1 889 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Fråga om vindpapp
Hej! Jag håller på att vinterbona en oinredd liten förrådsyta vilken fungerar som entré till en ateljé där jag arbetar. Det är snedtak och dessutom ganska låg takhöjd i rummet, varför jag försöker att inte sala på något onödigt. Jag har tänkt att isolera taket inifrån i fack mellan reglarna på ett sätt som jag sett snickare göra tidigare: masonitskivor som luftspalt med några centimeters spalt mot råspånten, sedan stenull/diffusionsplast/innerpanel.
Men... så träffade jag en byggare som kikade lite på mitt rum och han sade bestämt att jag måste ha vindpapp också. Han menade att annars blir det för varmt i rummet på sommaren. Och här blir jag osäker. Vilken funktion skulle i så fall vindpappen ha, och var i ordningen bör jag sätta den? I min begränsade kunskap så trodde jag att masoniten och diff.plasten skulle räcka och att man inte sätter papp på insidan av isoleringen?
Tacksam för era bästa tips!
Men... så träffade jag en byggare som kikade lite på mitt rum och han sade bestämt att jag måste ha vindpapp också. Han menade att annars blir det för varmt i rummet på sommaren. Och här blir jag osäker. Vilken funktion skulle i så fall vindpappen ha, och var i ordningen bör jag sätta den? I min begränsade kunskap så trodde jag att masoniten och diff.plasten skulle räcka och att man inte sätter papp på insidan av isoleringen?
Tacksam för era bästa tips!
Klicka här för att svara