2 747 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Fråga om typkod
Min dotter och henne sambo har köpt en gård (enligt vårt sätt att se), dock är den registrerad som fritidshus enligt mäklarens prospekt, typkod 210. Gården är nyligen avstyckad och har stått obebodd de senaste 2-3 åren, så inget taxeringsvärde finns ännu. Den är avstyckad från en fastighet med typkod 120.
Vår fråga är nu vilka för-/nackdelar det finns för att ha denna kod istället för typkod 120 som vi anser att det bör vara? Det är ett stort boningshus med ladugård och ett magasin samt 9,6 ha mark, fördelat på 1,2 ha skog, resten åkermark som är utlånat året ut, då en granne slår hö där som han säljer.
De kommer att ha hästar på gården och kommer att behöva renovera/göra om ladugården till stall osv.
Skall de försöka typa om eller behålla koden som den är?
Kan inget om detta med typkoder men spontant känns kod 210 lite fel eftersom det är en bebyggd fastighet? Tänker jag fel.
Vår fråga är nu vilka för-/nackdelar det finns för att ha denna kod istället för typkod 120 som vi anser att det bör vara? Det är ett stort boningshus med ladugård och ett magasin samt 9,6 ha mark, fördelat på 1,2 ha skog, resten åkermark som är utlånat året ut, då en granne slår hö där som han säljer.
De kommer att ha hästar på gården och kommer att behöva renovera/göra om ladugården till stall osv.
Skall de försöka typa om eller behålla koden som den är?
Kan inget om detta med typkoder men spontant känns kod 210 lite fel eftersom det är en bebyggd fastighet? Tänker jag fel.
Nej, i prospektet låg det med ett utdrag från Metria Fastighetssök och där står det Småhusenhet, tomtmark 210.
Detta är inget någon av oss direkt tänkt på, för i våra ögon är det en "gård" liksom men en tjej på banken gjorde oss uppmärksamma på detta nu. Kan det bli något problem pga detta? De har tillträde först om ca 2 veckor.
Detta är inget någon av oss direkt tänkt på, för i våra ögon är det en "gård" liksom men en tjej på banken gjorde oss uppmärksamma på detta nu. Kan det bli något problem pga detta? De har tillträde först om ca 2 veckor.
Det är inte förbjudet att bo permanent i ett fritidshus
Minns jag rätt, ska det till ett bygglov för att klassa om huset till permanentboende, med tillkommande kostnader för att bygga "upp det" till dagens energikrav mmm
Om inte banken krånglar ser jag inga problem att lägga överskådlig byggbudget till stallbygget
Vill man öka gårdens framtida värde, så är det skicket på stallet som ger mest tillbaks på insatsen, inte huset
Minns jag rätt, ska det till ett bygglov för att klassa om huset till permanentboende, med tillkommande kostnader för att bygga "upp det" till dagens energikrav mmm
Om inte banken krånglar ser jag inga problem att lägga överskådlig byggbudget till stallbygget
Vill man öka gårdens framtida värde, så är det skicket på stallet som ger mest tillbaks på insatsen, inte huset
Var själv på gång att köpa en liknande fastighet. Banken missade typkoden vilket märktes strax innan tillträdet då banken ringde upp och bad om ursäkt men lånet kunde inte beviljas.... (SBAB)
Fritidshus och bostadshus har numera samma kod. Så koden är bostadshus. Fördelen är att man slipper att deklarera näringsverksamhet. Hästverksamher brukar inte räknas som näringsverksamhet så i vilket fall så det blir ingen skillnad. Nackdelen är att det är svårare att använda eventuella inkomster från skog till att renovera skattefritt. Men om ladugården inte är näringsverksamhet så är det ju som det ska.
Bästa svaret
Varit i kontakt med Skatteverket och anledningen till typkod 210 är att det är avstyckat i år. Kommer taxeras om till 120 under 2021 års deklaration.useless skrev:
Klicka här för att svara