30 605 läst ·
140 svar
31k läst
140 svar
Frågar om att anlägga en fiskdamm (koidamm) på tomten :)
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
När jag läste om ditt inlägg kom jag på en ska. Om hela dammen är upphöjd minst 90 cm. Så kanske det räcker som säkerhets åtgärd? Jag kanske kan strunta i en grind med lås om jag bygger hela dammen minst 90 cm upphöjd?K Krille4 skrev:Jag vill inte vara den som förstör en spännande idé men i planeringen av utseende och form bör du även tänka in att det ställs krav på skydd mot olycksfall:
"Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet är djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:
- Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås.
Ja...jag behöver eventuelt bygglov eller granmedgivande eller nått men sådant är inget som är omöjligt att fixa.
Redigerat:
Angående att blanda själv , många grytor , tar enorm tid , en gryta minst 10 minuters gång , plus ifyllning sand ,cement och balast , betongen hinner ju nästan brinna , där den lades först , betong i en sådan konstruktion bör i det möjligaste laget gjutas i ett stycke ,, för att vara tät
För att komma rätt i tid med gjutning , behövs nog 3 tombola och fyra gubbar , bra mycket enklare med köp , rätt blandning på en gång allt gjutet på ca 3 tim , hårt dan därpå , riva form efter 3 dygn
För att komma rätt i tid med gjutning , behövs nog 3 tombola och fyra gubbar , bra mycket enklare med köp , rätt blandning på en gång allt gjutet på ca 3 tim , hårt dan därpå , riva form efter 3 dygn
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Att betala någon annan för att göra någott är oftast det bekvämaste och så ska det vara.L Liteavvarje skrev:Angående att blanda själv , många grytor , tar enorm tid , en gryta minst 10 minuters gång , plus ifyllning sand ,cement och balast , betongen hinner ju nästan brinna , där den lades först , betong i en sådan konstruktion bör i det möjligaste laget gjutas i ett stycke ,, för att vara tät
Men å andra sidan så kan det vara kul att göra lite tungt arbete tillsamans med sina tre bästa vänner.
Vi får se hur jag gör
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag vill dekorera med lite natursten.
När man köper brädor så kan man koppla en släpkärra efter bilen, köra till en brädgård och handplocka de brädor man gillar bäste.
Kan man köpa sten på ett liknande sätt?
Fins det "stengårdar"/stenbrott där man kan strosa runt och handplockat de naturstenar som gillar bäst?
Jag pratar om stenar som väger 70 till 100 kg vart köper man det?
När man köper brädor så kan man koppla en släpkärra efter bilen, köra till en brädgård och handplocka de brädor man gillar bäste.
Fins det "stengårdar"/stenbrott där man kan strosa runt och handplockat de naturstenar som gillar bäst?
Hos stenfirmorna kan du själv välja ut vad du vill ha , för det mesta så är dom lika stenarna , det finns allt från 2 kg till 100 kg , men om du vill välja på den tyngre sidan behövs truck , att förflytta ett lass med sten i den kalibern är nog ingen bra ide med släp , utan fordrar något större med kran
Du kan säkerligen hitta det du söker i närmsta naturgrusgrop. I "min" grop så betalar man 300 spänn per släpvagn och så får man plocka bäst man vill. Kvittoskrivaren har dock varit trasig varje gångHyltran från Veglemyren skrev:
Jag vill dekorera med lite natursten.
Jag har dock bara handplockat mindre sten, dina stenar behöver du ju lasthjälp till. Men en naturgrusgrop är som sagt ett hett tips.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det beror i och för sig på hur stark man är, men jag tror att Jag och en person till skulle orka med att själva lyfta några (Jag behöver inte så många) stenar i den storleken(70 till 100).mexitegel skrev:
Du kan säkerligen hitta det du söker i närmsta naturgrusgrop. I "min" grop så betalar man 300 spänn per släpvagn och så får man plocka bäst man vill. Kvittoskrivaren har dock varit trasig varje gång.
Jag har dock bara handplockat mindre sten, dina stenar behöver du ju lasthjälp till. Men en naturgrusgrop är som sagt ett hett tips.
Om man lägger dem på en bit markduk och bär dem som en bår så borde det gå tror jag.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hur stor (mått i cm)är en sten som väger 100 kg?
Bara för att göra det lätt för oss att räkna så kan vi utgå från att den är helt kub- eller klotformad
Bara för att göra det lätt för oss att räkna så kan vi utgå från att den är helt kub- eller klotformad
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Massiv granit?