30 605 läst ·
140 svar
31k läst
140 svar
Frågar om att anlägga en fiskdamm (koidamm) på tomten :)
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Om jag skulle köpa en tombola med en tunna som tillexempel rymmer 130 liter.
Kan man fylla den helt med betong?
Betyder det att jag kan blanda till 130 liter betong i taget i den?
Kan man fylla den helt med betong?
Betyder det att jag kan blanda till 130 liter betong i taget i den?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
En mycket bra inlägg. Jag har frågat i tråden förut men jag har inte fått något svart som jag känner mig helt tillfreds med. Därför bumpar jag denna fråga.K Krille4 skrev:Jag vill inte vara den som förstör en spännande idé men i planeringen av utseende och form bör du även tänka in att det ställs krav på skydd mot olycksfall:
"Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet är djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:
[länk]
- Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås.
- En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika."
Om jag gjuter/murar så att hela dammen är upphöjd minst 90 cm över marken på det sätt som bilden nedan visar. (Om vi förutsätter att dammen på bilden är upphöjd 90 cm.) Räcker det i sig som säkerhetsåtgärd? Eller behöver jag göra mer?
Eller krävs det även att jag till exempel bygger ett staket runt dammen för att allt ska bli tillräckligt säkert och bra?
Jag har svårt att se att till exempel ett icke simkunnigt barn eller en bulldog trillar i en sådan damm av misstag. Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Bärlager
Jag har tänkt och räknat mycket på detta. Och jag har kommit fram till att jag räknar med att köpa betongen till dammens bottenplatta direkt från en betong bil och låter den läggas direkt i hålet.
Om jag låter gjuta plattan direkt i det två meter djupa hålet och lägger ett 10 cm tjockt lager betong och armerar ordentligt som tidigare föreslagits.
Behövs det i så fall ett bärlager under dammens bottenplattan?
Plattan kommer ju att ligga långt under frost gränsen och mina markförhållanden är ren blålera.
Jag har tänkt och räknat mycket på detta. Och jag har kommit fram till att jag räknar med att köpa betongen till dammens bottenplatta direkt från en betong bil och låter den läggas direkt i hålet.
Om jag låter gjuta plattan direkt i det två meter djupa hålet och lägger ett 10 cm tjockt lager betong och armerar ordentligt som tidigare föreslagits.
Plattan kommer ju att ligga långt under frost gränsen och mina markförhållanden är ren blålera.
Min erfarenhet säger mig att det är mer troligt att barn trillar i något som de behöver klättra upp på. Saker man kan klättra på har otrolig dragningskraft på barn 90 cm hjälper inte alls.Hyltran från Veglemyren skrev:
En mycket bra inlägg. Jag har frågat i tråden förut men jag har inte fått något svart som jag känner mig helt tillfreds med. Därför bumpar jag denna fråga.
Om jag gjuter/murar så att hela dammen är upphöjd minst 90 cm över marken på det sätt som bilden nedan visar. (Om vi förutsätter att dammen på bilden är upphöjd 90 cm.) Räcker det i sig som säkerhetsåtgärd? Eller behöver jag göra mer?
Eller krävs det även att jag till exempel bygger ett staket runt dammen för att allt ska bli tillräckligt säkert och bra?
Jag har svårt att se att till exempel ett icke simkunnigt barn eller en bulldog trillar i en sådan damm av misstag. Vad tror ni?
[bild]
Själv hade jag lagt markduk och 2dm bärlager, ingen stor kostnad i sammanhanget. Men det är bara på känsla, ingen vetenskap bakom.Hyltran från Veglemyren skrev:
Bärlager
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag har hört från en gammal murare/gjutare att den här typen av arbeta är mer en konstform än vetenskap, så jag tycker att det låter som att du vet vad du pratar om.F faf skrev:
Passar makadam 8/11 mm eller 11/16 mm till bärlagret och spelar det i så fall någon roll vilken av dem som jag väljer?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Behöver jag platta till bärlagret med en markvibrator innan jag häller i betongen?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Borde jag dränera bärlagret på något sätt betänk att det kommer att vara två meter ner i marken?