Hejsan! Vi håller på att planera att göra om golvet i vår lilla WC. Bara tvättställ och toalett men vi vill ändå göra det riktigt med tätskikt/matta. Vi har tänkt ta bort klinker och gipsskivan som ligger och flytspackla och lägga en fin matta som vi hittat på Colorama.
Alla trösklar här i huset är dock grymt slitna, inte bara ytligt utan det har lixom nött bort trät så nya är nog det enklaste.
Jag fick bort den gamla tröskeln och var på Hornbach och köpte en ny tröskel ek för badrum som hade exakt samma mått som den gamla jag tog bort.
https://www.hornbach.se/shop/Troske...modulbredd-7-dm/5228329/artikel-detaljer.html
Stora skillnaden dock är att denna lixom har en klack som går ut som ni kan se på bilderna. Dörren in will WCt öppnar ju UT från badrummet så tanken måste väl vara att mattan ska vikas upp på den klacken? Men blir det inte med denna tröskel en konstig kant där mellan tröskel och vägg/foder? Kommer ju sätta dit foder sen runt dörren som jag tagit bort här och det fodret får väl komma kloss an den kanten som sticker ut och mattans uppvik då hamnar bakom fodret? Men hur blir det med mattans uppvik mot tröskeln? Löser mattläggaren det ändå? Är det så här det ska se ut så att säga?
Hade det inte vart bättre att jag sågar bort den utstickande delen på tröskeln så det är helt slätt från vägg över till tröskel? Hoppas ni förstår vad jag menar.
Så alltså.. ska det se ut så här? Vet att många inte anser att det behövs uppvik mot tröskel i en WC men jag vill följa dom råd som finns och tänker ändå ha det.
Tack!
Alla trösklar här i huset är dock grymt slitna, inte bara ytligt utan det har lixom nött bort trät så nya är nog det enklaste.
Jag fick bort den gamla tröskeln och var på Hornbach och köpte en ny tröskel ek för badrum som hade exakt samma mått som den gamla jag tog bort.
https://www.hornbach.se/shop/Troske...modulbredd-7-dm/5228329/artikel-detaljer.html
Stora skillnaden dock är att denna lixom har en klack som går ut som ni kan se på bilderna. Dörren in will WCt öppnar ju UT från badrummet så tanken måste väl vara att mattan ska vikas upp på den klacken? Men blir det inte med denna tröskel en konstig kant där mellan tröskel och vägg/foder? Kommer ju sätta dit foder sen runt dörren som jag tagit bort här och det fodret får väl komma kloss an den kanten som sticker ut och mattans uppvik då hamnar bakom fodret? Men hur blir det med mattans uppvik mot tröskeln? Löser mattläggaren det ändå? Är det så här det ska se ut så att säga?
Hade det inte vart bättre att jag sågar bort den utstickande delen på tröskeln så det är helt slätt från vägg över till tröskel? Hoppas ni förstår vad jag menar.
Så alltså.. ska det se ut så här? Vet att många inte anser att det behövs uppvik mot tröskel i en WC men jag vill följa dom råd som finns och tänker ändå ha det.
Tack!
Låt tröskeln vara som den är. Mattläggaren fixar uppviket mot den.
Dörrfodret kommer utanpå mattan, se till att du avslutar fodret med ett mellanrum mellan foder och golv. Som en extra försiktighet, kleta på lite tunt med silikon på ändträet av fodret så säkrar du upp mot att ändträt börjar suga vatten från golvet.
Dörrfodret kommer utanpå mattan, se till att du avslutar fodret med ett mellanrum mellan foder och golv. Som en extra försiktighet, kleta på lite tunt med silikon på ändträet av fodret så säkrar du upp mot att ändträt börjar suga vatten från golvet.
Tack för svaret! Min tanke var att man kanske kan jacka ur/slipa på insidan fodret den tjocklek som mattan har och då så långt upp som uppviket av mattan blir, så kör man första spiken strax ovanför mattan? Och ditt tips med ändträt låter ju väldigt smart! Tack!Mats-S skrev:
Låt tröskeln vara som den är. Mattläggaren fixar uppviket mot den.
Dörrfodret kommer utanpå mattan, se till att du avslutar fodret med ett mellanrum mellan foder och golv. Som en extra försiktighet, kleta på lite tunt med silikon på ändträet av fodret så säkrar du upp mot att ändträt börjar suga vatten från golvet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det ser lite konstigt ut hos dig då tröskeln ska ligga i liv med dörrkarmen.
