Håller för fullt på med badrumsrenovering och har lite huvudbry inför golvuppbyggnaden. Så här är det:

Badrummetsgolvet består efter rivning av betongplatta, plastfolie och 100 mm cellplast. Innan rivning låg där dubbel 22 mm spånskiva. Spånskivan har jag slagit loss med stämjärn. Jag har nu hängt upp gipsskivor från cellplastgolvet till taket och därigenom skärmat av allt organiskt material (reglar mm) från våtutrymmet. Min tanke är att gjuta upp golvet med flytspackel direkt på cellpasten mot gipsväggarna och därefter prima och rolla på fuktspärr.

Är jag rätt ute enligt er uppfattning???

Flytspackla på cellplasten låter inget vidare. Gjut med cellbetong istället och flytspackla minimum 2 cm på det.

tullaren skrev:
Håller för fullt på med badrumsrenovering och har lite huvudbry inför golvuppbyggnaden. Så här är det:

Badrummetsgolvet består efter rivning av betongplatta, plastfolie och 100 mm cellplast. Innan rivning låg där dubbel 22 mm spånskiva. Spånskivan har jag slagit loss med stämjärn. Jag har nu hängt upp gipsskivor från cellplastgolvet till taket och därigenom skärmat av allt organiskt material (reglar mm) från våtutrymmet. Min tanke är att gjuta upp golvet med flytspackel direkt på cellpasten mot gipsväggarna och därefter prima och rolla på fuktspärr.

Är jag rätt ute enligt er uppfattning???

Japp betong och därefter flytspackel, snubblade på min egen tunga och glömde en icke ovesäntlig del av det hela. Har sedan frågan ställdes frilagt den gamla brunnen som ju skall undan till förmån för en ny. Det var ett helsikes skitjobb måste jag säga. Principfrågan gällde emellertid om det enligt er uppfattning är riktigt och rätt och behålla cellplasten och gjuta uppe på denna. Alternativet är ju att gjuta upp golvet direkt mot betongplattan. Det skall också sägas att det skall in golvvärme, sannolikt i form av elslingor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.