2 639 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
fråga om tele
Varje meter kabel och varje skarv påverkar, dock såpass lite att det i praktiken saknar betydelse. Om det gäller ADSL vill jag ställa frågan om det funkar att göra tvärtom. Dvs låta modemet stå och dra en längre nätverkskabel istället.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Instämmer med Mats. Det är alltid bäst att inte flytta första jacket och istället låta modemet vara kvar. Nätverkskabeln är mycket mindre känslig (i detta sammanhang).mats_o skrev:
Det är ju bara modemet som behöver vara kvar. Resten av utrustningen kan vara någon helt annanstans så det brukar kunna gå bra att montera modemet på väggen bakom någon möbel eller så. Problemet man kan råka ut för, om man har tex TripplePlay (internet/iptv/iptelefoni), är behovet att behöva montera fler "burkar" där och/eller dra fler nätverkskablar eftersom dessa ska kopplas direkt till modemet.
Betänk också möjligheten att inte använda första jacket alls och istället placera modemet vid jack nr 2. Om ingen telefon monteras i första jacket så blir ju jack 2 först i kedjan. Om detta är ett alternativ så är det bästa att ta bort jack 1 helt och istället bara skarva ledningarna och sätta ett doslock över.
Om du har flera jack och vill flytta första jacket så drar du en 4-tråd till det nya jacket från det nuvarande första jacket. Du skarvar inkommande trådar med ett par i 4-tråden och låter sedan ett par leda signalen tillbaka till det "gamla första jacket" och ansluter där du tidigare hade inkommande trådar anslutna, nu blir det gamla första jacket ditt 2:a jack.
Har man ett TrippelPlay och istället drar ut ethernetanslutningarna kan man faktiskt köra IP-telefonin och Internet på samma kabel. Du får ingen support från din operatör på denna lösningen men den kan fungera. Hade bara två kablar in till grabbens rum och han har "TrippelPlay" på rummet, så latmasken i mig gjorde att jag testade med två kablar. En för IPTV och den andra för Internet/IP-telefoni där den först går till IP-telefoniadaptern och sedan vidare till PCn (det sitter en router mellan modem och IP-telefoniadaptern). I detta fallet använder man inte den tredje porten för IP-telefoni på trippelplay modemet (blev kanske lite offtopic)
Har man ett TrippelPlay och istället drar ut ethernetanslutningarna kan man faktiskt köra IP-telefonin och Internet på samma kabel. Du får ingen support från din operatör på denna lösningen men den kan fungera. Hade bara två kablar in till grabbens rum och han har "TrippelPlay" på rummet, så latmasken i mig gjorde att jag testade med två kablar. En för IPTV och den andra för Internet/IP-telefoni där den först går till IP-telefoniadaptern och sedan vidare till PCn (det sitter en router mellan modem och IP-telefoniadaptern). I detta fallet använder man inte den tredje porten för IP-telefoni på trippelplay modemet (blev kanske lite offtopic)
saken e att jag ska flytta jacket för att sätta det i kontoret där jag ska ha en router som spilttar ut det i hela huset, det sitter nu i en del av huset som jag har renoverat klart , men där ska bli matsal så jag vill ha bort det till blivande kontoret... kom gärna med förslag på annan lösning
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Kort svar på din första fråga. Ja, det går och det finns färdiga kit att köpa för detta. AndersS beskrev detta sitt inlägg ovan.m_nilsson skrev:
Långt svar:
Hur du bäst drar om det vet ju bara du själv eftersom vi inte vet hur ledningarna är dragna i dagsläget. Det är egentligen inte svårt.
Installationen av en telelina i huset är ju bara 2 trådar som kommer in till första jacket och sedan går i en serie från jack till jack. Om du vill ha första jacket någon annanstans så måste du alltså koppla loss de två ledningarna i jacket som kommer in till huset och istället skarva på dessa så att de blir längre och kan dras till annan plats, dvs kontoret. När du har gjort det så har du ett nytt första (och just nu enda) jack.
Vill du ha flera jack sedan så får du helt enkelt dra ytterligare två ledare tillbaka för att åter koppla in dig på det jack du nyss kopplade bort inkommande från.
Men vill du ha kvar ett uttag där det blir matsal? Det kanske är bättre att du drar dessa två "återledare" direkt till nästa jack i kedjan istället och skippar att montera ett jack i matsalen. Eller det kanske t.o.m är närmare att dra återledaren till sista jacket i husets telekedja. Då får du isåfall göra lite omkopplingar (kasta om några ledare) i de övriga uttagen för att alla uttag ska fungera.
Också, du behöver ju inte egentligen dra någon återledare om du inte tänker använda fler jack än det första ändå. Det låter ju som att du ändå tänker dra nätverk runt om i huset från kontoret. Dra några ytterligare nätverkskablar samtidigt och använd dessa till tele. Då behöver du ju bara ett enda teleuttag, det i kontoret.
Annars vet jag inte vad du vill ha för "andra lösningar".
Klicka här för att svara