Byggahus.se

Fråga om prickad mark?

1. MTech
    Medlem · Västra Götalands län · 881 inlägg

MTech

Medlem
    Hej!
    Min svärmor har stött på patrull i husbygget!
    Det har framkommit väldigt sent att det finns prickad mark på tomten!
    Bygglovet är godkänt, markarbetena är klara för att gjuta platta. Huset är beställt.

I veckan framkom det att marken är prickad och dom har fått byggstopp, markarbetena kommer behöva göras om. Kommunen vill ha nytt bygglov.
    Det beställda huset får inte plats, med andra ord en riktig soppa!
    Att det fanns prickad mark på tomten upplyste varken mäklare eller kommun om vid försäljning och ansökan om det första bygglovet, som godkändes!
    Finns det något dom kan göra? Vart vänder man sig i ett sånt här ärende?
    Det här innebär väldiga extrakostnader och förseningar för dom!
    Jag tycker det största felet ligger hos kommunen som godkände första bygglovet!
    Mvh

2. H
    Medlem · 198 inlägg

Husgubbe

Medlem
    Kan inte det juridiska, det får någon annan som kan svara på. Råkade ut för samma dvs att mäklaren sa inget om prickad mark (dom utgår väl ifrån att man läser detaljplanen en sådan finns) Tycker dock att dom bör informera för att vara tydlig när dom tar bra betalt.

Men jag tycker det är otroligt att kommun har missat! Även dom tar bra betalt och dom är/skall vara fackmän på detta och jag tycker dom har stor del av ansvaret. Ibland kan man få bygga på prickad mark om intrånget är ringa, så har man skickat in och fått godkänt borde man kunna lita på kommun

Tyvärr har jag lågt förtroende för bygglov avd i min kommun och tror inte man kan lita på alla kommuners kompetens på alla ställen. Där jag bor beviljar dom bygglov som inte borde bli beviljade och handläggare har fått sparken på grund av olagligheter och gett förtur och beviljat lov utanför detaljplan.

Lider med din svärmor och hoppas kommun tar sitt ansvar

3. B
    Allvetare · Stockholm · 7 390 inlägg

b8q

Allvetare
    Skicka in ett skadeståndsanspråk till kommunen för att de gav bygglov till något som sen inte fick byggas. Visa på vilka extra kostnader detta lett till.

4. G
    Medlem · Västra götaland · 394 inlägg

Gallianoman

Medlem
    Krävdes det ingen nybyggnadskarta när ni sökte bygglov?

5. R
    Medlem · Västra Götland · 6 inlägg

Ronny_K

Medlem
    Hej.
    Kommunen kan inte upphäva sitt eget beslut, det måste upp till en högre nivå (Länsstyrelsen).
    Ta kontakt med en jurist som jobbar med Pbl frågor omgående.Det skulle ju vara förödande om kommunen kan ändra ett felaktigt beslut.( det strider mot lagen)
    Gå inte med på att det ska beslutas en gång till, ni ska istället ställa skadeståndsanspråk på kommunen om det har gått till på det sätt som Ni beskriver.
    Lycka till, låter nästan otroligt för att vara sant.

6. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 876 inlägg

pelpet

Medlem
    Eftersom huset beställt så antar jag att bygglovet vunnit laga kraft.

Om kommunen har givit ett felaktigt bygglov så har kommunen möjlighet att backa bygglovet på något sätt, men de blir skadeståndsskyldiga. De kan också lösa problemet på andra sätt, t.ex. genom att ändra detaljplanen på den aktuella tomten. Det kan också accepteras som en "mindre avvikelse".

Jag föreslår att ni kontaktar husleverantören omedelbart och ber dem pausa/stoppa beställningen så att ni kan reda ut detta med kommunen. Ta sedan kontakt med en jurist som kan sådana här frågor om kommunen inte förslår någon godtagbar lösning som håller er skadelösa.

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 068 inlägg

hempularen

Moderator
    Det saknas inforamtion här. Hur upptäcktes att det fanns prickad mark? Överklagade någon bygglovet?

OM bygglovet hunnit vinna laga kraft, dvs. ingen överklagar inom ca 3v, då gäller bygglovet, oavsett hur fel det är.

• Laddar…
  8. MTech

MTech

Medlem
    Återkommer med mer ingående detaljer ikväll då jag ska prata med dom idag!
    Men bygglovet har varit godkänt sen i våras tills förra veckan!

9. H

hempularen

Moderator
    Om bygglovet var godkänt i våras, men nu blivit återtaget/ogiltigt. Då är enda möjligheten att någon överklagade redan i våras. Man har ca 3v på sig att överklaga.

• Laddar…
  10. N
    Medlem · Skåne · 300 inlägg

Noell

Medlem
    När det gäller försäljningen av huset så ingår det i undersökningsplikten ifall det finns en detaljplan för fastigheten och vad den isf säger. Visst kan man tycka att säljaren/mäklaren borde ha informerat. Men samtidigt kan ju inte de veta vad för typ av hus som köparen har tänkt att ställa dig och var på fastigheten. För jag tar för givet att det inte är så att hela fastigheten är prickad och därmed obyggbar?

Vad gäller bygglovet så om det har vunnit laga kraft så gäller bygglovet. Förvaltningslagen ger ju viss möjlighet till ändring av beslut men jag tror knappast att man missat att tolka detaljplanen innefattas:

26 § Ett beslut som innehåller en uppenbar oriktighet till följd av myndighetens eller någon annans skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende, får rättas av den myndighet som har meddelat beslutet. Innan rättelse sker skall myndigheten ge den som är part tillfälle att yttra sig, om ärendet avser myndighetsutövning mot någon enskild och åtgärden inte är obehövlig. Lag (1990:456).

11. MTech

MTech

Medlem
    Det är bygglovshandläggaren på kommunen som nu upptäckt sitt fel och därmed vill ha ett nytt bygglov!
    Dom hade helt enkelt tolkat tomtritningarna fel!
    jag hoppas detta löser sig till deras fördel och inte kommunen!

12. R
    Medlem · Stockholm · 391 inlägg

rickard_89

Medlem
    Kommunen är ansvarig utifrån vad de godkänner. PBL är på din sida i detta fallet.

• Laddar…
  13. H

hempularen

Moderator
    Handläggaren har ingen rätt att riva upp ett fattat beslut.

• Laddar…
  14. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Har de fått start besked? Ingen hade överklagat bygglovet? Då har det vunnit lagakraft. Då kan inte kommunen göra så mycket mer...

15. T
    Medlem · Stockholm · 191 inlägg

Tänka

Medlem
    Om bygglovet är baserat på ett korrekt underlag som inte är bristfälligt så bör beslutet gälla. Men det låter som att underlaget som inlämnats för prövning inte var korrekt, och därför kan bygglov vara beviljat enligt fel paragraf (9 kap. 30 istf 9 kap. 31b) och man har inte bedömt en avvikelse. Då stämmer inte det bygglov som har givits med den åtgärd som ska uppföras.

Det är byggherrens (sökandes) ansvar att lämna in rätt ritningsunderlag för handläggning. Om beslutet är fattat på dåligt underlag, t.ex. att byggherren inte har redovisat prickmarken i sin situationsplan på rätt sätt eller tagit bort den från sina handlingar så är inte bygglovet fattat på rätt sätt och riskerar att inte ha vunnit laga kraft (eftersom nämnden måste ta ställning till avvikelsen och grannarna måste höras om avvikelsen innan bygglov kan beviljas).

Har bygglovet överklagats?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.