.
Jag fick en lägsta höjd på sockel och en rekommenderad, från den lägsta till den högsta skilde det 40cm. jag Valde att sätta sockelhöjd på 20cm över den lägsta, dvs mittimellan...

Gällande höjd på vägen så räknade kommunens representant med det i höjdangivelsen, och jag fick även reda på hur mycket vägen skulle fyllas på.

Och jag tror tillvägagångsättet varierar från kommun, och inte minst på person om din kommun har flera med samma jobb...

Tack för ditt svar JOW. Min enda känsla var att mina profiler blev så stora. Blev dina lika stora? Det kanske inte har så stor betydelse. Det hade varit bra och få en minsta respektive högsta sockelhjöd. Jag kanske skall förselå det själv för kommunen, men de verkar vilja ha kontroll känns det som.

MvH

Henrik

Huvudsaken de är stabila tänker jag, att de inte rör sig under grundläggningen, sen om de är stora eller små spelar väl mindre roll...

Om det är mycket grävjobb så är det väl ingen nackdel att göra som du gjort, att du får ordentlig marginal till grävarbetet...
Kom ihåg och kryssmät noga eller använd vinkelprisma...

Bygger du lösvirke på plats så är det väl inte lika kritiskt som om man väntar prefabelement som ska passa på grunden....

Nej det har du rätt i. Tack för dina svar.

Det där skulle jag som utsättare varit väldigt nøjd med väldigt sällan det ser så fint ut men kanske beror på att jag jobbar i fel land

Vad bra, hoppas kommunen också är nöjda.

Mikael_L
Är dom bara stabila så kan dom inte vara för stora, anser jag. :)

Jag skulle överväga en snedsträva mellan de två övre horisontella strävorna, så ställningen blir lite mer stabil sidledes. Den behöver inte vara så jättelång (inte 4 meter, kanske 1-2 meter)

Jag hade det lätt vad det gällde höjden, då jag redan hade en plushöjd utmärkt på ett annat ställe.
Då satt jag igång rotationslasern och satt mottagaren på stången inställd får rätt sockelhöjd.
Sen satt jag de undre vågräta bräderna direkt på denna höjd, så en spik på brädan så kom profiltråden direkt på rätt höjd.
Utsättarkillen som kom sen vart imponerad, både över profilställningarna och att jag hade fixat rätt höjd. :)

Jag tycker också att dina ställningar ser jättefina ut. :)

Tack Mikael. Jag skall försöka få det rätt så exakt som det går redan innan då jag har någon höjdfix även om det var innan asfalten på vägen. Fick du en egen höjdfix att gå efter eller gick dom endast på det du gjort på vågbrädorna och den plushöjd du hade sedan tidigare ?

MvH

Henrik

Mikael_L
Plushöjden hade vi bara "huggit till" något lämpligt utifrån tomtens topografi och en titt på nybyggnadskartan när vi lämnade in bygglovet.

Sen gällde det att försöka hitta denna höjd vid utsättningen, och då hade jag en fixpunkt för höjd som utsättarkillen hade markerat vid ett tidigare tillfälle.
Så då fixade jag rätt höjd direkt för att det skulle gå fortare.
Men det var väl egentligen ingen större ide, för sen insåg jag att det var en fast taxa, så hade vi behövt lägga några minuter på att flytta brädan hade det ändå inte gjort någon skillnad. :)

Fast egentligen var det ändå bra att det i alla fall var hyggligt nära nivån, för det hjälpte ju oss vid grovschaktningen och nedläggning av dränering, som jag lät göra innan den riktiga utsättningen.

Tips; skruva, spika inte, den nedre plankan, så blir det snabbt och smärtfritt att flytta om det inte stämmer.

edit:
Förövrigt ser jag nu att du inte har någon "nedre vågbräda", tänkte du sätta dit en sådan, som ligger på exakt önskad höjd?

Tack igen Mikael. Jag skall kolla med kommunen vad som gäller och som tur väl har jag redan skruvat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.