På dina bilder ser det ut som att tröskeln ligger längre in i toaletten än karmen.
Då blir det ju svårt med mattans uppvik mot tröskeln att fortsätta förbi karmen utan att där blir en konstig nivåskillnad.
Kan bero på att du har en annorlunda utformning på karmen då det ser ut som en sådan gammal karm som haft plastfoder tidigare och därför saknar den extra biten trä som där är på mina om du ser på bilden. Den fyller ju ut det du saknar så att säga.
Du kan hoppa över kladdet med silikon är min åsikt för om det skulle komma så mycket vatten därinne så foderna skulle suga upp vatten trots du släpper dem några mm från golvet, Ja då har du större problem än ett par fuktskadade dörrfoder... men det är min åsikt.
Jag hade köpt en tröskel avsedd för bredare dörröppning och sågat till själv så den passade bättre så att den kanten som uppviket ska göras mot livar med karmen.
På dina bilder ser det ut som att tröskeln ligger längre in i toaletten än karmen.
Då blir det ju svårt med mattans uppvik mot tröskeln att fortsätta förbi karmen utan att där blir en konstig nivåskillnad.
Kan bero på att du har en annorlunda utformning på karmen då det ser ut som en sådan gammal karm som haft plastfoder tidigare och därför saknar den extra biten trä som där är på mina om du ser på bilden. Den fyller ju ut det du saknar så att säga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan hoppa över kladdet med silikon är min åsikt för om det skulle komma så mycket vatten därinne så foderna skulle suga upp vatten trots du släpper dem några mm från golvet, Ja då har du större problem än ett par fuktskadade dörrfoder... men det är min åsikt.
Jag hade köpt en tröskel avsedd för bredare dörröppning och sågat till själv så den passade bättre så att den kanten som uppviket ska göras mot livar med karmen.
Tack så mycket för svaret! Men, hade det inte räckt att jag tog och kapade tröskeln längst med enligt den röda linjen? Har en bordskap på jobbet jag tror hade kunnat utföra det jobbet snyggt och rakt. Och sen då slipa till kanten som blir osv. Va tror du om det?Paul-Staffanstorp skrev:
Det ser lite konstigt ut hos dig då tröskeln ska ligga i liv med dörrkarmen.
På dina bilder ser det ut som att tröskeln ligger längre in i toaletten än karmen.
Då blir det ju svårt med mattans uppvik mot tröskeln att fortsätta förbi karmen utan att där blir en konstig nivåskillnad.
Kan bero på att du har en annorlunda utformning på karmen då det ser ut som en sådan gammal karm som haft plastfoder tidigare och därför saknar den extra biten trä som där är på mina om du ser på bilden. Den fyller ju ut det du saknar så att säga.
[bild]
Du kan hoppa över kladdet med silikon är min åsikt för om det skulle komma så mycket vatten därinne så foderna skulle suga upp vatten trots du släpper dem några mm från golvet, Ja då har du större problem än ett par fuktskadade dörrfoder... men det är min åsikt.
Jag hade köpt en tröskel avsedd för bredare dörröppning och sågat till själv så den passade bättre så att den kanten som uppviket ska göras mot livar med karmen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ek är hårt och svårt att såga i och du blir ju av med falsen som döljer mattans uppvik då.G MrGlad8 skrev:
Det går inte att ta lös den förhöjda delen för uppviket och flytta in den ,beroende på tröskel kan de ofta bara vara häftspikade på plats underifrån?G MrGlad8 skrev:
Ja just det, det får nog bli som du skriver ja! Det som försvinner då är ju den ventilerade funktionen, men samtidigt så har karmen ventilation upptill.Handyman 1 skrev:
Och den utstickande biten som jag då får in så allt hamnar i liv på insidan kommer ju sticka ut på andra sidan, va det nu rör sig om, några mm. Kanske kan kapa den på längden på den sidan istället, syns nog inte lika mycket med en smyglist som jag ändå får ha..
Tack!
Jo den sitter med 5 st typ häftstift untifrån. Men antar den är limmad också? Lär ju bli märken om jag försöker ta bort den? Går den köpa lös tro?Handyman 1 skrev:
Sådär, då har jag fixat till tröskeln så den levar mot väggen. Nu ska jag bara ta bort det gamla golvet då...
En fråga, när jag sen ska täta runt alla håligheter inför flytspacklingen, vad tätar jag då lättast med? Typ vanligt målarfog?
En fråga, när jag sen ska täta runt alla håligheter inför flytspacklingen, vad tätar jag då lättast med? Typ vanligt målarfog?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden




